کودک همسری؛ روایت هایی از ازدواج کودکان در خراسان شمالی

خبرگزاری هرانا – روستای “بیدک” در ۵ کیلومتری بجنورد در استان خراسان شمالی قرار دارد. در گوشه و کنار این روستا می‌شود زنان جوانی را دید که با چند کودک قد و نیم قد مشغول خرید هستند. زنانی که بنا به فرهنگ محلیشان، به اجبار تن به رسومات داده و با ازدواج در سن پایین، با آرزو ها و دنیای کودکانه شان خداحافظی کرده اند، می گویند: “در بیدک دختران غالبا در سن ۹ تا ۱۲ سالگی ازدواج می‌کنند. دختری که در ۹ سالگی ازدواج کند مایه افتخار است و اگر تن ندهد مایه سرافکندگی خانواده.”. مرجان دختری ۱۴ ساله از اهالی این روستا با اشاره به اینکه با همسرش ۱۰ سال اختلاف سنی دارد میگوید دو سال پیش در پی ازدواج اجباری ترک تحصیل کرده و تنها آرزویش این بوده که دکتر شود. از سوی دیگر مریم دختری دیگر از اهالی بیدک که با کمک پدرش در کودکی تن به ازدواج اجباری نداده، با اشاره به اینکه هر دو خواهرانش در ۱۲ و ۱۶ سالگی ازدواج کرده اند روایت می‌‎کند که با وجود همه فشار ها اکنون تنها دختر روستاست که توانسته درس بخواند و به آرزوهایش برسد. ادامه‌ی مطلب

ندا ناجی از زندان قرچک به زندان اوین منتقل شد

خبرگزاری هرانا – ندا ناجی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر، صبح امروز از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل شد. خانم ناجی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه به همراه ده ها تن دیگر بازداشت و در تاریخ ۲۵ خردادماه از بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. وی در زمان نگهداری در زندان قرچک به دلیل عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، دو بار توسط زندانیان جرایم عادی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸، ندا ناجی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. ادامه‌ی مطلب

بازداشت شدگان روز کارگر؛ جلسه دادگاه نسرین جوادی برگزار شد

خبرگزاری هرانا – روز گذشته جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعظم خضری (نسرین جوادی)، از بازداشت شدگان روز کارگر برگزار شد. این فعال کارگری در جریان تجمع روز جهانی کارگر بازداشت و پس از حدود یک ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز سه شنبه ۱۵ مردادماه ۱۳۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات اعظم خضری (نسرین جوادی) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. ادامه‌ی مطلب

گزارش ماهانه نقص حقوق جوان و دانشجو تیرماه ۱۳۹۸

زنان ۹ ساله «بیدک»

به گزارش ایسنا-مریم، نوجوانی اهل بیدک می‌گوید، «تازگی‌ها در روستا این رسم بیشتر هم شده؛ قبلاً ۱۱ سالگی ازدواج می‌کردند اما حالا ۸ یا ۹ ساله شوهر می‌کنند. یکی از دختران فامیل ما ۱۳ ساله است و دو پسر کوچک دارد.»

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: در «بیدک» اگر دختری ۹ ساله ازدواج کند، باعث افتخار خانواده می‌شود اما مریم زیر بار این رسم نرفته است. او نخواسته مثل بیشتر کودکان روستا به‌جای عروسک بازی پای سفره عقد بنشیند. همه سختی‌ها و زخم زبان‌ها را تحمل کرده و حالا تنها دختر روستاست که درس خوانده و مشغول به‌کار است. ادامه‌ی مطلب

نوشین جعفری، عکاس، بازداشت شد

به گزارش صدای آمریکا-نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر از چهار روز پیش در ایران بازداشت شده است.

براساس گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و اظهارنظر نزدیکان جعفری، او از ۴ روز پیش بازداشت شده است.

هنوز از نهاد بازداشت‌کننده، اتهام‌های احتمالی و محل نگهداری جعفری گزارشی منتشر نشده است.

جعفری پیشتر و در بهمن ماه سال ۸۸ هم بازداشت شده بود. او که آن زمان خبرنگار فرهنگی روزنامه اعتماد بود، در نهایت به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

نوشین جعفری طی سال‌های گذشته به عکاسی از تئاتر و سینما روی آورده و نمایشگاه عکسی هم برگزار کرده بود.

روز گذشته خبر تایید حکم زندان مسعود کاظمی، دیگر روزنامه‌نگار بازداشتی هم منتشر شده بود.

در آخرین رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شده است، ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان، در رتبه ۱۷۰ قرار گرفته است.

اعتصاب غذای ۳ فعال محیط زیست در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سپیده کاشانی، هومن جوکار و نیلوفر بیانی، سه تن از متهمین پرونده فعالان محیط زیست در اعتراض به “ادامه بازداشت موقت و غیر قانونی” دست به اعتصاب غذا زدند. متهمین این پرونده مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیست در ایران هستند که بیش از ۵۰۰ روز گذشته را در بازداشت در زندان اوین به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از بی بی سی، سه تن از متهمین بازداشتی پرونده فعالان محیط زیست به نام های “سپیده کاشانی، هومن جوکار و نیلوفر بیانی” دست به اعتصاب غذا زده اند. ادامه‌ی مطلب

تداوم بازداشت مریم محمدی و اسرین درکاله در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – مریم محمدی و اسرین درکاله، دو فعال حقوق زنان کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برند. علیرغم پیگیری خانواده این شهروندان تاکنون پاسخ روشنی در خصوص وضعیت آنان توسط مسئولین داده نشده است. مریم محمدی در تاریخ ۱۷ تیرماه و اسرین درکاله در تاریخ ۶ مردادماه توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم گذشت نزدیک به یک ماه، مریم محمدی، فعال حقوق زنان کماکان در بازداشت و بی خبری به سر می برند. ادامه‌ی مطلب

مکارم شیرازی: حضور زنان در ورزشگاه‌ها ضرورتی ندارد

به گزارش رادیو فردا-ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، بار دیگر خواستار حضور نیافتن زنان در ورزشگاه‌ها شد.

این در حالی است که فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، تا نهم شهریور به ایران مهلت داده تا تکلیف حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشخص شود.

در همین حال وب‌سایت اعتماد آنلاین با اشاره به این موضوع از مراجع تقلید درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها سؤال کرده است. ادامه‌ی مطلب

از حضور دو نوازنده زن بر روی صحنه کنسرت ممانعت شد

به گزارش صدای آمریکا-در ادامه اعمال محدودیت در عرصه موسیقی برای زنان و پس از ممنوعیت خوانندگی آن‌ها این بار اجازه روی صحنه رفتن به دو نوازنده زن در یک کنسرت داده نشد.

در حالی کنسرت علی قمصری نوازنده و آهنگساز با همراهی گروه «همنوازان حصار» از ۱۴ مرداد ماه در فرهنگسرای ارسباران در تهران آغاز شده که آقای قمصری روز سه شنبه ۱۵ مرداد در صفحه اینستاگرام خود نوشت «مانع حضور نوازندگان زن بر روی صحنه شدند.» ادامه‌ی مطلب