طرح بحث حجاب اجباری در ایران

به تازگی ارسال انبوه پیامک‌های تذکر درباره بی‌حجابی در خودروها، و احضار مالکان به پلیس برای پاسخگویی، خبرساز شد. موضوعی که واکنش پلیس تهران را هم به دنبال داشتحجاب اجباری در ایران، اعتراف رژیم به عدم تمایل اکثریت زنان - کمیسیون زنان  شورای ملی مقاومت ایران

و این ارگان، آن را ناشی از آنچه «نقص فنی چند روزه» خواند، دانست! بحث حجاب اجباری اما، هفته گذشته، سوژه یکی از برنامه‌های تلویزیون رسمی ایران هم بود؛ جائی که یکی از میهمانان، صراحتا، این سیاست را، محکوم به شکست دانست! اما، موضوع حجاب، بحث امروز و دیروز نیست و نزدیک به چهار دهه است که در جامعه ایران، بعنوان موضوعی روزمره، مطرح بوده است. چرا این موضوع، تا این حد برای مسئولان جمهوری اسلامی مهم است؟ چرا برای جمهوری اسلامی، حجاب دختران، بیشتر از کار، تحصیل، موفقیت، یا حتی سیری شکم‌شان مهم است؟ گزارشی از شهریار صیامی​

نسرین ستوده «در بدترین شرایط جسمی» از بیمارستان به زندان بازگردانده شد

چند روز بعد از بستری شدن نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر، در بخش «سی‌سی‌یو» بیمارستان طالقانی، همسر وی می‌گوید که خانم ستوده به زندان بازگردانده شد.گروهی از ایرانیان مقیم پاریس سال گذشته با در دست داشتن پوسترهای نسرین ستوده خواستار آزادی این وکیل و مدافع حقوق بشر شدند.

خانم ستوده بیش از شش هفته است که دست به اعتصاب غذا زده است و وضعیت جسمی او بحرانی گزارش شده است.

رضا خندان همسر خانم ستوده روز چهارشنبه دوم مهر با انتشار توئیتی نوشت: «عصر امروز پس از پنج روز حبس در بیمارستان امنیتی طالقانی، نسرین در بدترین شرایط جسمی بدون هرگونه اقدام درمانی به زندان برگردانده شد». ادامه‌ی مطلب

انتقاد دیدبان حقوق بشر از بازگرداندن ستوده و کردافشاری به زندان

دیدبان حقوق بشر به نقل از خانواده‌های نسرین ستوده و صبا کرد افشاری نوشت که مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از بهبود آنها، این دو زندانی سیاسی را از بیمارستان به زندان بازگردانده‌اند.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، مدافع حقوق بشر و وکیل که از دست‌کم شش هفته پیش دست به اعتصاب غذا زده، هفته گذشته اعلام کرد خانم ستوده که در سی‌سی‌یو بستری بود، «در بدترین شرایط جسمی بدون هرگونه اقدام درمانی به زندان برگردانده شد».

نسرین ستوده که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، زنان و دانشجویان را بر عهده داشته است، بابت اتهاماتی نظیر «اقدام علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی» و اهانت به مقامات حکومت ایران در مجموع به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است که بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم اجرا می‌شود. ادامه‌ی مطلب

خودکشی دست‌کم ١٦ شهروند کُرد در شهریور ماه ٩٩

طی ماه گذشتە دست‌کم ۱۶ شهروند کُرد در شهرهای مختلف کُردستان بە زندگی خود پایان دادەاند کە سن دو نفر از آنها زیر ١٨ سال بودە است.با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکخودکشی دست‌کم ١٦ شهروند کُرد در شهریور ماه ٩٩ز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی شهریور ماه ١٣٩٩، دست‌کم ۱۶ شهروند کُرد در شهرهای مختلف کُردستان بە زندگی خود پایان دادەاند.

بر طبق این گزارش، طی ماه گذشتە ۱۰ مرد و ۶ زن بە زندگی خود پایان دادەاند کە دو نفر از آنها زیر ١٨ سال بودەاند. بیشتر موارد خودکشی بە دلیل مشکلات خانوادگی و فقر بودە است.

تفکیک بر حسب استان ادامه‌ی مطلب

افزایش فشار سپاه پاسداران به نازنین زاغری، شهروند زندانی دو تابعیتی

نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی بریتانیایی که دوران مرخصی خود را با پای بند در منزل پدری‌اش می‌گذراند، از سپاه پاسداران به دادستانی تهران شکایت کرده است. خانم زاغری می‌گوید ماموران این ارگان تلاش کرده اند تا وارد منزل پدری او شوند.

نازنین زاغری در ایام حصر خانگی بسر می‌برد، این زندانی سیاسی در ۲۷ اسفندماه سال گذشته هم‌زمان با افزایش بحران کرونا در زندان‌ها، با پابند به مرخصی اعزام شده بود.

