حاشیه‌ای بر واکنش مردان به قتل‌های اخیر زنان

طی روزهای گذشته و پس از قتل رومینا اشرفی توسط پدرش به‌وسیله داس در تالش، قتل ریحانه عامری توسط پدرش با میله آهنی در کرمان و بریدن سر فاطمه برحی توسط همسرش در آبادان، مردان زیادی در شبکه‌های اجتماعی با به اشتراک‌گذاشتن عکس‌های دخترانشان، از عشق و محبتی که نسبت به آنها احساس می‌کنند نوشتند؛ تلاشی برای تقبیح جنایاتی که رخ داده است، به کم‌رمق‌ترین شکل ممکن.حاشیه‌ای بر واکنش مردان به قتل‌های اخیر زنانبا ادامه انتشار این اخبار، به نظر می‌رسد که این روزها فشار بر مردان بیشتر شده است. بسیاری در شبکه‌های اجتماعی با یا بدون اشاره به محبت خودشان نسبت به اعضای خانواده‌شان، فریاد می‌زنند که «همه مردان مثل هم نیستند و مردان زیادی هستند که زن‌های خانواده‌شان را دوست دارند و مرتکب قتل ناموسی نمی‌شوند و نباید همه مردان را با یک چوب راند یا همه را سر و تهِ یک کرباس دانست». اما واقعیت چیست؟

آنچه ما به عنوان «ناموس» و «غیرت» در جامعه‌مان می‌شناسیم، تعاریف یکسانی برای همه مردم این سرزمین ندارد. کسانی هستند که اگر آفتاب یا مهتاب، نیم‌نگاهی به زنان خانواده‌شان بیندازند، ادامه‌ی مطلب

ازدواج اجباری منجر بە خودکشی دو دختر جوان در کرمانشاه و ارومیە شد

روز گذشتە دو دختر جوان کە یکی از آنها زیر ١٨ سال بودە در شهرهای کرمانشاه و ارومیە بە دلیل فشار خانوادە برای ازدواج اجباری بە زندگی خود پایان دادەاند.ازدواج اجباری منجر بە خودکشی دو دختر جوان در کرمانشاه و ارومیە شد

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز جمعە ٣٠ خرداد ٩٩ (١٩ ژوئن ٢٠٢٠)، یک دختر ١٧ سالە با هویت ”شیرین کمری“ در محلە درە دریژ (شهرک مهدیە) کرمانشاه بە زندگی خود پایان دادە است.یک منبع مطلع در کرمانشاه در اینبارە بە خبرنگار هەنگاو اعلام کرد کە، شیرین کمری بە دلیل فشارهای خانوادەاش مبنی بر ازدواج با شخصی کە آنها خواستەاند، با اسلحە بە زندگی خود پایان دادە است.از سوی دیگر و همان روز، یک دختر ٢٨ سالە با هویت ”شلر برزنجی“ ساکن روستای کانی دستار از توابع منطقە مرگور ارومیە، اقدام بە خودسوزی و بە زندگی خود پایان دادە است. ادامه‌ی مطلب

پنجمین «قتل ناموسی» در هفته‌های اخیر؛ زن ۱۸ ساله حامله در کرمانشاه کشته شد

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که سمیه فتحی، زن ۱۸ ساله‌ای در کرمانشاه به دلیل آنچه «مسائل ناموسی» خوانده شده، به دست پدر، برادر و دیگر اعضای خانوادەاش بە قتل رسیدە است.

به نوشته این سازمان، او متاهل و حامله بوده و روز پنج شنبە ٢٩ خرداد با خوراندن قرص برنج جان خود را از دست داده است.

بر اساس این گزارش، قتل او بە دلیل «مسائل ناموسی» و اتهام «ارتباط با یک پسر جوان» رخ داده است.

هه‌نگاو اعلام کرد که خانوادە سمیە مراسم ختم برگزار نکردە و «هیچ یک از قاتلین نیز بازداشت نشدەاند». ادامه‌ی مطلب

خودکشی پنج زن در کردستان

طی روزهای گذشتە دست کم شش شهروند از جملە پنج زن در شهرهای درە شهر، هرسین، سنندج، مریوان و ارومیە بە زندگی خود پایان دادەاند.خودکشی پنج زن در کردستان

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز پنجشنبە ٢٩ خرداد ٩٩ (١٨ ژوئن ٢٠٢٠)، یک زن جوان اهل هرسین در استان کرمانشاه با هویت “مینا صمیمی” بە دلیل مشکلات خانوادگی و اختلاف با همسر با خردن قرص برنج بە زندگی خود پایان دادە است. ادامه‌ی مطلب

نیروی انتظامی وقوع چهارمین قتل ناموسی طی کمتر از یک ماه را تایید کرد؛سلاخی خواهر به دست برادر در آبادان

محسن تقی‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی آبادان، دومین مورد قتل‌های ناموسی در آبادان طی هفته جاری و چهارمین مورد در کشور طی خرداد ماه را تایید کرد و گفت مردی که خواهرش را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود، پس از دستگیری و اقرار به قتل، تحویل مقام‌های قضایی شده است.

