تهدید به ‘مقابله خونین حزب الله’ با زنان تماشاچی والیبال

ارسال کننده : خانم سمیرا اطاعت 19خرداد

zimg_001_23

ایرانیان انگلستان : امروز محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، در واکنش به تهدید مخالفان حضور بانوان در ورزشگاه ها به راهپیمایی “خونین” علیه این حضور گفت: “قطعا دولت چنین اجازه‌ای نخواهد داد و از قوه قضاییه خواسته می‌شود تا با قانون شکنان برخورد جدی داشته باشد.”
اظهارات سه شنبه ۱۹ خرداد آقای نوبخت، در پی انتشار فراخوانی مجازی از سوی “اساتید و طلاب حوزه علمیه ایروانی و انصار حزب الله” صورت گرفته که تاکید دارد: “منتظر حضور خونین امت حزب الله در ۲۹ خرداد سال ۹۴ مصادف با دوم ماه مبارک رمضان در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی جهت مقابله و رویارویی با حضور زنان در ورزشگاه و نهی از منکر مسئولین وزارت ورزش هستیم.”
صادرکنندگان این فراخوان هشدار داده اند که “قبل از علنی و مجاز شدن فحشای زنان هرزه در جامعه به ویژه در ورزشگاه ها و بی حرمتی بیشتر به حکم مولایمان، مقام عظمای ولایت و فتاوی مراجع عظام تقلید” به مقابله با حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه ها خواهند پرداخت.

روز ۲۹ خرداد، زمان پیش بینی شده برای مسابقه والیبال ایران و آمریکا در چارچوب لیگ جهانی والیبال، در ورزشگاه ۱۲ هزارنفری آزادی تهران است؛ مسابقه ای که به نظر می رسد مسئولان دولت حسن روحانی، با حضور تماشاگران زن برای تماشای آن موافق باشند.
دو تشکل هشدار دهنده
گروه انصار حزب الله، یکی از دو تشکلی که نامش در پای بیانیه اینترنتی اخیر گنجانده شده، چند روز پیش هم در سایت رسمی این گروه مطلبی را منتشر کرد که با تاکید بر عزم خود برای ایجاد “زلزله در ورزشگاه ۱۲ هزارنفری”، در مورد اقدامات دولت برای “وارد کردن زنان به ورزشگاه‌ها” هشدار می داد.

همین سایت، چند روز پیش از آن نیز با انتقاد از اقدام دولت برای “وارد کردن زنان به ورزشگاه‌ها”، از سکوت اصولگرایان و “مراجع” در مقابل این اقدامات انتقاد کرده و از ضرورت ورود حزب الله به “عرصه عمل” نوشته بود.

“مدرسه علمیه ایروانی”، دومین جمعی که اسم آن در بیانیه اینترنتی اخیر آمده، از مدارسی در تهران است که از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به واسطه همکاریش با اعتراضات انصار حزب الله به سیاست های دولت در مورد زنان، مشهور شده است.

هفته پیش حامد وفسی، مدیر مدرسه علمیه ایروانی، با انتقاد از زمینه سازی ورود زنان به ورزشگاه ها گفت: “اگر آن روزی که این جماعت نااهل بخواهند برای فحشا یک سنگر جدید فتح کنند به ورزشگاه بیایند و این خلاف را به یک امر مشروع تبدیل کنند، ان شاءالله با برادران حزب اللهی همراهی کرده و در آنجا اعتراض خودمان را به گوش مسئولین می رسانیم و اگر لازم باشد از انجام منکر جلوگیری می کنیم.”

در اردیبهشت ماه سال گذشته، عده ای از طلاب مدرسه علمیه ایروانی به اتفاق اعضای انصار حزب الله تجمعی را در انتقاد به “بدحجابی” در میدان فاطمی تهران برگزار کردند.

این تجمع، از آن رو خبرساز شد که وزارت کشور برای برگزاریش مجوز نداد و برگزارکنندگان، تجمع بدون مجوز خود را در جلوی ساختمان همان وزارت کشور برگزار کردند. اقدامی که نشریات نزدیک به سپاه پاسداران و جبهه پایداری، به آن پوشش گسترده ای دادند و ظاهرا، نشان دهنده حاشیه امنیت برگزار کنندگان تجمع بود.

