همکاری دولت در راه‌اندازی صندوق اعتبارات خرد/ بودجه امور زنان روستایی و عشایری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است

ارسال کننده : آقای نوید احمد فخرالدین 27 خرداد 

پایگاه تحلیلی خبری زنان : کارشناس مسئول امور زنان روستایی و عشایری استان فارس گفت: اجرای طرح صندوق اعتبارات خرد از سال 80 در استان آغاز شد. در ابتدا حدود 78 صندوق با اعتبارات دولتی و سرمایه‌گذاری زنان روستا کار خود را آغاز کردند. بر اساس وضعیت مالی و پتانسیل اعضا، مبلغی برای پرداخت ماهیانه و سرمایه‌گذاری معین شد. دولت هم حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان به این صندوق‌ها اهدا کرد. پس از 6 ماه وام‌دهی با مبالغ پایین شروع شد. یکی از اهداف ما ترویج فرهنگ پس‌انداز در میان زنان روستایی بود.

معصومه مؤیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، با اشاره به گزارش رسمی مرکز آمار ایران در سال 90 گفت: بر اساس این آمار تعداد زنان روستایی استان فارس حدود 730 هزار و زنان عشایر حدود 7300 نفر است، که از این تعداد 563 هزار نفر را گروه هدف و جمعیت 15 تا 65 سال تشکیل می‌دهد و باید برای آن‌ها خدمات آموزشی و ترویجی ارایه داد.

آموزش، سازماندهی، توانمندسازی و توسعه اشتغال زنان روستایی
وی به طرح‌های ویژه برای این زنان اشاره کرد و گفت: بیشترین فعالیت در آموزش، سازماندهی و توسعه اشتغال زنان روستایی و عشایری انجام می‌شود که شامل پروژه‌های اشتغال‌زای بخش کشاورزی صنایع وابسته مانند زراعت، باغبانی، نباتات، صنایع تبدیلی، مسائل آب و خاک و… و پروژه‌های توانمندساز مانند ایجاد و توسعه تشکل‌های اقتصادی زنان روستایی و عشایری است.

صندوق اعتبارات خرد؛ یک تشکل غیررسمی و مردم‌نهاد
مؤیدی ادامه داد: در زیرمجموعه توسعه تشکل‌های اقتصادی زنان روستایی و عشایری، صندوق اعتبارات خرد با هدف دسترسی زنان به منابع و تسهیلات مالی در سطح روستاها برای ایجاد اشتغال‌های خرد در سطح خانگی راه‌اندازی شده است. این تشکل غیررسمی و مردم‌نهاد بوده و بین 30 تا50 نفر عضو دارد.

همکاری دولت در راه‌اندازی صندوق اعتبارات خرد
کارشناس مسئول امور زنان روستایی و عشایری فارس خاطرنشان کرد: اجرای طرح صندوق اعتبارات خرد از سال 80 در استان آغاز شد. در ابتدا حدود 78 صندوق با اعتبارات دولتی و سرمایه‌گذاری زنان روستا کار خود را آغاز کردند. بر اساس وضعیت مالی و پتانسیل اعضا، مبلغی برای پرداخت ماهیانه و سرمایه‌گذاری معین شد. دولت هم حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان به این صندوق‌ها اهدا کرد. پس از 6 ماه وام‌دهی با مبالغ پایین شروع شد. یکی از اهداف ما ترویج فرهنگ پس‌انداز در میان زنان روستایی بود.

158 صندوق اعتبارات خرد در استان فارس
وی در ادامه به فعالیت 158 صندوق در سطح استان اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تعداد این صندوق‌های خودجوش که توسط مردم به‌وجود آمده‌اند، 158 صندوق است. استان فارس بیش از چهار هزار و 358 روستا دارد. با توجه به این‌که این صندوق‌ها خودجوش و با پس‌انداز مردمی فعالیت می‌کنند متقاضیان زیادی برای آن‌ها وجود دارد.

صندوق‌های شهرستانی یک تشکل رسمی برای شبکه‌سازی صندوق‌های اعتبارات خرد
کارشناس مسئول امور زنان روستایی و عشایری فارس با اشاره به صندوق‌های شهرستانی گفت:این صندوق‌ها یک تشکل رسمی است و با حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی، صندوق‌های خرد را به صورت شبکه‌ای درآورده است. با توجه به میزان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، دولت معادل 49 درصد آن، سرمایه‌گذاری می‌کند و از این طریق دسترسی زنان روستایی به منابع مالی بیشتر می‌شود.

انجام پروژه‌های مراکز رشد و کارآفرینی
مؤیدی به حمایت از تعاونی‌ها و انجام پروژه‌های مراکز رشد و کارآفرینی اشاره کرد و افزود: در شهرستان استهبان، 119 ایده، جمع‌آوری و خوشه‌بندی شد. برای هر خوشه یک مشاور قرار داده و آموزش‌های مهارتی لازم انجام شد و دست آخر حدود 25 نفر موفق به نوشتن طرح کسب‌وکار شدند.

وی تأکید کرد: برخی از پروژه‌های خاص مانند سایت‌های ورمی کمپوست به دفتر مرکزی مرتبط است. این پروژه از سال 88 از دفتر مرکز به استان فارس داده شده است. در این سایت‌ها کودهای آلی بیولوژیک تولید می‌شود. توسعه نوغان‌داری نیز یک طرح زودبازده دیگر است. در جاهایی مناسب که درخت توت وجود دارد، زنان خانه‌دار کرم ابریشم پرورش می دهند، ولی شرط اصلی آن داشتن درخت توت است.

تلاش برای بازاریابی و فروش محصولات تولید شده/ کاهش بودجه امور زنان روستایی و عشایری نسبت به سال‌های گذشته
کارشناس مسئول امور زنان روستایی و عشایری فارس در خصوص فروش محصولات زنان روستایی گفت: سعی می‌کنیم تا آن‌جاکه امکان دارد از طریق بازاریابی و برپایی نمایشگاه در سطح استان و شهرستان برای فروش محصولات اقدام ‌کنیم. زنان شهرستان مرودشت توانسته‌اند کارآفرین شوند. یکی از این زنان با استفاده از فرصت مشاغل خانگی و اخذ مجوز پشتیبان در بسته‌بندی داروهای گیاهی و سبزیجات مورد نیاز کارخانه‌های عرقیجات، فعالیت می‌کند و علاوه بر اشتغال برای حدود 70 نفر، محصولات خود را به استان‌های دیگر نیز صادر می‌کند.

کارشناس مسئول امور زنان روستایی و عشایری فارس با بیان این‌که بودجه زنان روستایی زیر مجموعه اقتصاد کشور است، تصریح کرد: متأسفانه این بودجه نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.