تقی‌زاده گفت که فرد بازداشت شده پنج روز قبل خواهرش را شبانه و با ضربات چاقو در یکی از محلات آبادان به قتل رسانده بود.

فرمانده نیروی انتظامی آبادان، گفت که ساعت ۲۳ شامگاه ۲۵ خردادماه، در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک فقره قتل در یکی از مناطق شهرستان آبادان، بلافاصله اکیپی از ماموران پلیس به محل اعزام شدند و با حضور ماموران پلیس مشخص شد که زنی به وسیله چاقو به قتل رسیده است. ادامه‌ی مطلب

کودک همسری؛ جلوگیری از ازدواج دختر ۱۱ ساله در سیستان و بلوچستان

رئیس اداره بهزیسیتی شهرستان سیب و سوران واقع در استان سیستان و بلوچستان از ممانعت از ازدواج یک کودک ۱۱ ساله در این شهرستان خبر داد. به گفته وی از والدین کودک تعهدی مبنی بر تعویق ازدواج اخذ شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، محمد یوسف ملازهی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان سیب و سوران گفت: “با همکاری دستگاه قضا، عوامل انتظامی و نیروهای مرکز اورژانس اجتماعی، از ازدواج دختری ۱۱ ساله در این شهرستان جلوگیری شد”.

ملازهی افزود: “پس از گفت‌وگو با خانواده این کودک و اخذ تعهد قضایی از این خانواده، والدین متعهد شدند که تا رسیدن این دختر بچه به سن قانونی ، ازدواجش را به تاخیر بیاندازند”. ادامه‌ی مطلب

کودک همسری در ازای دریافت ۲۱ میلیون تومان؛ ازدواج دختر ۱۱ ساله با مردی سالخورده در بوشهر

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر از ازدواج یک دختر یازده ساله با یک مرد ۹۰ ساله خبر داد و گفت که این اقدام در ازای دریافت ۲۱ میلیون تومان توسط خانواده کودک، صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، علیرضا حاجیونی مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در تشریح انتشار کلیپ منتشر شده کودک همسری مرد سالخورده در شهرستان دشتستان، گفت: “به محض اطلاع از کلیپ پخش‌شده در خصوص مصداقی از کودک‌همسری در شهر برازجان، دو تن از کارشناسان بهزیستی به آدرس اعلام شده که محل زندگی خانواده کودک آزاردیده که از تبعه خارجی و فاقد مجوز اقامت بودند، اعزام شدند”. ادامه‌ی مطلب

باهیه یلدائی، شهروند بهایی آزاد شد

باهیه یلدائی، شهروند بهایی که در اواسط فروردین‌ماه امسال از زندان عادل آباد شیراز به مرخصی اعزام شده بود، از صدور حکم آزادی زودهنگام خود مطلع شد و دیگر به زندان باز نخواهد گشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، باهیه یلدائی، شهروند بهایی که در اواسط فروردین‌ماه امسال از زندان عادل آباد شیراز به مرخصی اعزام شده بود، از صدور حکم آزادی زودهنگام خود مطلع شد.

خانم یلدائی پیشتر در تابستان سال ۹۸ توسط نیروهای پلیس فتا در شیراز بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. ادامه‌ی مطلب

هاجر سعیدی به زندان سنندج منتقل شد

امروز چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹، هاجر سعیدی پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه‌های امنیتی در سنندج به زندان این شهر منتقل شد. خانم سعیدی شهروند ساکن سنندج روز یکشنبه ۱۸ خردادماه، در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، امروز چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹، هاجر سعیدی پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه‌های امنیتی در سنندج به بند نسوان زندان این شهر منتقل شد.

هاجر سعیدی روز یکشنبه ۱۸ خرداد سال جاری، بدون ارائه‌ی مجوز قضایی در محل سکونتش در سنندج از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. ادامه‌ی مطلب

خشونت خانگی؛ ضرب و جرح زن ۲۲ ساله توسط همسرش به دلیل وجین نکردن مزرعه

یک زن ۲۲ ساله که توسط همسرش مورد آزار شدید جسمی قرار گرفته بود، پس از انتقال به بیمارستان و طی مراحل درمانی، به همراه فرزندش به اداره بهزیستی رودبار معرفی شد. همچنین دستور بازداشت همسرش ۸۰ ساله وی نیز صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، در هفته‌ای که گذشت مرد ۸۰ ساله رودباری، همسر دوم و ۲۲ ساله خود را بخاطر وجین نکردن مزرعه عدس، مورد آزار شدید جسمی قرار داده است.

زن رودباری برای فرار از مرگ خانه را ترک کرد و با همکاری پلیس و اورژانس اجتماعی، به بیمارستان رستم آباد منتقل شد. ادامه‌ی مطلب