وقتى زنان خفته برخيزند، كوهها به لرزه در خواهند آمد

7450_661407233874718_578218912_n
دكتر احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل براى وضعيت حقوق بشر در ايران، در سمپوزيوم “وقتى زنان خفته برخيزند، كوهها به لرزه در خواهند آمد”


سازمان عدالت براى ايران، امروز در لندن:

(نقل به مضمون، چكيده و ترجمه خلاصه همزمان صحبت ها به فارسى)

در سال هاى گذشته، گزارشگران ويژه ديگرى به ايران رفته اند، موارد نقض حقوق زنان را ثبت كرده اند.
و توصيه هايى براى بهبود وضعيت زنان و پايان دادن به خشونت عليه زنان داده اند. ايران متاسفانه در اين زمينه فعال نبوده است. در ماه هاى ديگه، بار ديگر وضعيت زنان در ايران بررسى خواهد شد.

بسيار مهم است كه حقيقت گفته شود و تجربه هاى نقض حقوق زنان بيان و ثبت شود. ايران مى گويد وضعيت خوب است و موارد نقض حقوق زنان را قبول نمى كند. بسيارى از كشورها به همين دليل در گذشته راى به تصويب قطعنامه عليه ايران نداده اند. اما با ثبت و بيان بيشتر موارد نقض حقوق بشر و زنان، كشورهاى ديگرى در سال هاى اخير با تصويب قطعنامه موافقت كرده اند. پس مهم است كه حقيقت و تجربيات نقض حقوق بشر گفته شود و ثبت شود.

دكتر شهيد آمار و مواردى از نقض حقوق زنان در خانه و محيط كار در ايران را كه در تحقيقات و مصاحبه هايش به آنها دسترسى يافته بيان مى كند. همچنين به ميزان پايين مشاركت سياسى زنان و حضور آنها در رده هاى بالاى مديريت سياسى، از جمله عدم حضور زنان بين نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى ايران اشاره مى كند.

آقاى شهيد همچنين به موارد اذيت و آزار، دستگيرى، ممنوع الخروج شدن و خصوصا شكنجه فعالان حقوق زنان در ايران اشاره مى كند. او مى گويد موارد شكنجه زندانيان سياسى در ايران متاسفانه زياد بوده، خصوصا شكنجه جنسى و روانى، و بيش از هشتاد مصاحبه با افرادى داشته كه در ايران مورد شكنجه قرار گرفته اند، كه خشونت جنسى و تجاوز به زندانيان زن سياسى بيشتر از مردان بوده است.

احمد شهيد مى گويد ايران تلاش مى كند به جامعه جهانى بگويد كه وضعيت حقوق بشر و زنان در ايران خوب است در حالى که اينطور نيست. به همين دليل ثبت موارد نقض حقوق بشر، از جمله پروژه تحقيقى سازمان عدالت براى ايران براى ثبت شكنجه جنسى عليه زندانيان سياسى زن بسيار مهم است. ثبت اين تجربه ها به سازمان ملل، كميسيون هاى حقيقت ياب و تريبونال هايى كه در آينده برگزار شود بسيار كمك خواهد كرد.