جلسه سخنرانی اعضای کمیته دفاع از حقوق زنان، در تاریخ 30 می 2020، ساعت 19 به وقت اروپای مرکزی، با حضور اعضای کمیته، جمعی از فعالان حقوق بشر و میهمانان دیگر در فضای مجازی پالتاک برگزار گردید. در این جلسه در رابطه با موضوعات گزارش و تحلیل موارد نقض موارد نقض حقوق زنان، بررسی ماده چهار کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، زنان و بحران کرونا، زنان و معضل اعتیاد، تاثیرات اتحاد و همبستگی در جامعه و در آخر با بحث آزاد با موضوع حق زن در خانواده و جامعه بحث و گفتگو شد که علاقهمندان میتوانند گزارش جلسه فوق را از فایلهای ضبط شده زیر شنوا باشند. (مسئول جلسه: خانم زهرا اسدی، صدابردار: علیرضا حجتی) ادامهی مطلب
ژوئن 11
جامعه باید به صورت دستوری از خشونت علیه زنان منع شود
ایسنا/اصفهان معاون حقوقی رئیس جمهور حمایت از بانوان دربرابر خشونت را امری کاملا ضروری دانست و گفت: طرح لایحه صیانت زنان در برابر خشونت در درجه اول، توجهی در بین مردم ایجاد می کند تا جامعه فرهنگ و اخلاق خود را بازبینی کند و به صورت دستوری، جامعه از خشونت منع شود.
لعیا جنیدی امروز (پنجشنبه، 22 خرداد) در حاشیه دهمین اجلاس روسای کانون های وکلای دادگستری در اصفهان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: لایحه اولیه منع خشونت علیه زنان که بعدا به عنوان لایحه صیانت و کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت مطرح شد، باتوجه به اینکه از مدت ها قبل در قوه مجریه مطرح شده بود، به دلیل اینکه قسمت های آئینی آن جنبه قضائی پیدا می کرد به قوه قضائیه فرستاد شد. ادامهی مطلب
ژوئن 11
افزایش فشار بر جامعه بهایی؛ احضار ۲۶ شهروند بهایی به دادگاه انقلاب شیراز
پریسا روحی زادگان، اسماعیل روستا، بهاره نوروزی، بهنام عزیزپور، ثمره آشنایی، رامین شیروانی، رضوان یزدانی، سروش ایقانی صغادی، سعید حسنی، شادی صادق اقدم، شمیم اخلاقی، صهبا فرح بخش، صهبا مصلحی، عهدیه عنایتی، فربد شادمان، فرزاد شادمان، لالا صالحی، مژگان غلام پور سعدی، مرجان غلام پور، مریم اسلامی مهدی آبادی، مهیار سفیدی میاندوآب، نبیل تهذیب، نسیم کاشانی نژاد، نوشین زنهاری، ورقا کاویانی و یکتا فهندژ سعدی ۲۶ تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز طی احضاریه ای به دادگاه انقلاب شیراز احضار شدند.
در این احضاریه از آنان خواسته شده در تاریخ ۲۶ خردادماه در این شعبه حاضر شوند. احضار این شهروندان در حالی است که بنا به بیانیه اخیر جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل یک مقام قضایی در دادگاهی در شیراز تهدید به ریشه کن کردن جامعه بهاییان شیراز کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۲۶ تن از شهروندان بهایی طی احضاریهای به دادگاه انقلاب شیراز احضار شدند. ادامهی مطلب
ژوئن 11
خودکشی چهار شهروند از جملە یک دختر ١٤ سالە در کردستان
یک دختر نوجوان دیگر در شهر سقز بە زندگی خود پایان دادە و سە شهروند نیز در شهرهای بوکان، کرمانشاه و مهاباد خودکشی کردەاند.
برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز چهارشنبە ١٤ خرداد ٩٩ (٣ ژوئن ٢٠٢٠)، یک دختر ١٤ سالە اهل سقز با هویت ”آلا عنبری“ بە دلایل نامعلومی خود را حلق آویز و بە زندگی خود پایان دادە است. ادامهی مطلب
ژوئن 11
ايران یک سال از حبس پژوهشگر ایرانی فرانسوی گذشت؛ مکرون: مقامات ایران فورا فریبا عادلخواه را آزاد کنند
حبس فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی فرانسوی، در ایران در حالی امروز یک ساله شده است که پرونده قضایی او به اختلافات بین تهران و پاریس دامن زده و این شائبه را که او قربانی یک نبرد سیاسی شده، تقویت کرده است.
فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی فرانسوی «بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس»، خرداد سال گذشته توسط سازمان اطلاعات سپاه در تهران بازداشت شد و در هفتههای اخیر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در تهران به ۶ سال حبس محکوم شد.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، جمعه ۱۶ خرداد در سالگرد بازداشت خانم عادلخواه در پیامی در توئیتر تداوم بازداشت او را غیرقابل قبول خواند و گفت: «پیام من به مقام های ایرانی: عدالت حکم می کند که هموطن ما فورا آزاد شود.» ادامهی مطلب
ژوئن 11
گزارش ماهانە سازمان حقوق بشر هەنگاو از نقض حقوق بشر در کردستان (اردیبهشت ٩٩)
طی ماه گذشتە دست کم ٩٨ مورد نقض حقوق بشر در کردستان ثبت شدە است.
با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی ماه اردیبهشت ١٣٩٩ خورشیدی دست کم ٩٨ مورد نقض حقوق بشر در کردستان ثبت شدە است کە بە شرح زیر می باشد؛
کشتە و زخمی شدن کولبران (١٩ مورد)
طی ماه گذشتە دست کم ١٩ کولبر در مرزهای کردستان کشتە و یا زخمی شدەاند کە ٧ نفر از آنها جانشان را از دست دادەاند. ٣ مورد در اثر حوادث طبیعی و ١٦ مورد نیز با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران بودە است. ادامهی مطلب
ژوئن 11
با پایان مرخصی؛ شش شهروند بهایی به زندان بیرجند بازگشتند
سهراب ملاکی، خلیل ملاکی، مریم مختاری، ساغر محمدی، سیمین محمدی و شیدا عابدی، شش تن از شهروندان بهایی طی روزهای گذشته با پایان مرخصی به زندان بیرجند بازگشتند. این شهروندان پیشتر در فرودین امسال از زندان بیرجند به مرخصی اعزام شدند.
به گزاش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سهراب ملاکی، خلیل ملاکی، مریم مختاری، ساغر محمدی، سیمین محمدی و شیدا عابدی شش تن از شهروندان بهایی طی روزهای گذشته با پایان مرخصی به زندان بیرجند بازگشتند.
این شهروندان پیشتر به همراه سه تن دیگر به نام های بهمن صالحی، فیروز احمدی و بیژن احمدی در فرودین امسال به مرخصی اعزام شدند. ادامهی مطلب
ژوئن 11
سقز؛ خودکشی یک دختر نوجوان به دلیل مشکلات اقتصادی
یک دختر نوجوان در شهرستان سقز دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. علت خودکشی این نوجوان فقر عنوان شده است. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشیهای سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک دختر نوجوان در شهرستان سقز به علت فقر مالی دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.
در این گزارش اشاره ای به هویت این نوجوان نشده است.
بر اساس این گزارش شمار نوجوانانی که از ابتدای خرداد ماه و در کمتر از سه هفته در این شهر بە زندگی خود پایان دادەاند به چهار نفر رسیده است. ادامهی مطلب
ژوئن 11
هەنگاو: نیروهای امنیتی حکومت در شهر سنندج بە منزل یکی از فعالین زن یورش و اقدام بە بازداشت وی کردند.
برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، بامداد روز یکشنبە ١٨ خرداد ٩٩ (٧ ژوئن ٢٠٢٠)، نیروهای ادارە اطلاعات سنندج بە منزل ”هاجر سعیدی“ از فعالین جنبش زنان و فعالین مدنی این شهر یورش و اقدام بە بازداشت وی کردەاند.
بە گفتە یک منبع مطلع، هاجر سعیدی پس از بازداشت بە مکان نامعلومی منتقل شدە است و تاکنون دلیل بازداشت وی نامعلوم می باشد.هاجر سعیدی در آستانە روز جهانی کارگر نیز از سوی ادارە اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفتە بود.
ژوئن 11
نگین قدمیان، شهروند بهایی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد
نگین قدمیان، شهروند بهایی امروز سهشنبه ۲۰ خردادماه از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. این شهروند بهایی از آذرماه سال ۹۶ برای تحمل دوران محکومیت ۵ ساله خود در بند زنان این زندان به سر میبرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سهشنبه ۲۰ خردادماه ۱۳۹۹، نگین قدمیان، شهروند بهایی از زندان اوین به مرخصی ۱۱ روزه اعزام شد.
پویا اولادی همسر خانم قدیمیان در یادداشتی در این خصوص گفت: «بالاخره نگین هم آمد. فعلا یازده روز مرخصی دارد، ولی قرار است تا زمان تصمیمگیری نهایی برای آزادیَش، بیرون بماند.» ادامهی مطلب