سهم زنان ایرانی در نرخ بیکاری 42 درصد است

ارسال کننده:زهرا لطفی 27 فروردین

درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران زنان هستند اما سهم زنان ایرانی در نرخ بیکاری ۴۲ درصد است. استخدام زنان برای احیای صنایع رو به مرگ به عنوان یک راه حل پیشنهاد شده است.

سهیلا جلودارزاده، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان و خانواده، روز پنج‌شنبه (۲۷ فرودرین / ۱۶ آوریل) در همایشی به مناسبت روز زن در مشهد گفت که زنان ۶۴ درصد فارغ‌التحصیلان در سراسر ایران را تشکیل می‌دهند، اما تنها درصد ناچیزی از آنان مشغول به کار می‌شوند.

مسئله بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به طور کلی چند ماه پیش نیز در رسانه‌ها مطرح شده بود. کوروش پرند، معاون وزیر کار، ۸ اسفند سال پیش (۹۳) گفته بود که ۳۰ درصد از بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان ”دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند. او اما در این باره که چه تعداد از این فارغ‌التحصیلان بیکار زن هستند چیزی نگفته بود.

شنبه گذشته (۲۲ فروردین / ۱۱ آوریل) نیز علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده بود که نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است. آمار رسمی بهمن ماه گذشته نرخ بیکاری زنان ایران را بیش از دو برابر و نیم نرخ بیکاری مردان اعلام کرده بود.

وزیر کار به چند معضل اشتغال زنان اشاره کرده بود. او گفته بود کارفرمایان ترجیح می‌دهند زنان مجرد را استخدام کنند. به گفته ربیعی، همچنین کار زنان به سمت فصلی شدن رفته و اشتغال زنان در بخش‌های خدماتی افزایش یافته است.

”>

هفته گذشته وزیر کار با اعلام نرخ بیکاری زنان گفت که وزارت کار می‌کوشد با سیاست‌گذاری مناسب وضعیت زنان را بهبود بخشد، به ویژه که سن زنان سرپرست خانواده در ایران پایین آمده است.

شهین‌دخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده نیز ۳ بهمن سال ۹۳ از بیکاری ۸۰ درصدی زنان سرپرست خانواده خبر داده بود