گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

13288
در گزارش این هفته‌، افزایش ١٠٠%ی خودکشی زنان و دختران کرد در سە ماه اول سال جاری نسبت بە سە ماه اول سال ٩١، کشتە شدن یک زن بە دست همسرش در اشنویە، ادامە بازداشت فعالین زن در ایران و تقاضای یک زندانی سیاسی جهت لغو اجرای حکم سنگسار را تشریح می‌نماییم.

کُردستان

افزایش ١٠٠% آمار خودکشی زنان در کُردستان

طی روزهای گذشتە با خودکشی ٢ زن در مریوام و بوکان آمار زنانی و دخترانی کە از ابتدای سال جاری در مناطق کُردنشین ایران دست بە خودکشی زدەاند و جانشان را از دست دادە اند بە ١٩ تن رسید.

برپایە‌ی اخبار منتشر شدە، روز سەشنبە ١٤ خرداد‌ماه، زن جوانی بە نام ” مهری برجستە” در روستای “ابراهیم آباد” بوکان اقدام بە حودکشی کردە و جانش را از دست دادە است.

این زن جوان کە ١٩ سال سن داشتەاست بە علت اختلافات خانوادگی با خانوادە شوهرش از راگ حلق آویز کردن بە زندگی خود پایان دادە است.

ازدیگر سو، روز چهارشنبە ٢٢ خرداد‌ماه، دختر جوان ٢٠ سالەای بە نام “سودابە قادری” فرزند “جبار” در شهر مریوان اقدام بە خودسوزی نمودە و جانش را از دست دادە است.

این دختر جوان بە علت اختلافات خانوادگی اقدام بە خودکشی نمودە است.
بر این اساس و برپایە‌ی آماری کە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا بە ثبت رسیدە است، خودکشی زنان در سەماه نخست سال جاری نسبت بە همین بازە زمانی در سال گذشتە بیش از ١٠٠% افزایش بە خود دیدە است.

سال گذشتە و در همین بازە زمانی ٩ زن و دختر در مناطق کُردنشین ایران با اقدام بە خودکشی کردە و بە زندگی خود پایان دادە بودند.

این آمار نسبی است و با تأکید برگزارشات ثبت شده در مرکز آژانس خبررسانی کُردپا منتشر می‌شود، احتمال می‌رود آمار واقعی بیش از این تعداد باشد.

کشتە شدن یک زن بە دست شوهرش در اشنویە

طی روزهای گذشتە زن جوانی در یکی از روستاهای اشنویە بە دست شوهر خودش بە قتل رسیدە است.

بر پایە‌ی اخبار منتشر شدە، نی بە اسم “سونیا کریمیان” فرزند کریم، در یکی از روستاهای اطراف اشنویە توسط همسر خودش (علی)بە قتل رسید.
گزارش‌ها حاکی از آن می‌باشد کە بعد از یک مشاجرە خانوادگی علی با چوب بە سر همسرش کوبیدە کە وی را دچار ضربە مغزی کردە است .

روز سەشنبە ٢١ خردادماه، سونیا پس از چند روز و در یکی از بیمارستان‌های سطح شهر اشنویە جانش ر از دست داد.

بر اساس آمارهای ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز فروردین ماه سال جاری تاکنون ٧ زن بە دلایل مختلف در مناطق کُردنشین ایران کشتە شدەاند کە ٤ مورد از این قتل ها بە دست وابستگان و نزدیکان مقتول صورت گرفتە است .

ایران

ادامە بازداشت فعالین زن در ایران

طی روزهای گذشتە فاطمە ضیایی از فعالین سیاسی و از زندانیان سیاسی دهە ٦٠ توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شد.

بر پایەی گزارشات منتشر سدە، فاطمە ضیایی از فعالین سیاسی و همچنین از زندانیان سیاسی دهە ٦٠ صبح روز شنبە ١٨ خرداد‌ماه توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشط و بە مکانی نامعلومی منتقل شد.
نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل این فعال سیاسی، وسایل شخصی وی را ضبط و با خود بردەاند.

فاطمە ضیایی کە ٥٤ سال سن دارد و بە علت سن بالا و بیماری ام اس از شرایط بد جسمانی برخوردار است، در فاصلە سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٦٥ و بە مدت ٥ سال در زندان بە سر بردە است.

وی در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۸۷ نیز یکبار دیگر به خاطر تردد به عراق به منظور دیدار با دو دخترش بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد

از دیگر سو، روز شنبه نوزدهم خردادماه نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران یکی از کاندیداهای عرب شورای شهر “فلاحیه” در استان خوزستان به نام ” سناء سالمی” را به دلیل سخنرانی به زبان مادری بازداشت کردند.

گفته می‌‌‌شود این کاندیدای زن عرب به دلیل شرکت در یک نشت فرهنگی شعرخوانی و سخنرانی به زبان عربی که شماری از شعرای عرب شهر فلاحیه نیز در آن شرکت داشتند پس از پایان نشست بازداشت شده است.

“سناء سالمی” پس از بازداشت از سوی نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران به مدت چند ساعت تحت بازجویی قرار گرفته، سپس با مداخله‌ی شخصیت‌های سرشناس شهر “فلاحیه” و تودیع وثیقه و همچنین تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار سخنرانی به زبان مادری آزاد می‌شود.

تقاضا از نهادهای حقوق بشری جهت لغو حکم سنگسار

دو زندانی محکوم به سنگسار در زندان تبریز، از کلیه‌ی نهادهای حقوق بشری تقاضا کرده‌اند که در رابطه با لغو این حکم، به آنان کمک کنند.

بر پایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، دو زندانی محکوم به سنگسار در زندان تبریز به نام‌های خدیچە پورمحمد‌علی‌زادە و همسرش حمد رضا جمالی و از کلیه‌ی نهادهای حقوق بشری در رابطه با لغو حکم‌شان درخواست کمک کرده‌اند.

“خدیجە پورمحمد‌علی‌زادە” از فعال حقوق زنان بودە است کە چندی پیش بر اثر شکنجە روحی و جسمی سقط جنین شده است.

سنگسار شیوه ای از مجازات است که از دوره باستان مرسوم بوده است و به شریعت یهود و سپس اسلام هم وارد شده است.مجازات سنگسار در حال حاضر در برخی از کشورهای مسلمان همچون ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که قوانین اسلامی بر آن حاکم است اجرا می‌شود.مطابق شریعت اسلامی، کسی که به سنگسار محکوم می‌شود باید در پارچه‌ای سفید که حکم کفن را دارد پوشانده شود.مردان باید تا کمر و زنان تا سینه در گودال دفن شوند و هدف پرتاب سنگ قرار گیرد.به شکل سنتی، بزرگی سنگ در رجم یا سنگسار نباید به حدی باشد که با اصابت یک یا دو تکه سنگ شخص کشته شود و کوچکی آن هم نباید به اندازه‌ای باشد که نام سنگ بر آن صدق نکند
http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=10577