نسرین ستوده «در بدترین شرایط جسمی» از بیمارستان به زندان بازگردانده شد

چند روز بعد از بستری شدن نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر، در بخش «سی‌سی‌یو» بیمارستان طالقانی، همسر وی می‌گوید که خانم ستوده به زندان بازگردانده شد.گروهی از ایرانیان مقیم پاریس سال گذشته با در دست داشتن پوسترهای نسرین ستوده خواستار آزادی این وکیل و مدافع حقوق بشر شدند.

خانم ستوده بیش از شش هفته است که دست به اعتصاب غذا زده است و وضعیت جسمی او بحرانی گزارش شده است.

رضا خندان همسر خانم ستوده روز چهارشنبه دوم مهر با انتشار توئیتی نوشت: «عصر امروز پس از پنج روز حبس در بیمارستان امنیتی طالقانی، نسرین در بدترین شرایط جسمی بدون هرگونه اقدام درمانی به زندان برگردانده شد».

آقای خندان می‌گوید این اقدام چیزی جز قرار دادن خانم ستوده در معرض خطر جانی هیچ معنای دیگری ندارد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه با انتشار توئیتی گفت که ایالات متحده همچنان عمیقأ نگران سلامت نسرین ستوده است که به تازگی در بیمارستان زندان بستری شده.

وی در ادامه نوشته است: «ما در کنار نسرین و مبارزه پایدار او برای حقوق بشر در ایران ایستاده‌ایم و خواستار آزادی او هستیم. ما استفاده وحشیانه رژیم از حبس ناحق را محکوم می‌کنیم».

در روزهای اخیر چندین نهاد بین‌المللی از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و آکادمی فیلم اروپا، همراه با جمعی از هنرمندان و نویسندگان مشهور از جمهوری اسلامی خواستند که خانم ستوده را فورا آزاد کند. نخست‌وزیر کانادا نیز درخواست مشابهی از حکومت ایران داشته است.

یالات متحده همچنان عمیقأ برای سلامت نسرین ستوده، که به تازگی در بیمارستان زندان بستری شده است، نگران است. ما در کنار نسرین و مبارزه پایدار او برای حقوق بشر در ایران ایستاده ایم و خواستار آزادی وی هستیم. ما استفاده وحشیانه رژیم از حبس ناحق را محکوم می کنیم.میان مدافعان حقوق بشر برانگیخته است.

انجمن قضات آلمان ۱۳ شهریور جایزه حقوق بشر خود را به خانم ستوده اعطا کرد.

آقای خندان ۲۹ شهریورماه گفته بود خانم ستوده که در پی بروز «مشکل قلبی و تنگی نفس، فشار خون بسیار پایین و ضعف عمومی شدید» به اورژانس بیمارستان طالفانی منتقل شده بود، به خاطر وخامت حال خود «به بخش سی‌سی‌یو همان بیمارستان منتقل شد».

خانم ستوده از ۲۰ مرداد گذشته با انتشار نامه‌ای، ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی، در اعتراض به شرایط زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کرده است. او شرایط این زندانیان را «ناعادلانه» توصیف کرده و تاکید داشته که وضعیت زندان به‌دنبال شیوع ویروس کرونا «بدتر» نیز شده است.

وی اسفند پارسال نیز دست به اعتصاب غذا زده بود.

نسرین ستوده که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، زنان و دانشجویان را بر عهده داشته است، بابت اتهاماتی نظیر «اقدام علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی» و اهانت به مقامات حکومت ایران در مجموع به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است که بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم اجرا می‌شود.