نامه جمعی از فعالان سیاسی در اعتراض به احکام صادره در پرونده های اخیر

خبرگزاری هرانا – جمعی از فعالان سیاسی در نامه ای خواستار آن شدند که اصول دادرسی عادلانه، بدون تبعیض، برای رسیدگی به اتهامات فعالان سیاسی و صنفی به‌ویژه کارگران، معلمان، دانشجویان و اصحاب اندیشه و هنر و قلم و رسانه به دقت مورد توجه قرار گیرد. امضاکنندگان این نامه “علنی بودن محاکمه، حق آزادی انتخاب وکیل دلخواه، دسترسی مستمر و بدون مانع به وکیل، خودداری از تحمیل فشار بر متهمان و خانواده های آن ها” را به عنوان حداقل معیارهای یک دادرسی عادلانه برشمرده و اعلام کرده اند که عدم اقناع جامعه نسبت به اجرای عدالت قضایی آسیبی پرهزینه به باور عمومی نسبت به کیفیت امر قضا می زند.

امروز دوشنبه ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۸، جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب با انتشار نامه ای نسبت به احکام سنگین صادره در پرونده های اخیر اعتراض کردند. ادامه‌ی مطلب

ما هم در این خانه حقی داریم؛ زمزمه های بیداری زنان در ایران

ماهنامه خط صلح – خانم نجمی علوی در سال ۱۲۹۷ خورشیدی در خانواده حاج سید محمد علوی از وکلای مجلس اول مشروطه، در تهران بازار آهنگرها، کوچه حاج سید محمد صراف که هنوز به همین نام است، متولد شد. او ششمین و آخرین فرزند خانواده بود. تولد او با مهاجرت سیاسی پدرش، ابوالحسن علوی، که از فعالان دوران مشروطیت بود، هم زمان شد و فقط ۹ سال داشت که خبر خودکشی پدرش در آلمان به خانواده اش رسید. ابوالحسن علوی نخستین فرزندِ حاج سید محمد علوی، از فعالان دوره مشروطه و آزادی خواهان بود که، همه فرزندان خود را برای کسب علم و خدمت به کشور، به خارج فرستاد. مادر نجمی، قمر خانم، هم یگانه فرزند خانواده ثروتمندش بود، ولی با مهاجرت اجباری همسر و دوری سه فرزند پسرش یعنی آقابزرگ، مرتضی و مصطفی و مرگ زودهنگام آن ها هرگز روی آرامش و شادی را ندید.نجمی از ۷ سالگی به مدرسه نصرتیه و سپس عفتیه رفت که یکی از گردانندگان اصلی مدرسه خواهرش، بدری علوی بود. پس از پایان دبیرستان و گرفتن دیپلم کلاس یازدهم، به معلمی در مدرسه«دوره المدارس» مشغول شد و با گذشت دو سال، هم آموزش زبان فرانسه را آغاز کرد و هم اشتغال به معلمی را در پیش گرفت. ادامه‌ی مطلب

ما هم در این خانه حقی داریم؛ زمزمه های بیداری زنان در ایران

ماهنامه خط صلح – خانم نجمی علوی در سال ۱۲۹۷ خورشیدی در خانواده حاج سید محمد علوی از وکلای مجلس اول مشروطه، در تهران بازار آهنگرها، کوچه حاج سید محمد صراف که هنوز به همین نام است، متولد شد. او ششمین و آخرین فرزند خانواده بود. تولد او با مهاجرت سیاسی پدرش، ابوالحسن علوی، که از فعالان دوران مشروطیت بود، هم زمان شد و فقط ۹ سال داشت که خبر خودکشی پدرش در آلمان به خانواده اش رسید. ابوالحسن علوی نخستین فرزندِ حاج سید محمد علوی، از فعالان دوره مشروطه و آزادی خواهان بود که، همه فرزندان خود را برای کسب علم و خدمت به کشور، به خارج فرستاد. مادر نجمی، قمر خانم، هم یگانه فرزند خانواده ثروتمندش بود، ولی با مهاجرت اجباری همسر و دوری سه فرزند پسرش یعنی آقابزرگ، مرتضی و مصطفی و مرگ زودهنگام آن ها هرگز روی آرامش و شادی را ندید.نجمی از ۷ سالگی به مدرسه نصرتیه و سپس عفتیه رفت که یکی از گردانندگان اصلی مدرسه خواهرش، بدری علوی بود. پس از پایان دبیرستان و گرفتن دیپلم کلاس یازدهم، به معلمی در مدرسه«دوره المدارس» مشغول شد و با گذشت دو سال، هم آموزش زبان فرانسه را آغاز کرد و هم اشتغال به معلمی را در پیش گرفت. ادامه‌ی مطلب

پروانه سلحشوری: چرا در برابر خودسوزی یک دختر جوان ساکتیم؟

به گزارش دویچه وله فارسی-نماینده مجلس در ایران از بی‌‌تفاوتی جامعه نسبت به خودسوزی یک دختر جوان انتقاد کرده و گفته است که چنین اتفاقی در هر جای دیگری در دنیا با واکنش وسیع‌تری روبرو می‌شد. او از مردم خواسته سکوت نکنند و دست به دست هم دهند.

پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس ایران، روز ۱۶ شهریور (هفتم سپتامبر) در گفت‌وگو با سایت “آزادی” به سکوت جامعه و مسئولان نسبت به خودسوزی یک دختر جوان به خاطر تماشای مسابقه تیم محبوبش انتقاد کرد و گفت چنین واقعه‌ای «در هر جای دنیا اگر اتفاق می‌افتاد، بیش از این‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت. او سحر یا هر اسم دیگری که داشته اگر در هر جای دیگر دنیا می‌خواست می‌توانست مثل همه بلیت خریده، وارد ورزشگاه شود و هر مسابقه‌ای حتی همین بازی استقلال- العین را تماشا کند اما تولد در این جغرافیا و زندگی در ایران برایش سرنوشت دیگری را رقم زد.» ادامه‌ی مطلب

پنج متهم از جمله یک زن باردار و یک کودک-مجرم مجموعا به ۳۵۰ ضربه شلاق محکوم شدند

خبرگزاری هرانا – ۵ متهم از جمله یک کودک-مجرم و یک زن باردار توسط دادگاه کیفری استان تهران به اتهامات “آدم ربایی و سرقت” در کنار سایر مجازات ها مجموعا به ۳۵۰ ضربه شلاق محکوم شدند. بر اساس رای دادگاه که روز شنبه صادر شده است، متهمان این پرونده شامل یک دختر ۱۴ ساله، یک زن باردار و سه مرد جوان در کنار سایر مجازات ها هر کدام به ۷۰ ضربه شلاق محکوم شدند. ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می‌کند، این در حالی است که کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است. ادامه‌ی مطلب

درگیری در پی امر به معروف در همدان

خبرگزاری هرانا – طی روزهای گذشته تعدادی از شهروندان در همدان با فردی که تحت عنوان “امر به معروف” به آنان معترض شده بود درگیر شدند. کارشناسان بسیاری همواره مسئله امر به معروف را دخالت در حوزه شخصی زندگی افراد و متضمن رواج بی قانونی و خشونت دانسته و نسبت به آن هشدار داده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طی روزهای گذشته یک شهروند در همدان در پی اعتراض به چند شهروند تحت عنوان “امر به معروف” و بروز درگیری و خشونت مضروب شده است. ادامه‌ی مطلب

خودکشی و خودسوزی؛ مرگ ۱۴ تن در یک ماه

خبرگزاری هرانا – طی یک ماه اخیر دستکم ۱۴ شهروند در شهرهای شامل ۴ زن و ۱۰ مرد اقدام به خودکشی بعضا از طریق خودسوزی کرده و جان خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، شهرهای غرب کشور که عمدتا کردنشین هستند در ماه اخیر شاهد خودکشی و خودسوزی های متعددی بودند، حداقل ۱۴ تن به همین دلایل جان خود را از دست دادند. گزارشات اجمالی از سیر این وقایع در ادامه می آید: ادامه‌ی مطلب

وکیل سپیده قلیان از حکم ۱۸ سال حبس برای موکلش خبر داد

به گزارش دویچه فارسی-وکیل سپیده قلیان، فعال مدنی بازداشت‌شده، خبر داد که موکلش به ۱۸ سال حبس محکوم شده است. هرانا خبرگزاری حقوق بشری هم گزارش داده است که هفت متهم پرونده اعتراضات هفت‌تپه در مجموع به ۱۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

جمال حیدری‌منش، وکیل سپیده قلیان، فعالی مدنی در مصاحبه با وبسایت “انصاف نیوز” خبر داده است که حکم موکلش روز شنبه ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) ابلاغ شده و خانم سپیده قلیان در مجموع به ۱۸ سال حبس محکوم شده است. ادامه‌ی مطلب

اطلاعیه ۱۱۶۸ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص عدم آزادی بیان اندیشه

برنامه سیصد و هفتاد و پنجم ۳۱ آگوست ۲۰۱۹ میلادی،۹ شهریور ۱۳۹۸