شکایت سپیده قلیان از عوامل تهیه کننده اعترافات اجباری در صدا و سیما

خبرگزاری هرانا – سپیده قلیان، فعال مدنی از رئیس صدا و سیما و سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰ و آمنه سادات ذبیح‌پور، خبرنگار تلویزیون دولتی ایران در خصوص تهیه و پخش اعترافات اجباری وی شکایت کرد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی در زمستان ۹۷ اقدام به پخش مستندی از اعترافات اجباری خانم قلیان کرده بود. سپیده قلیان طی یادداشتی در صفحه شخصی خود گفته است “در مراحل تولید طراحی سوخته، آمنه‌سادات ذبیح‌پور ‌در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین در اختیار ما قرار دهد” ادامه‌ی مطلب

استثمار و بهره کشی از زندانیان زن شاغل در زندان‌های ایران

خبرگزاری هرانا – زنان زندانی بسیاری در کشور، در ایامی که دوران محکومیت‌شان را می‌گذرانند، در کارگاه‌ها با دستمزدی اندک کار می‌کنند. برخی از زندانیان وظیفه تأمین هزینه‌های معیشت خانواده را دارند و برخی برای پرداخت پول دیه و جریمه‌های مالی خود، کار می‌کنند؛ از این‌رو نیاز به دستمزد مکفی دارند. اما به دلیل اینکه زندانیان مشمول قانون کار نیستند، الزامات حداقل دستمزد و بیمه و خدمات رفاهی آن شامل حالشان نمی‌شود. به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار “کارگران زندانی از شمول قانون کار خارج و بیمه نیستند و مشمول نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نمی‌شوند. از این رو دستمزدهای نازل و ناچیزی از ۲۰۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. البته زندان‌های حاشیه‌ها و شهرستان‌ها کمتر از زندان‌های بزرگ‌تر و زندان‌های پایتخت دریافتی دارند. در عین حال زنان کمتر از مردان دستمزد می‌گیرند. زندانیانی که کارگری می‌کنند، حق ندارند نسبت به شرایط کار خود اعتراض کنند و حق انتخابی هم ندارند. شرایط بندها نیز به گونه‌ای است که برای دور شدن از شرایط آن زندانیان ترجیح می‌دهند مشغول به کار شوند. محرومیت از حقوق اجتماعی موجب سوءاستفاده‌هایی از اشتغال زندانیان می‌شود. ادامه‌ی مطلب

نامه نرگس محمدی از زندان زنجان؛ «روز نکبتی خشونت عریان مردان امنیتی و زندان علیه من»

خبرگزاری هرانا – نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که در هفته جاری از زندان اوین به زندان زنجان تبعید شد طی نامه ای به شرح وقایع و برخورد رییس زندان اوین و نیروهای امنیتی در جریان انتقال وی پرداخته است. خانم محمدی در این نامه از روز انتقال خود به عنوان “روز نکبتی خشونت عریان مردان امنیتی و زندان علیه من” یاد میکند. در بخشی از نامه آمده است “در حالی که بازوهایم را گرفته بود و به عقب می کشید دستم را به در کوبیدم که شیشه های در خرد شد و دستانم را برید و خون از آنها جاری شد. آقای ضیایی (رییس زندان اوین) دستم را گرفته بود و به سمت بالای پله ها می کشید تا به اتاق خودش ببرد و من مقاومت می کردم. آن چنان دستانم را با قدرت به سمت بالا می کشید که کتفم صدای بلندی داد و من خواهش می کردم که دستانم دارند می شکنند و از جا کنده می شوند و دستانم را که خون ریزی می کرد ول کنند”. ادامه‌ی مطلب

اطلاعیه ۱۱۹۹ نمایندگی ایالت نوردراین وستفالن در خصوص جانباختگان آبان ۱۳۹۸

اطلاعیه ۱۲۰۰ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوچوان در خصوص کودکان در آبان ۱۳۹۸