خانم زاغری در این دوران اجاره ندارد بیش از سیصد متر از محل سکونتش فاصله بگیرد.

گاردین می‌گوید خانم زاغری روز سه‌شنبه اول مهرماه امسال به دادستانی تهران اطلاع داده که شماری از اعضای سپاه پاسداران به منزل والدین او وارد شده‌اند و او را متهم کرده‌اند که فاصله سیصد متری از منزل را رعایت نکرده است. ادامه‌ی مطلب

سازمان عفو بین الملل خواهان آزادی علی یونسی و صبا کُرد افشاری شد

سازمان عفو بین الملل، خواهان آزادی علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف و صبا کردافشاری فعال مدنی محبوس در زندان اوین شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین الملل از مقامات حکومت ایران خواسته است، بی‌درنگ و بدون قید و شرط، علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف و صبا کردافشاری، فعال مدنی معترض به حجاب اسلامی محبوس در زندان اوین را آزاد کنند.

این سازمان بین المللی در رابطه با علی یونسی، دانشجوی بازداشتی اعلام کرد:«مقامات ایران باید علی یونسی و همه افرادی را که صرفا به دلیل یا به اتهام نسبت خانوادگی داشتن با اعضای گروه‌های مخالف نظام بازداشت شده‌اند، بی‌درنگ آزاد کنند». ادامه‌ی مطلب

نسرین ستوده از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی عصر امروز چهارشنبه ۲ مهرماه از بیمارستان طالقانی به زندان اوین بازگردانده شد.

به گفته رضا خندان، همسر خانم ستوده، اقدامات درمانی لازم در خصوص وی صورت نگرفته است. خانم ستوده که از تاریخ ۲۱ مرداد طی نامه‌ای از اعتصاب غذای خود خبر داد، پیشتر در تاریخ ۲۹ شهریور در پی مشکل قلبی از زندان اوین به بیمارستان اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲ مهرماه، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی از بیمارستان به زندان بازگردانده شد. ادامه‌ی مطلب

نازنین زاغری به علت ایجاد مزاحمت از سپاه پاسداران شکایت کرد

نازنین زاغری از سپاه شکایت کرده است. شکایت‌نامه او برای دادستانی تهران و وزارت امور خارجه بریتانیا ارسال شده است. وزیر امور خارجه بریتانیا بازگرداندن زاغری به زندان را در چنین شرایطی از منظر حقوقی رد کرده است.نازنین زاغری-راتکلیف

نازنین زاغری-راتکلیف، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی از رفتار غیرقانونی سپاه پاسداران به دادستانی تهران شکایت کرده است. موضوع شکایت ایجاد مزاحمت سپاه پاسداران برای او و خانواده‌اش است. موضوعی که به اطلاع وزارت امور خارجه بریتانیا نیز رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز دومینیک راب روز چهارشنبه ۲۳ سپتامبر (دوم مهر) در گفت‌وگو با شکبه خبری “اسکای‌نیوز” موضوع بازگشت ادامه‌ی مطلب

سها مرتضایی دانشجوی ستاره دار و فعال صنفی دانشجویی جهت اجراي حكم به زندان احضار شد

به گزارش حصارنيوز: سها مرتضايي، فعال صنفی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران كه در دي ماه ۱۳۹۶ بازداشت و بااتهام « اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت کشور‌« محاكمه و در نهايت محكوم به تحمل ۶ سال حبس گرديد .
پس از اعتراض به حكم صادره توسط دادگاه بدويِ، نهايتا دادگاه تجديد نظر سها مرتضايي، را به تحمل ۱ سال حبس محكوم كرد.
سها مرتضايي، همچنین در آبانماه ۹۸(در خوابگاه دانشگاه تهران) نیز توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شده بود که به دلیل طولانی شدن این بازداشت، دست به اعتصاب غذا زد. گفتنی است به جهت این بازداشت، پرونده ی دیگری برای ایشان گشوده شده که فعلا دادگاه آن تشکیل نشده است.​

حصار نیوز: برگزاری جلسه دادگاه فعال کارگری و عدم صدور قرار وثیقه‌

به گزارش حصارنیوز ؛ چهارشنبه ۲۲ آبان جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «ندا ناجی»، فعال کارگری محبوس در زندان قرچک ورامین در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد.

«جمال عاملی»، همسرخانم ناجی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دادگاه ندا برگزار شد، وثیقه‌ای صادر نشد و باز به زندان برگردانده شد.»

«ندا ناجی» ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی بازداشت شد. او ابتدا به بند ۲۰۹ زندان اوین و سپس به زندان قرچک ورامین منتقل شد.