گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

گیسو: هفته‌سوم خرداد‌ماه ١٣٩٢
13174
در گزارش این هفته‌،خودکشی ٢ زن در سنندج، احضار آذر طاهرآبادی روزنامە‌نگار کُرد ساکن کنگاور ، احضار همسر رضا شهابی و مریم رحمانی از فعالین ساکن قزوین را تشریح می‌نماییم.

کُردستان

خودکشی دو زن در سنندج

پدیدە اجتماعی خودسوزی در میان زنان کُرد روز بە روز در حال گسترش می‌باشد. تاثیرات منفی آن بر دیگر اقشار جامعە از جملە مردان و در بعضی از موارد هم کودکان زیر ١٠ سال بە وضوح مشاهدە می‌گردد.

بر پایە‌ی اخبار منتشر شدە، طی روزهای شنبە و یک‌شنبە هفتە گذشتە در شهر سنندج دو زن اقدام بە خودکشی کردە و بە زندگی خود پایان دادەاند.

روز شنبە یازدهم خرداد‌ماه، زنی بە نام “روفیە فیض‌بخش” در محلە سعدی شهر سنندج اقدام بە خودکشی کردە و بە زندگی خود پایان دادە است.

علت خودکشی این زن کُرد مشکلات اقتصادی و تنگدستی اعلام شدە است اما از شیوە خودکشی وی اطلاعاتی در دست نمی‌باشد.

از دیگر سو، روز یک‌شنبە ١٢ خرداد‌ماه زن جوانی در یکی از روستاهای سنندج از طریق حلق‌آویزکردن بە زندگی خود پایان داد.

بر پایە‌ی اخبار منتشر شدە، “سوزان رحمانی” ٢٤ سالە و ساکن روستای “سرهویە” از توابع ژاورود سنندج، روز یکشنبە ١٢ خرداد‌ماه از طریق حلق‌آویز کردن بە زندگی خود پایان دادە است.

این زن جوان ٢ سال پیش و با فشارهای خانوادە خویش با پسرعموی خود بە نام “پ . ر” ازدواج کردە بود کە همین امر منجر بە خودکشی نامبردە شدە است.

بر اساس آمارهای ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز فروردین‌ماه سال جاری تاکنون ١٧ زن و دختر به دلایل مختلف در مناطق کُردنشین ایران با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند.

از این تعداد ١٠ تن بە از طریق خودسوزی و ٤ تن هم با حلق آویز کردن بە زندگی خود پایان دادەاند.

این آمار نسبی است و با تأکید برگزارشات ثبت شده در مرکز آژانس خبررسانی کُردپا منتشر می‌شود، احتمال می‌رود آمار واقعی بیش از این تعداد باشد.

احضار مجدد آذر طاهرآبادی

اذر طاهرآبادی، روزنامەنگار ساکن کنگاور در استان کرمانشاه
بر پایە‌ی اخبار منتشر شدە، اذر طاهرآبادی روزنامەنگار ساکن کنگاور در استان کرمانشاه، بار دیگر از سوی نهادهای امنیتی این استان احضار گردیدە است.

این روزنامەنگار کرد روزچهارشنبە پانزدهم خرداد‌ماه از سوی حفاظت اطلاعات سپاه کرمانشاه احضار و روز پنجشنبە خود را بە این نهاد نظامی_امنیتی معرفی نمودە بود.

آذر طاهرآبادی پیشتر نیز در بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه، از سوی پلیس امنیت استان کرمانشاه احضار و به مدت ١٠ ساعت توسط مأموران این اداره در زمینه‌ی انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شرکت وی در این انتخابات مورد پرسش واقع شده بود.

این روزنامه‌نگار کُرد و همکار هفته‌نامه‌ی “غرب” و آژانس خبری موکریان” در پایان اسفندماه سال گذشته، از سوی دفتر پیگیری وزارت اطلاعات تهران، احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

“طاهرآبادی” عضو “سرای اهل قلم” ایران، در دهم آبان‌ماه همان سال، همراه با جمعی از اعضای این انجمن، توسط نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران در تهران بازداشت شده بود.

ایران

احضار دو فعال زن در تهران و قزوین

برپایە‌ی اخبار انتشار یافتە، خانم شهابی همسر رضا شهابی عضو در بند”هیئت مدیرە سندیکای کارگران شرکت واحد” کە هم‌اکنون در حال گذارندن دوران محکومیت ٦ سالە خود در زندان اوین می‌ىاشد، از سوی وزارت اطلاعات احضار شدە است .
روز شنبە ١١ خرداد‌ماه از ادارە اطلاعات با خانم شهابی تماس گرفتە شدە و از وی خواستەاند کە روز دوشنبە خود را بە ستاد پیگری وزارت اطلاعات معرفی نماید.
از دلیل یا دلاین احضار خانم شهابی اطلاعات دقیقی در دست نمی‌باشد.

از دیگر سو، روز چهارشنبە ٨ خرداد‌ماه، مریم رحمانی، فعال مدنی و مدیر کتابخانە”چشمە” قزوین بار دیگر بە دادگاه انقلاب این شهر احضار گردید.
این در حالی است کە اتهام مریم رحمانی مبنی بر فعالیت تبلیغی علیهە نظام در اسفند‌ماه سال ٩١ از سوی دادگاه انقلاب تبرئە شدە و پروندە وی مختومە اعلام شدە بود.

مریم رحمانی آذر ماه سال گذشتە بە همراه همسترش بە اتهام برگزاری جلسات بررسی تاریخ ایران بازداشت شدە بود.
http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=10446