بافندگی دختران و “کول بری” پسران نوجوان در سیستان و بلوچستان

١٠ تیر ١٣٩٢
Baloochestan
شهرزاد نیوز: نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان بر اساس اشتغال مشاغل غیر کاذب بالای 25 درصد است. دراین استان، به دلیل مشکلات معیشتی و نبود فرصت‌های شغلی برای بزرگسالان، کودکان و نوجوانان دختر مجبورهستند، پس از ترک تحصیل، در کارگاه‌های سنتی به عنوان شاگرد و کار آموز مشاغلی چون بافندگی و دوزندگی را فرابگیرند. پسران بومی نیز از کودکی و نوجوانی به مشاغل کاذبی همچون کول‌بری و باربری در مناطق مرزی روی می‌آورند.

محمد گل بامری، مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان سیستان و بلوچستان، به ایلنا گفت که در زمان آموزش به این دختران مزد چندانی پرداخت نمی‌شود و اگر این نوجوانان دختر خوش‌شانس باشند می‌توانند پس از فراگیری حرفه، با کمک مالی اعضای خانواده خود، دستگاه بافندگی خریداری کنند و خود وظیفه آموزش سایرین را برعهده بگیرند.

وی افزود که به طور کلی در محیط های سنتی اثری از اجرای مقررات کار و تأمین اجتماعی وجود ندارد.

بامری در گفتگوی دیگری با ایلنا، در رابطه با پسران نوجوان نیز گفته بود که در سالهای اخیر، فرزندان پسر خانواده‌های بومی از سنین 13 – 14 سالگی ترک تحصیل کرده و به عنوان باربر و کول‌بر در مناطق مرزی کالا جابجا می‌کنند.

به گفته وی، بیشتر این کارگران نوجوان هیچ ارتباطی با فعالیت های غیر قانونی و مجرمانه ندارند و تنها به منظور تأمین معاش خانواده میان مناطق مرزی در تردد هستند. بامری تصریح کرده است که با شرایط شغلی کنونی هیچ بعید نیست که این حرفه به حرفه ابدی برخی از کول‌بران نوجوان تبدیل شود.
http://www.1oo1nights.org/index.php?page=1&newsitemId=8713