نگار مسعودی با تودیع وثیقه آزاد شد

حقوق بشر در ایران – امروز دوشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹، نگار مسعودی، فعال هنری و مستندساز، محبوس و بلاتکلیف در زندان اوین پس از اتمام بازجوئی ها با تودیع وثیقه آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۹، نگار مسعودی – متولد: ۱۳۶۴- عکاس و مستند ساز – ساکن تهران، پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

براساس این گزارش، اتهام تفهیم شده به این فعال هنری در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین « فعالیت تبلیغی علیه نظام » عنوان شده است.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۳۹۹، نگار مسعودی، همزمان با یورش ماموران امنیتی به منزل پدری وی پس از تفتیش و ضبط وسائل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ادامه‌ی مطلب

جزئیاتی در باره قتل زن جوان به دست همسرش در دالاهو

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو جزہیات بیشتری از قتل یک زن جوان در شهرستان دالاهو از توابع استان کرمانشاه منتشر می‌کند.جزئیاتی در باره قتل زن جوان به دست همسرش در دالاهو

روز یکشنبه ۲۳‌آذر ۹۹ (۱۳ دسامبر ۲۰۲۰)، محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرماندهی استان کرمانشاه اعلام کرد که یک زن جوان در بخش گهواره شهرستان دالاهو با ضربات سنگین همسرش بر سرش به قتل رسیده است.

با پیگیری‌هایی که هه‌نگاو انجام داد معلوم شد که هویت این زن جوان ”مریم جعفری“ ۲۵ ساله است که مرداد ماه امسال توسط همسرش به قتل رسیده است. ادامه‌ی مطلب

کودک همسری؛ ثبت تولد ۳۴۶ نوزاد توسط مادران زیر ۱۵ سال در بهار سال جاری

بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، طی بهار سال جاری ۳۴۶ نوزاد توسط مادران زیر ۱۵ سال متولد شده است. این آمار برای دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز بالغ بر ۱۶۰۰۰ تولد بوده است. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

به گزارش هرانا به نقل از ایسنا، بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، طی بهار سال جاری ۳۴۶ نوزاد توسط مادران زیر ۱۵ متولد شده اند. ادامه‌ی مطلب

ضرب و شتم و انتقال گلرخ ایرایی از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین روز یکشنبه ۲۳ آذرماه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد.

ماموران گارد زندان قرچک در زمان انتقال خانم ایرایی، وی و سهیلا حجاب را با شوکر مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. دلیل انتقال این زندانی سیاسی مشخص نیست؛ با این حال دستگاه‌های امنیتی ایران سابقه‌ی طولانی در پرونده‌سازی برای زندانیان در شرف آزادی دارد؛ از جمله خانم ایرایی که به دلیل پرونده‌سازی در ایام زندان همزمان با پایان ۳ سال حبس خود به ۲۵ ماه حبس که اکنون مشغول تحمل آن است محکوم شد. ادامه‌ی مطلب

قتل‌های زنجیره‌ای؛ نخستین روایت همسر حاجی‌زاده از قتلی که ۲۲ سال پیش در سه‌متری‌اش رخ داد

روح‌انگیز سلطانی‌نژاد، همسر حمید حاجی‌زاده و مادر کارون حاجی‌زاده، روح‌انگیز سلطانی‌نژاد، همسر حمید حاجی‌زادهبرای نخستین‌بار پس از ۲۲ سال، سکوتش را شکسته و در مصاحبه با رادیو فردا از جزئیات قتل همسر و پسرش گفته است؛ از خانه‌‌ای که قتلگاه خانواده‌‌اش شد و جزئیاتی از قتل کارون ۹ ساله که ممکن است خواندن در حد تحمل هر خواننده‌ای نباشد.

«کارون چشمانش باز بود. دهان و دستانش پر از مو بود و پر از خون. موهای پدرش. از پشت، بابایش را با دست و دندان گرفته بود. حتماً می‌خواسته از پدرش دفاع کند یا ترسیده بود.» ادامه‌ی مطلب

حکم محرومیت خواهران ووشوکار ایران لغو شد

محرومیت سهیلا منصوریان از سوی کمیته استنیاف فدراسیون ووشوی ایران بخشوده و محرومیت خواهر او، شهربانو، هم به حالت تعلیق در آمد.خواهران منصوریان، نشسته، شهربانو (چپ)

خبرگزاری ایرنا، شامگاه گذشته، ۱۹ آذرماه، خبر داد که کمیته استیناف فدراسیون ووشو محرومیت باقی‌مانده سهیلا منصوریان را با توجه به «تقاضای حاکی از تعهد برای عدم تکرار خطای گذشته» و فقدان سابقه محکومیت قطعی در رکن قضایی ووشو بخشیده است.

