ممنوعیت تکخوانی زنده یا غیرزنده زنان در دولت یازدهم

ارسال کننده : خانم زهرا لطفی 31 فروردین 

« محبت نیوز» – بنابر گزارش منتشر شده از سوی خانه ملت در خصوص تک خوانی بانوان طی مصاحبه خبری با حسین نوش آبادی، معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ” تکخوانی زنان به صورت صدای ضبط شده نیز مشکل دارد”.

نوش آبادی که این مصاحبه را در ارتباط با لغو اپرای سعدی انجام داده است گفت:”مساله مورد ایراد در اپرای “سعدی” مانند ماجرای انتشار لوح فشرده ای با تکخوانی یک زن است که وزارت ارشاد به آن نیز مجوز نداد.این برخوردها با هنر و فرهنگ ایرانی ریشه در دیدگاه اسلامی و قواعد نوشته و نانوشته احکام این دین و نادیده انگاشتن حقوق اولیه و شهروندی زنان جامعه و نادیده گرفتن این حق به عنوان نیمی از پیکره اجتماع می باشد.

بر اساس گزارش دویچه وله، نمایش عروسکی «اپرای سعدی»، پیش از این امکان اجرا در جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر را پیدا نکرده بود و قرار بود از اول اردیبهشت‌ماه همزمان با روز بزرگداشت سعدی در شیراز روی صحنه رود، اما به گفته بهروز غریب پور، کارگردان نمایش، گروه‌هایی تهدید کرده‌اند که اگر قرار باشد «اپرای سعدی» در شیراز اجرا شود، برخوردی مشابه برخوردی که با علی مطهری، نماینده مجلس صورت گرفت، با این گروه صورت می گیرد.

اینگونه برخوردها با هنر و هنرمندان کشور تازگی ندارد و پیشتر نیز بارها کنسرت های بزرگان موسیقی ایران حتی با اجرای آقایان به بهانه های واهی و بیهوده لغو شده است.

معاون وزارت ارشاد ایران همچنین با تایید ممیزی و سانسور در این وزارت خانه اظهار داشت:” لازم است محتوای برنامه ها به صورت دقیق از سوی کارگردان و دست اندر کاران آن برنامه به وزارت ارشاد اعلام شود تا پس از بررسی جوانب نظارتی، مجوز لازم برای اجرا صادر شود”.

نادیده گرفتن حقوق شهروندی بانوان در دیدگاه اسلامی که تمامن بر پایه قوانین جاری اسلامی تعریف شده نیز از دلایل اصلی لغو این اپرا عنوان گردیده است.

نوش آبادی، در ادامه یادآور شد: “بعد از بررسی ها مشخص شد خانمی به صورت تکخوان در این اپرا حضور دارد که با توجه به ضوابط موجود با اجرای تکخوانی زن مخالفت شد لذا چنانچه دست اندرکاران این نمایش اقدام به اصلاح مجدد محتوا کنند قطعا اجرای آن مشکلی نخواهد داشت”.

این معاون پارلمانی با تاکید نظارت و اثر گذاری مستقیم مقامات دولتی و عمیق و ریشه ای بودن اینچنین بی حرمتی هایی در حق زنان کشور ایران گفت:” مجوزی که وزارت ارشاد صادر می کند باید مبتنی بر سیاست های کلی فرهنگی کشور و ضوابط و معیارهای قانونی و شرعی باشد لذا هر برنامه هنری به ویژه اپراها باید در داخل این چارچوب به اجرای برنامه خود بپردازند”.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا تکخوانی زنان به صورت صدای ضبط شده (غیر زنده) نیز مشکل دارد یا خیر، اذعان داشت: تکخوانی زنان به صورت صدای ضبط شده نیز مشکل دارد و این مثل همان قضیه است که قرار بود صدای تکخوانی زنان به صورت سی دی توزیع شود که وزارت ارشاد به آن مجوز نداد. وی تاکید کرد : تکخوانی زنان در محافل عمومی ممنوع است و تنها در صورتی به آن مجوز داده می شود که صرفا برای بانوان صورت گیرد ضمن اینکه تا کنون در دولت یازدهم اجازه تکخوانی زنان به صورت زنده یا غیر زنده داده نشده است.

در ایران زن ها از حقوق شهروندی برابری برخوردار نیستند در حالیکه مقوله حقوق بشر بحثی جهان شمول است به این دلیل که ما همه انسان هستیم ،پس خیلی طبیعی است که زنان نیز بعنوان انسان از حقوقی مشخص برخوردار باشند، حقوقی که بر مبنای قوانین بین المللی به آنان داده شده است نه بر اساس خواست و امیال دولتها.