انتظار سه ساله لایحه «امنیت زنان» در برابر خشونت

١٠ تیر ١٣٩٢
Safety-for-women

شهرزاد نیوز: آمارها نشان می‌دهند که 66 درصد زنان ایرانی، در طول زندگی مشترکشان، حداقل یک‌بار مورد خشونت قرار گرفته‌اند. با این حال میزان و انواع خشونت خانگی در استان‌های مختلف ایران از تنوع و تفاوت‌های زیاد و معناداری برخوردار است. در حال حاضر هیچ حمایت قانونی از زنان آسیب‌دیده وجود ندارد و پناه‌بردن به قانون برای زنانی که گرفتار خشونت‌های خانگی می‌شوند، دشوار است.

به گزارش روزنامه بهار، سه سال پیش بود که اعضای فراکسیون زنان مجلس خبر از ارائه طرحی به مجلس دادند که قرار بود در آن امنیت زنان در جامعه و به‌ویژه خشونت‌های خانگی و راه‌های مقابله با آن بررسی شود؛ طرحی که هرچند موافقان آن امیدوار بودند تا آخر سال 89 به تصویب مجلس برسد، اما در همان گام‌های اولیه مسکوت ماند. بالاخره در فروردین سال 90، رئیس مرکز امور زنان و خانواده از نهایی‌شدن لایحه امنیت و ارسال آن به دولت تا پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد؛ موضوعی که باز هم عملی نشد و باز بعد از گذشت یک سال در آذر 91 بعد از شش‌بار ویرایش، این لایحه در 81 ماده و 5 فصل به هیأت دولت تقدیم شد. در حال حاضر حدود شش‌ماه از آن زمان می‌گذرد و هنوز این لایحه در دولت تصویب نشده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که تشکیل کمیته ملی تأمین امنیت زنان با عضویت نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، آیین دادرسی و رسیدگی ویژه، علاوه بر قانون آئین دادرسی کیفری برای موارد مشمول این لایحه و پذیرفتن اعلام شکایت یا گزارش موسسات مددکاری و مشاوره و مراکز اورژانس اجتماعی در مواردی که بزه‌دیده امکان شکایت نداشته باشد، از مواردی است که برای اولین‌بار در کشور دیده شده است. در این لایحه پیش‌بینی شده است تا در هر حوزه قضایی، شعبه یا شعبی از دادگاه‌های کیفری برای رسیدگی تخصصی به موضوعات خشونت علیه زنان اختصاص یابند و همچنین در هر دادسرا، به تناسب تعداد پرونده، شعبه یا شعب بازپرسی، به صورت تخصصی، عهده‌دار رسیدگی به پرونده‌های خشونت علیه زنان شوند و دادگاه‌های ویژه رسیدگی به پرونده‌های خشونت علیه زنان با حضور رئیس دادگاه یا دادرس و قاضی مشاور زن تشکیل شود و در صورت لزوم حضور مددکار نیز در جلسه دادگاه فراهم شود.

حالا یک ماه تا آخر کار دولت دهم نمانده و به نظر نمی‌رسد که اعضای هیأت دولت، در سکوتی که این روزها در پیش گرفته‌اند، بتوانند این لایحه را به تصویب نهایی برسانند و آماده تقدیم‌کردن آن به مجلس شوند.
http://www.1oo1nights.org/index.php?page=1&newsitemId=871