بر اساس این گزارش، محرومیت باقی‌مانده شهربانو منصوریان هم به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده است. ادامه‌ی مطلب

نامه جمعی از فعالان مدنی در اعتراض به اجرای حکم کیوان صمیمی و شهیندخت مولاوردی

دهها تن از فعالان مدنی و سیاسی در داخل ایران با نگارش نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه به اجرایی شدن حکم زندان کیوان صمیمی و شهیندخت مولاوردی اعتراض کردند.

فعالان مدنی و سیاسی در این نامه احکام صادره برای این دو را مصداق حکم ناعادلانه و سرکوب‌گر خوانده اند.

در قسمتی از این نامه نویسندگان خطاب به ابراهیم رئیسی نوشته‌اند: «متاسفانه به‌رغم تاکید جنابعالی بر اجرایی شدن قانون جرم سیاسی، دادگاه هر دو فعال و خدمتگزار بدون حضور هیات منصفه و اقتضائات دادرسی عادلانه‌ای که در قانون جرم سیاسی آمده، برگزار شده است.» ادامه‌ی مطلب

در پی جداسازی مادر و فرزند زندانی؛ وضعیت نامناسب سلامتی و عدم رسیدگی پزشکی به راحله احمدی

راحله احمدی، فعال مدنی زندانی در اوین در پی تبعید دخترش صبا کردافشاری به زندان قرچک ورامین با مشکلات پزشکی ناشی از فشار عصبی مواجه شده و از رسیدگی مناسب پزشکی محروم است. خانم احمدی از بهمن‌ماه ۹۸ دوران محکومیت ۳۱ ماهه خود را در در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند. دخترش صبا کردافشاری نیز که از خردادماه ۹۸ دوران محکومیت خود را در این بند سپری می‌کرد، در تاریخ ۱۹ آذرماه به زندان قرچک ورامین تبعید شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، راحله احمدی، فعال مدنی زندانی در اوین در پی تبعید دخترش صبا کردافشاری به زندان قرچک ورامین با مشکلات پزشکی ناشی از فشار عصبی مواجه شده است. ادامه‌ی مطلب

موج جدید بازداشت ها در اهواز علیه فعالان فرهنگی

سازمان حقوق بشر اهواز در اطلاعیه ای از موج جدید بازداشت ها در اهواز علیه فعالان فرهنگی خبر داد و اعلام کرد تا کنون ۵ نفر بازداشت شده اند.موج جدید بازداشت ها در اهواز علیه فعالان فرهنگی

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، جمعه ۲۱آذر۹۹، سازمان حقوق بشر اهواز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد یک روز بعد از بازداشت فاطمه تمیمی فعال فرهنگی اهل اهواز، دستکم ۴ نفر دیگر نیز بازداشت شده اند.

در قسمتهایی از این اطلاعیه آمده است:
یک روز پس از بازداشت فاطمه تمیمی فعال فرهنگی عرب اهوازی در بخش جراحی ماهشهر، حداقل ۴ نفر دیگر از جمله مریم عامری همکار فاطمه تمیمی هم در اهواز و شادگان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ادامه‌ی مطلب

تبعیض در حق حضانت و خودکشی یک مادر در کرمانشاه

هه‌نگاو: یک زن جوان در شهرستان اسلام آباد‌غرب (شاباد) واقع در استان کرمانشاه به دلیل اعمال تبعیض در اعطای حضانت فرزندانش، به زندگی خود پایان داد.تبعیض در حق حضانت و خودکشی یک مادر در کرمانشاه

بر پایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز شنبه ۲۲ آذر ۹۹ (۱۲ دسامبر ۲۰۲۰)، یک زن جوان با هویت نسرین جلیلیان ۲۷ ساله در روستای ”هرسم“ از توابع شهرستان اسلام‌ آباد‌غرب در استان کرمانشاه در منزل پدریش با خوردن قرص اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داد.

بە گفته یک منبع مطلع، نسرین جلیلیان مادر دو فرزند بوده و چندی پیش از همسرش جدا شده و به دلیل اینکه ناروا دادگاه خانواده حضانت فرزندان خردسالش را از وی سلب و به شوهر سابقش اعطا نموده دچار تالمات روحی شدید شده بود. ادامه‌ی مطلب