پرونده تجاوز به دختران در ایرانشهر؛ صدور حکم ۳ بار اعدام در ملاعام و شلاق برای چهار متهم

خبرگزاری هرانا – دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان از صدور حکم ۳ بار اعدام در ملا عام برای هر یک از ۴ متهم پرونده تجاوز به دختران در ایرانشهر خبر داد و گفت که “همچنین متهمان بابت اتهاماتی دیگر هر یک به پرداخت دیه، ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند”. این صدور حکم در حالی اطلاع رسانی می شود که پس از انتشار اخبار تجاوزهای پرشمار به زنان و دختران در منطقه ایرانشهر سیستان و بلوچستان، جمعی از فعالان مدنی با حضور در تجمعی اعتراضی خواستار ارتقای امنیت اجتماعی و حمایت از قربانیان شدند. نهادهای امنیتی به جای رسیدگی به موضوع و مطالبه مطرحه، اقدام به بازداشت فعالان مدنی در این منطقه و پخش اعترافات تلویزیونی آنان کردند. ادامه‌ی مطلب

مهریه، هدیه ای کلان در ازای یک عمر خدمات جنسی

ماهنامه خط صلح – مهریه یک “قرارداد” تعریف شده بین افرادی است که به روابط عاطفی، جنسی و هرگونه پیوند میان انسان ها در چارچوب هتروسکسوالیتی یا دگرجنسخواهی باورمندند و برای بقای زندگی مشترک خود به ضمانتی مادی که الزام قانونی داشته باشند، نیاز دارند.

 

شاید بیراه نباشد اگر “مهریه” را در ادامه رفتار عاطفی هنجارمند میان دو جنس زن و مرد، یک تلاش برای ظاهراً ایجاد تعادل در موازنه قدرت تلقی کنیم؛ به این شکل که مرد به عنوان جنس برتر، و فردی که از موقعیت اقتصادی و اجتماعی باثبات تر برخوردار است، به عنوان خواستار و خواهان ایجاد رابطه عاطفی و جنسی با زن، باید در ازای برخورداری از این رابطه، میزان “مهر” خود را به زن نشان بدهد و این “پرفورمنس” باید شکل مادی به خود بگیرد تا از هسته عاطفی و معنوی احساس نیاز مرد محافظت کند. در عین حال، برای زن که در موقعیت فرودست تری نسبت به مرد قرار دارد، نوعی تضمین اقتصادی فراهم شود؛ چرا که او از نظر قانونی و عرفی هرگز شریک زندگی اقتصادی مرد نخواهد بود و”مهریه” به احتمال زیاد تنها سهم اقتصادی تضمین شده او از پیوند مشترکشان است که گاه به اهرم فشار برای بقای این پیوند نیز تبدیل می شود. ادامه‌ی مطلب

مجلس اسیدپاشی «به قصد ایجاد ناامنی» را همتراز با افساد فی‌الارض دانست

به گزارش رادیو فردا-مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه مقرر کرد در مواردی که اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی در جامعه باشد اقدام مرتکب افساد فی الارض محسوب می‌شود.

طبق قانون مجازات اسلامی برای اتهام افساد فی الارض اشد مجازات یعنی اعدام در نظر گرفته شده اما در مواردی نیز احکامی دیگر نیز قطع دست و پا و یا تبعید صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در این روز تبصره الحاقی به ماده یک طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن را با ۱۶۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر تصویب کردند. ادامه‌ی مطلب

پایانی تلخ برای ۹ ماه انتظار

ایرنا- از گذشته های بسیار دور تا به امروز یکی از تلخ ترین اتفاق ها و غم انگیزترین پایان ها برای زندگی یک فرد، مرگ و میر مادر به هنگام بارداری و یا پس از تولد نوزاد است.

بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که هر سال حدود ۳۴۰ هزار زن در جهان به علت مرگ و میرهای ناشی از زایمان، جان خود را از دست می‌دهند و میلیون‌ها زن دیگر نیز به دلیل عفونت‌های ناشی از آن، دچار بیماری می‌شوند و این در حالی است که مرگ و میر و امراض ناشی از زایمان مادران از راه دسترسی به مراقبت‌های مامایی، در سراسر جهان و به خصوص در کشورهای در حال توسعه که ۹۰ درصد از مرگ ومیرهای ناشی از زایمان در آن‌ها اتفاق می‌افتد، کاهش یافته است. ادامه‌ی مطلب

نامه سپیده قلیان از زندان: زندانی یک تبعیدگاه ضد انسانی هستم

به گزارش صدای آمریکا-«سپیده قلیان» فعال مدنی که به تازگی از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده، در نامه‌ای از انتقال به این زندان و شرح احوال خود نوشته است.

