شهلا لاهیجی: در نمایشگاه کتاب شرکت نکردم تا در جریان این بی‌حرمتی‌ها نباشم

ارسال کننده:محمود نعیمی 23 اردیبهشت

تقاطع: مدیر “انتشارات روشنگران و مطالعات زنان” می‌گوید حتی یک مورد از ۵۵ کتابی که از آغاز سال ۱۳۹۳ تا کنون برای انتشار به وزارت ارشاد پیشنهاد کرده، مجوز نگرفته است.

شهلا لاهیجی که در اعتراض به این موضوع از شرکت در نمایشگاه کتاب تهران خودداری کرده، به “کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران” می‌گوید: «مطمئنم که هیچ‌کدام از ۵۵ کتاب مشکلی ندارند. یعنی دیگر پس از این‌ همه سال کار، خطوط قرمز را می‌شناسم و می‌دانم چه کتاب‌هایی را برای چاپ باید پیشنهاد دهم.»

خانم لاهیجی با اشاره به این‌که این کتاب‌ها هم تالیفی و هم ترجمه هستند، تاکید می‌کند که «برخی از آن‌ها از نظر تئوری کتاب‌های بسیار مهمی در مورد مسائل مربوط به زنان به شمار می‌آیند».

این ناشر باسابقه دلایل عدم حضور خود در نمایشگاه کتاب از سال ۱۳۹۱ را نیز این‌گونه شرح می‌دهد: «چرا باید شرکت کنم وقتی هنوز کتاب‌ها را بدون دلیل موجهی ممنوع می‌کنند. قول داده بودند که هیچ کتابی از نمایشگاه جمع نشود و غرفه‌ای تعطیل نشود. اما باز هم غرفه‌های کتاب تعطیل شد و کتاب‌ها ممنوع شدند. من انتظار این اتفاقات را داشتم. از درآمد خوبی که از نمایشگاه عایدم می‌شد، گذشتم تا در جریان این بی‌حرمتی‌ها نباشم.»

او با انتقاد از دولت روحانی در این خصوص می‌افزاید: «ما به آقای روحانی رای دادیم که طبق شعارهای‌شان اوضاع فرهنگی را کمی سر و سامان دهند اما ظاهرا اوضاع فرقی نکرده. حداقل در مورد من که این‌طور است.»

گفتنی است در یک هفته‌ی گذشته از زمان آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران، ده‌ها عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف، از سوی ماموران “پلیس امنیت” و “حراست وزارت ارشاد” از غرفه‌ها جمع شده‌اند.

مجموعه ترانه‌های «من رویایی دارم» و «تصور کن» و مجموعه شعر «باران برای تو می‌بارد» از یغما گلرویی، “منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس یادگاری” سروده فاطمه اختصاری، “درآمدی انتقادی درباره خمینی” نوشته آرشین ادیب‌مقدم، “من و سیمین و مصطفی” نوشته شیوا ارسطویی، “ملت‌ها چگونه شکست می‌خورند” با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور (دو زندانی سیاسی)، «به احترام سی و پنج سال گریه نکردن» سروده حامد ابراهیم‌پور، «علل بی وفایی در روابط زناشویی» نوشته‌ی منصور فتحی، “ما اگر انتخاب می‌کردیم” سروده صنم نافع، و مجموعه “نون و یاء” سروده حسین جنتی، از جمله کتاب‌های جمع‌آوری‌شده از نمایشگاه کتاب تهران در یک هفته‌ی گذشته هستند.

هم‌چنین غرفه‌ی انتشارات “صبح فردا” که آثار “آیت‌الله محمدرضا نکونام”، “روحانی” زندانی را منتشر می‌کند نیز تعطیل و کتاب‌های وی از نمایشگاه خارج شد. انتشارات “جامعه‌شناسان” نیز از دیگر ناشرانی بود که با پلمپ غرفه‌اش روبه‌رو شد.

تعطیلی غرفه‌ی انتشارات “حیان” متعلق به مهدی خزعلی به بهانه‌ی عدم انتشار کتاب کافی در سال‌های گذشته که با اعتراض او و در نهایت عذرخواهی حضوری عباس صالحی، “معاون فرهنگی وزیر ارشاد” و رییس نمایشگاه کتاب تهران از آقای خزعلی همراه بود، از جمله دیگر حاشیه‌های این نمایشگاه به شمار می‌رفت.

در همین ارتباط، حسین نوش‌آبادی، سخن‌گوی “وزارت ارشاد” در یک نشست خبری در روز سه‌شنبه (۲۲ اردیبهشت) اعلام کرد که برخی از برخوردهای صورت‌گرفته با غرفه‌ها و کتاب‌ها توسط نهادهایی خارج از وزارت ارشاد صورت گرفته است. او در عین حال تایید کرد که خود وزارت ارشاد نیز به «ناشرانی که کتاب‌های‌شان واجد شرایط کافی برای عرضه در نمایشگاه نباشد» تذکر می‌دهد تا این کتاب‌ها را از غرفه‌های‌شان جمع‌آوری کنند.