رئیس کمیته امداد: زنانه شدن فقر در کشور حکایتی بسیار مهم است

ارسال کننده : خانم نازی نیکویی سلیم 8تیر

خبرگزاری هرانا ـ پرویز فتاح رئیس کمیته امداد، می گوید که ۶۰ درصد سرپرست خانواده های تحت پوشش کمیته امداد زن هستند که به عبارتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار سرپرست خانوار زن در کمیته امداد وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، ادعا کرد: “به دلیل زندانی شدن و فوت مرد و یا متارکه، سرپرستی خانواده به زن واگذار شده است و کمیته امداد آنان را تحت پوشش قرار می دهد تا آسیب های کمتری متوجه‌شان شود در حالیکه هزینه رسیدگی نیز افزایش می یابد و ظریف‌تر و لطیف‌تر باید با سرپرستان خانواده زن برخورد کرد”.

فتاح افزود: “برخورد ما با مقوله فقر متناسب با زمان است. اکنون فقر پیشرفت کرده است و کسی به خاطر نان و آب به کمیته امداد مراجعه نمی کند بلکه نیازها تغییر یافته است”.

وی، طلاق، اعتیاد صنعتی و نوسانات اقتصادی را از بحث هایی برشمرد که منجر به تولید فقر می شود و گفت: “دچار یک بیماری اقتصادی هستیم که آثارش را باید در مددجویان کمیته امداد مشاهده کرد، اگر می خواهیم نتیجه تصمیمات اقتصادی همه دولت ها را ببینیم، باید به جامعه مددجویی نگاه کنیم و همه واقعیت، ماشین ها و خانه های شیک در تهران نیستند بلکه ما باید واقعیت کشور را بپذیریم، اگر درست نبینیم نمی توانیم نسخه ای درست نیز ارائه دهیم و اقتصاد به نحوی است که فقیر تولید می کند”.

فتاح با تاکید بر اینکه بیمه تامین اجتماعی باید اجباری شود، گفت: “به مجلس و هیئت دولت نیز عرض کرده ام تا بیمه تامین اجتماعی اجباری نشود ما مشتری های کمیته امداد را همچنان خواهیم داشت و کمیته امداد باید متناسب با رویکرد جدید اقتصادی خود را تطبیق دهد”.

وی درباره مسئولیت کمیته امداد برای بازتوانی معتادان اظهار کرد: “حمایت برای بازتوانی معتادان جزو وظایف ما نیست و دولت هم از ما تقاضا نکرده است، کمیته امداد تنها خانواده آنان را تحت پوشش قرار می دهد تا دچار آسیب نشوند”.

فتاح با انتقاد از یک فرهنگ رایج در کشور بیان کرد: “هنگامی که دولت به مردم یارانه می داد و اعلام کرد که مردم انصراف بدهند، کسی انصراف نداد و ۷۰ میلیون نفر به خاطر ۴۵ هزار تومان ثبت نام کردند، اکنون هم اگر ما کمیته امداد را آزاد کنیم، مردم باز هم برای دریافت مستمری از کمیته امداد اقدام می کنند. در حالی که این فرهنگ بد است که در کشور رایج شده است. در صورتی که حتی اگر نیاز نداشته باشند یا نیازهای آنان همانند مسکن و دیگر مسائل است، حاضرند تحت پوشش کمیته امداد در آیند. امیدواریم در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد”.