رويكرد دولت عارف، جلوگيري از تبعيض عليه زنان است

18 خرداد 1392
روزنامه بهار: در حال حاضر در مباحثی چون آموزش و بهداشت زنان با پیشرفت‌های بسياري مواجه هستیم ولی در کنار این پیشرفت‌ها شاخص‌های دیگر رشد نکرده و این عدم تناسب بین شاخص‌ها تا حدودی جایگاه زنان را تحت‌الشعاع قرار داده است که در دولت دکتر عارف این عدم تناسب به توازن تبدیل خواهد شد.

زهره عالی‌پور، نماینده امور بانوان محمدرضا عارف، نامزد یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، چهارشنبه 15 خرداد میهمان برنامه «زنده‌باد زندگی» بود و به تشریح برنامه‌های نامزد مورد نظر خود در حوزه زن و خانواده پرداخت. به گزارش مهرخانه، وی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: مباحث مربوط به زنان و ارتقای جایگاه آنان برای اولین‌بار در دوره اصلاحات مطرح شد و از آن دوره به بعد بود که زنان به صورت خاص مورد توجه قرار گرفتند. باید با استفاده از فقه پویا قوانین جدیدی را برای زنان وضع کرده و جوابگوی مسائل جدید باشیم.عالی‌پور چالش حقوقی زنان را به عنوان مهم‌ترین مسئله زنان دانست و افزود: در قانون مدنی ما قوانین خوبی برای زنان وضع شد ولی کافی نبوده است و از آنجایی که ما با تحولاتی روبه‌رو هستیم و هر روز با پدیده جدیدی برخورد می‌کنیم، باید با استفاده از فقه پویا قوانین جدیدی را برای زنان وضع کنیم و جوابگوی مسائل جدید باشیم. به گفته این فعال حقوق زنان برای احکام مربوط به ورزش بانوان می‌توان با استفاده از فقه پویا قوانین جدید وضع کرد.

برابری جنسیتی باید در برنامه‌ها در نظر گرفته شود

عالی‌پور به بحث برابری جنسیتی اشاره کرد و ادامه داد: ما با چشم‌انداز 1404 روبه‌رو هستیم و باید آینده کشورمان را براساس آن ترسیم کنیم و به نظر می‌رسد موضوع توسعه منابع انسانی در این چشم‌انداز ایجاب می‌کند که توانایی‌های زنان و مردان با نگاهی مبتنی بر برابری جنسیتی برای این منظور مورد استفاده قرار گیرد.

توجه به منزلت و جایگاه زنان

وی توجه به منزلت و جایگاه زنان را در برنامه‌های محمدرضا عارف پررنگ دانست و تصریح کرد: در حال حاضر در مباحثی چون آموزش و بهداشت زنان با پیشرفت‌های زیادی مواجه هستیم ولی در کنار این پیشرفت‌ها شاخص‌های دیگر رشد نکرده و این عدم تناسب بین شاخص‌ها تا حدودی جایگاه زنان را تحت‌الشعاع قرار داده است که در دولت دکتر عارف این عدم تناسب به توازن تبدیل خواهد شد.

باید تضمین حقوقی برای مباحثی که در حوزه زنان مطرح می‌شود وجود داشته باشد نماینده امور بانوان محمدرضا عارف به تضمین حقوقی قوانین مربوط به زنان اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که زیرساخت‌های اجرای قوانین در دولت فراهم می‌شود باید تضمین حقوقی برای مباحثی که در حوزه زنان مطرح می‌شود وجود داشته باشد و در دولت دکتر عارف این تضمین برای همه قوانین و لوایح حوزه زنان در نظر گرفته خواهد شد.

ممانعت از تبعیض علیه زنان

عالی‌پور ممانعت از تبعیض علیه زنان را به عنوان رویکرد محمدرضا عارف در این حوزه معرفی کرد و ادامه داد: ممانعت از تبعیض علیه زنان در برنامه‌های دولت دکترعارف به عنوان یک هدف دنبال می‌شود و برای تحقق این هدف قوانین جدید وضع خواهد شد. وی اضافه کرد: ما باید به‌خصوص در حوزه اقتصاد به برابری زنان و مردان و بهره‌مندی لازم از امکانات برای رشد زنان توجه و زمینه‌های پیشرفت آن‌ها را فراهم کنیم.

امکان امنیت انسانی، ‌حقوقی و قضایی برای زنان

عالی‌پور در ادامه به برنامه‌های نامزد مورد نظر خود در حوزه زنان پرداخت و تصریح کرد: امکان امنیت انسانی، حقوقی و قضایی برای زنان از جمله اموری است که در برنامه‌های دکتر عارف دیده می‌شود و برای این منظور باید به اصل 20، ‌21، ‌29، ‌43 و 46 قانون اساسی رجوع و آنان را به‌طور کامل اجرا کرد.

ارتقای بهره‌وری سرمایه انسانی زنان

وی ارتقای بهره‌وری سرمایه انسانی زنان را به عنوان برنامه دیگر عارف معرفی کرد و افزود: استفاده از توانمندی زنان و مشارکت آن‌ها در مسائل مختلف باعث می‌شود که زنان توانمندتری در جامعه داشته باشیم، به‌علاوه این‌که باید به خانه‌داری به عنوان یک شغل نگاه شود و مانند بسیاری از کشورهای دنیا بیمه‌ای برای زنان خانه‌دار در نظر بگیریم.

امکان مشارکت مشارکت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زنان

عالی‌پور توجه به مشارکت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به‌عنوان مسئله بعد عنوان کرد و گفت: از نگاه دکترعارف، باید مشارکت ویژه زنان در برنامه‌ها در دستور کار قرار گیرد؛ بنابراین لازم است چگونگی تحقق این مشارکت در عرصه‌های مختلف مانند عرصه سیاست تبیین و نسبت به آن برنامه‌ریزی شود.

توانمندی اقتصادی زنان

نماینده محمدرضا عارف در امور بانوان تصریح کرد: توانمندی اقتصادی زنان، مسئله دیگری است که باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد و متاسفانه فضای ارتقای توانمندی اقتصادی زنان در حال حاضر مطلوب نیست و براساس آخرین گزارش سازمان کسب و کار در سال 2013، رتبه ایران در حوزه کسب و کار 145 از 185 است و این رقم حکایت از شرایط مطلوبی ندارد و البته اگر به جایگاه زنان در حوزه کسب و کار توجه کنیم، رتبه ما از 145 به 165 کاهش می‌یابد.

ارتقای جایگاه مرکز امور زنان

وی در پایان به ارتقای جایگاه مرکز امور زنان و خانواده اشاره کرد و افزود: در دولت دکتر عارف قطعا جایگاه مرکز امور زنان و خانواده ارتقا پیدا می‌کند.

http://www.we-change.org/spip.php?article10510