برگزاری این تجمع، از ابتکارهای “کارگروه حمایت از حجاب و عفاف مدرسه علمیه ایروانی” محسوب می شد از چند ماه پیش از برگزاری، “به همت اساتید و طلاب” این مدرسه تشکیل شده و مسئولیتش با جانشین پایگاه مقاومت بسیج مدرسه ایروانی بود.
موضع آیت الله خامنه ای
صادرکنندگان بیانه هشدارآمیز اخیر علیه حضور زنان در ورزشگاه ها، گفته اند که این حضور را بی حرمتی به حکم “مقام عظمای ولایت” و فتواهای مراجع تقلید دانسته و در نتیجه خود را مکلف به مقابله با آن می بینند.

هرچند که در سال های گذشته، تعدادی از مراجع تقلید محافظه کار ایران با حضور زنان در ورزشگاه ها مخالفت کرده اند، اما محمود احمدی نژاد در یک سخنرانی جنجالی اعلام کرده که شخص آیت الله خامنه ای مخالفتی با این حضور ندارد.

آقای احمدی نژاد، در نامه ای به سازمان تربیت بدنی در اردیبهشت سال ۱۳۸۵، خواستار فراهم شدن زمینه های حضور زنان، آن هم نه در سالن های سرپوشیده والیبال یا بسکتبال، که در استادیوم های جنجالی فوتبال شد.

انتشار علنی این نامه، واکنش تعدادی از مراجع تقلید را در پی داشت و سرانجام و غلامحسین الهام سخنگوی دولت اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی از دولت خواسته است که در موضوع حضور زنان در استادیوم ها “نظر مراجع تأمین شود”.

اما پنج سال بعد، محمود احمدی نژاد در سخنانی در جمع اعضای ستادهای انتخاباتیش، در مورد مذاکرات خود و آیت الله خامنه ای راجع به موضوع ورود زنان به ورزشگاه ها اطلاعات جدیدی را فاش کرد. رئیس جمهور سابق گفت: “من با رهبری صحبت کردم؛ رهبری گفتند در دولت‌های دیگر به خاطر اینکه سوء استفاده و بهره برداری سیاسی ممکن بود بشود، اجازه ندادم؛ ولی ایشان به بنده اجازه دادند.”

آقای احمدی نژاد در عین حال افزود که رهبر، بعد از اعتراضاتی که به تصمیم دولت برای حضور زنان در ورزشگاه ها صورت گرفته، مصلحت سنجانه توصیه کرده که فضا کنترل شود: “چون فضا خراب شد، ایشان فرمودند موضوع را جمع کنید چون فعلا مسأله اول مملکت این نیست.”
امنیت مسابقه ۲۹ خرداد
هفته پیش، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور ایران گفت آیین‌نامه ورود زنان به ورزشگاه‌ها در جلساتی با حضور نمایندگان وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت ورزش و جوانان تدوین و صورت‌جلسه آن هم امضا شده است.
اظهارات این مقام دولتی، همزمان بود با اختصاص بخش ویژه ای به زنان تماشاگر ایرانی در مسابقه نهایی لیگ حرفه‌ای بسکتبال کشور، که امیدواری به حضور زنان در مسابقات لیگ جهانی والیبال را تقویت کرد.
خانم مولاوردی در بخش دیگری از صحبت های هفته پیش، تاکید کرد که “ورزش‌ها طبقه‌بندی شده‌اند” و مثلا هرچند “ورود زنان به سالن‌های ورزشی شامل شنا، بوکس و فوتبال نمی‌شود، اما شامل والیبال، هندبال، بسکتبال و تنیس می‌شود”.

او گفت که “پس از بررسی فراوان، این نتیجه حاصل شده که ورود زنان به ورزشگاه‌ها هیچ اشکالی از نظر شرعی ندارد” و مشخصا، در مورد تماشای مسابقات والیبال توسط زنان اعلام کرد که سازوکار این حضور تعیین شده اما هنوز “ابلاغ نشده است.”

اما به دنبال اظهارات معاون رئیس جمهور، که هشدار گروه هایی چون انصارحزب الله را به دنبال داشت، سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی گفت که هنوز “هیچ ابلاغی برای حضور بانوان در استادیوم‌های والیبال به دست این نیرو نرسیده”.

آقای منتظرالمهدی در عین حال افزود که “اگر ابلاغ شود ما امنیت را تامین می‌کنیم.” تاکیدی که گویی معنایش این بود که در صورت ابلاغ نشدن دستورالعمل، پلیس نمی تواند در مورد “تامین امنیت”، قول مشخصی بدهد.

امروز سخنگوی دولت یازدهم، در واکنش به تهدید مخالفان حضور بانوان در مسابقه والیبال ایران و آمریکا به مقابله شدید با این حضور، گفته است که دولت “قطعا” چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.

این بار دولت حسن روحانی، برای اجرای وعده خود، تنها ۱۰ روز وقت دارد.