رویترز به نقل از مقامات ایران: در اعتراض‌های آبان‌ماه حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند

به گزارش دویچه وله فارسی-خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع موثق و مقام رسمی ایران گزارش داد که در اعتراض‌های هفته آخر آبان‌ماه در ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. این کشتار پس از فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

پس از گذشت حدود ۵ هفته از اعتراض‌های خونین در دهها شهر کوچک و بزرگ ایران، نخستین آمار قربانیان منتشر شد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه دوم دی‌ماه ۹۸ (۲۳ دسامبر) در یک گزارش اختصاصی به نقل از مقام‌های رسمی ایران گزارش داد که در اعتراض‌های هفته آخر آن‌ماه در ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. ادامه‌ی مطلب

دادگاه تجدید نظر؛ سه شهروند بهایی در سمنان مجموعا به ۱۲ سال حبس محکوم شدند

خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدید نظر استان سمنان رای نهایی خود در خصوص پرونده بهنام اسکندرانی، یلدا فیروزیان و اردشیر فناییان، سه شهروند بهایی ساکن سمنان را صادر کرد. بر اساس رای صادره یلدا فیروزیان به ۲ سال و نیم حبس تعزیری، بهنام اسکندریان به ۳ سال و نیم حبس تعزیری و اردشیر فنائیان به شش سال حبس محکوم شدند. آنها پیشتر توسط دادگاه انقلاب سمنان مجموعا به ۲۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. این شهروندان بهایی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد به زندان سمنان منتقل شدند. ادامه‌ی مطلب

“تفکیک جنسیتی”؛ بهانه‌ای تازه برای آزار خانواده‌های زندانیان سیاسی

به گزارش دویچه وله فارسی-رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل زندانی روز دوشنبه دوم دی‌ماه (۲۳ دسامبر) در حساب کاربری خود در فیس‌بوک نوشت: «به دنبال تشدید فشارهای مختلف بر زندانیان و خانواده‌‌ها، دیروز (یکشنبه) دقایقی پس از ورود بچه‌ها به سالن ملاقات و قبل از رسیدن نسرین، ماموران سالن ملاقات در غیاب ما، به بهانه تفکیک جنسیتی، با آنان درگیر شدند. با آمدن نسرین تنش ادامه پیدا کرده؛ سرانجام ملاقات حضوری بچه‌ها و ملاقات کابینی ما را لغو و بچه‌ها را به زور از سالن ملاقات بیرون انداختند.» ادامه‌ی مطلب

تنها نام زنان در بنگاه‌ اقتصادی فارس استفاده می‌شود نه ظرفیتشان

ایسنا/فارس رئیس کانون زنان بازرگان فارس با بیان اینکه در ترکیب ۹۰ درصد از هیئت مدیره بنگاه‌های اقتصادی استان زنان حضور دارند اما در کمتر از ۵ درصد از آنها در این بنگاه‌ها استفاده می‌شود، گفت: متاسفانه تنها از نام زنان در ثبت شرکت استفاده شده و هیچ جایگاهی ندارند.

یلدا راهدار در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: در حالی‌که بیش از ۶۵ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند اما به همان میزان، متاسفانه نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده رو به افزایش است. ادامه‌ی مطلب

همسر نازنین زاغری: بریتانیا باید کاری بکند، ایران اهل بده بستان است

به گزارش بی بی سی فارسی-در حالیکه وکیل نازنین زاغری-رتکلیف از مخالفت دادستانی تهران با آزادی مشروط او خبر داده است، همسر او در گفت و گو با رادیو بی‌بی‌سی با اشاره به اینکه ایران سیستمی “اهل بده بستان است” خواهان اقدام دولت بریتانیا برای آزادی همسرش شد

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری در مصاحبه با رادیو ۵ بی‌بی‌سی می‌گوید که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا به “خانواده او مدیون” است و دولت باید از انتظار کشیدن که شاید ایران زمانی کاری انجام دهد، دست بردارد. ادامه‌ی مطلب