این نامه را رادیو زمانه منتشر کرده است. سپیده قلیان فعال مدنی که با موارد اتهامی «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، همکاری با گروهای معاند و اخلال در نظم عمومی» روبرو است، روز ۱۳ خرداد پس از انتقال به زندان قرچک ورامین با انتشار نامه‌ای از جزئیات انتقال خود نوشت. ادامه‌ی مطلب

مرکز جامع توانمندسازی؛ از نیازهای زنان معتاد خراسان شمالی

‌دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: مرکز جامع توانمندسازی از نیازهای اساسی زنان معتاد این استان است.

‌احمد ریواده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: فقط مرکز ماده ۱۵ برای زنان معتاد در این استان وجود دارد که در این مرکز بعد از گذشت دوره ۴۵ روزه، بیماران رها می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۹ مادر معتاد باردار در این استان شناسایی شدند که اغلب این افراد فاقد خانواده هستند.

ریواده اظهار کرد: این افراد در مراکز ماده ۱۵ رسوب می‌کنند و یا اینکه بعد از گذراندن دوره ۴۵ روزه رها می‌شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر برنامه جامعی برای ساماندهی زنان و کودکان معتاد وجود ندارد و این افراد فقط بستری و سم زدایی و سپس رها می‌شوند.

 

شماره‌ ای برای گزارش مردم علیه مردم

شماره‌ ای برای گزارش مردم علیه مردم

تهران- ایرنا- در روزهای گذشته دو اتفاق درباره حوزه زنان، آنها را در سرخط خبرها قرار داد؛ یکی ماجرای ارسال پیامک پیرامون بدحجابی و همین طور ماجرای بی‌پایان و به نظر حل نشدنی ورود زنان به استادیوم. درباره موضوع اول به نظر می‌رسد پلیس چندان از عملکرد پلیس نامحسوس خود راضی نیست، شماره‌ای را برای اطلاع بدحجابی در اختیار مردم قرار داده است تا مردم در صورت رؤیت کشف حجاب در خودرو، شماره پلاک ماشین را در اختیار پلیس قرار دهند. در واقع پلیس از مردم خواسته است مانند پلیس نامحسوس عمل کنند. ادامه‌ی مطلب

ظرفیت نادیده گرفته شده زنان در اقتصاد

ایرنا- توانمندسازی و هویت سازی در کنار اصلاح اجرای صحیح قوانین و برقراری عدالت جنسیتی ضرورتی برای به منصه ظهور رساندن ظرفیت های بانوان در عرصه های اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، یکی از مهم‌ترین معیارها برای سنجش توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتبار زنان در آن جامعه است.

زنان به عنوان نیمی از جمعیت و نیروی فعال جامعه، نقش محوری در توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند و چنانچه شرایط و بسترهای لازم به منظور توانمندسازی و فعالیت این قشر فراهم شود، قطار رشد و توسعه همه جانبه کشور با شتاب هر چه بیشتر به حرکت در می‌آید. ادامه‌ی مطلب

منع ورود زنان به ورزشگاه؛ دو زن در مقابل ورزشگاه آزادی تهران بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – روز جاری در جریان مسابقه فوتبال ایران و سوریه دو تن از زنانی که در مقابل درب غربی ورزشگاه حضور داشتند همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند. گفته می شود تعدادی دیگری از زنان نیز مورد ضرب و شتم و بدرفتاری توسط پلیس قرار گرفته اند. حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های ایران در سال‌های بعد از انقلاب ۵۷ و در راستای سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی مبنی بر جداسازی زن و مرد محدود شد. ادامه‌ی مطلب

حضور عکاسان زن در تمرین تیم ملی ممنوع شد

خبرگزاری هرانا – پرتو جغتایی، عکاس و گزارشگر ورزشی با انتشار تصویری مربوط به اولین حضورش در تمرین تیم ملی فوتبال مردان، از ممنوعیت دوباره حضور زنان در ورزشگاه اظهار تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خبر ورزشی، امروز شنبه ۱۸ خرداد ۹۸ پرتو جغتایی، عکاس و گزارشگر ورزشی از ممنوعیت حضور عکاسان زن در تمرین تیم ملی فوتبال مردان خبر داد.

پرتو جغتایی، عکاس و گزارشگر ورزشی با انتشار تصویری مربوط به اولین حضورش در تمرین تیم ملی فوتبال مردان نوشت: “این اولین بارى بود که اجازه داده بودن برم تمرین تیم ملى فوتبال عکاسى کنم؛ با تمام وجودم ذوق داشتم و فکر می‌کردم اتفاقاى خوبى در راهه و کم‌کم داره تموم میشه این ممنوعیت‌ها!

‏اما هنوز یک سال نشده باز رفتیم سر خونه‌ اول و باز حضور عکاسان خانم در تمرین فوتبال مردان ممنوع شد”.