ارسال کننده :آقای محمود نعیمی 24 فروردین
روزنامه ابتکار: هرچند هنوز امیدواری هایی برای برطرف شدن این مشکل وجود دارد اما نفس حادث شدن این موضوع در دولت تدبیر و امید که داعیه همراهی و حمایت از هنر و فرهنگ را دارد خود مسئله ای قابل تامل است – به گزارش سایت قطره و به نقل ازدیلی خبر ایران،عدم صدور مجوز و حاشیه های پیش آمده برای اپرای سعدی به کارگردانی بهروز غریب پور که کارهای موفق زیادی در این زمینه دارد و به نوعی یک افتخار ملی برای هنر نمایش و اپرای عروسکی کشور به حساب می آیند اولین اتفاق ناخوشایند برای هنر نمایش در سال جدید است.
هرچند هنوز امیدواری هایی برای برطرف شدن این مشکل وجود دارد اما نفس حادث شدن این موضوع در دولت تدبیر و امید که داعیه همراهی و حمایت از هنر و فرهنگ را دارد خود مسئله ای قابل تامل است.
ازسویی شاید همان گونه که غریب پور هم اشاره کرد بتوان همسویی و همراستایی این اتفاق را با حادثه برخورد اراذل و اوباش با علی مطهری در شیراز به صورت تلویحی احساس کرد، با این حال برعهده مسئولین و هنرمندان استان هنرپرور فارس و شهر شیراز است که با ریشه یابی این مسئله، در حل آن و جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه اقدامی موثر انجام دهند.
نگاهی به پیشینه موضوع از زبان غریب پور بهروز غریب پور با بیان اینکه اشاره به یک سابقه تاریخی برای تشریح مساله ضروری به نظر می رسد، گفت: نزدیک به 500 سال است تعزیه داریم.
برگزارکنندگان تعزیه در دوره صفویه با اینکه از عوام بودند و شناخت علمی و آکادمیک نسبت به مسائل نداشتند به این درجه از شعور و آگاهی رسیده بودند که نمی شود نمایشی درباره واقعه کربلا نوشت که زن در آن حضور نداشته باشد.
این هنرمند ادامه داد: بر همین اساس به تدبیری رسیدند که سایه آن همچنان بر سر موسیقی ما حضور دارد.
اینکه ما خواننده هایی به اصطلاح چپ کوک داشته باشیم که می توانند صدای زیر شبیه به زن را اجرا کنند و حضور زینب خوان و علی اصغر خوان یا بچه خوان در تعزیه از همین جا نشات می گیرد.
غریب پور گفت: زمان شروع کار باید اندیشه می کردم که خلق اپراها باوجود خطوط قرمز به شیوه ای پیش برود که حیات فعالیت های گروه مستمر باشد و با مشکل مواجه نشویم.
حذف خوانندگان زنده از روی صحنه و ضبط صدای آنها در استودیو برای پخش هنگام اجرا بر همین اساس اتفاق افتاد.
غریب پور خاطرنشان کرد: تصمیم امروز مدیران یعنی کوبیدن میخ بر تابوت هنری است که از ابتدای انقلاب تا امروز رشد کرده، بالیده و در جهان به نام ایران درخشیده است.
من نشان دادم می توان جهان را متوجه هنر ایران کرد.
دریافت نشان به بهانه گشایش زبان عروسکی در جهان، دریافت دکتری افتخاری دانشگاه سینما و تئاتر تفلیس برای اجرای نمایش رستم و سهراب، دریافت نشان شوالیه دولت ایتالیا برای سه اجرای موفق در این کشور ازجمله افتخاراتی است که گروه آران با خود به همراه داشته و مگر می شود در میان تمام آشوب های جهانی علیه ایران به سادگی چنین افتخاراتی کسب کرد؟ مجوز اجرای اپرای سعدی در دست دفتر موسیقی است اپرای سعدی از نظر نمایشی هیچ مشکل ندارد و فقط منتظر صدور مجوزهای لازم از سوی دفتر موسیقی معاونت امور هنری برای بخش موسیقی کار هستیم.
رضا دادویی، رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی درباره صدور مجوز برای اپرای عروسکی سعدی ، گفت: گروه بازبینی روز گذشته به تماشای این نمایش نشستند و از نظر ما هیچ مشکلی وجود ندارد.
یعنی این اپرا از نظر نمایشی هیچ مشکل ندارد و فقط منتظر صدور مجوزهای لازم از سوی دفتر موسیقی معاونت امور هنری برای بخش موسیقی کار هستیم.
او در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف دورهای گذشته اپرای گروه تئاتر آران باید از دو مرجع مجوز دریافت کند؛ بیان کرد: این قانون به تازگی وضع شده و اجراهایی مانند اپراهای نمایشی توسط دو نهاد قضاوت می شوند و مجوز دریافت می کنند.
اپرای سعدی مجوز نمی گیرد پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی در این زمینه اظهار کرد: ما درباره اپرای سعدی و مواردی این چنینی براساس قواعد دفتر موسیقی به تک خوان زن نمی توانیم مجوز دهیم.
او ادامه داد: پیش از این نیز مواردی وجود داشته و تک خوان زن به روی صحنه رفته است اما وقتی ناظر ما این مورد را بررسی کرده ما به شدت با این تخلف برخورد کردیم و شب های دیگر اجرا را لغو کردیم.
ارجمند یادآور شد: با شرایط فعلی به اپرای سعدی نمی توانیم مجوز دهیم؛ مگر آنکه بخش تک خوانی به صورت همخوانی انجام یا حذف شود.
اپرای سعدی مجوز نگرفت بهروز غریب پور با اعلام این خبر گفت: قرار بود با توجه به حاشیه هایی که برای اجرای اپرای سعدی در تاریخ اول اردیبهشت در شیراز، ایجاد شده است، بازبینی صورت گیرد که شب گذشته این کار انجام شد، اما مجوز اجرا را صادر نکردند.
او بیان کرد: اداره کل ارشاد شیراز اجرای نمایش در این شهر را منوط به صدور مجوز از ارشاد تهران دانسته بود که این اتفاق نیفتاد.
نمایش عروسکی اپرای سعدی به کارگردانی بهروز غریب پور پس از آنکه امکان اجرا در جشنواره های تئاتر و موسیقی فجر را پیدا نکرد، قرار بود اول اردیبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت سعدی در شیراز روی صحنه رود، اما این کارگردان خبر داد که اخیرا در اقدامی نادر، گروه هایی تهدید کرده اند که اگر قرار باشد اپرای سعدی در شیراز اجرا شود مشابه برخوردی را که با یکی از نمایندگان مجلس and#40;علی مطهریand#41; صورت گرفت با این گروه انجام می دهند.
بدعتی تازه در صدور مجوز اپرای سعدی بهروز غریب پور اتفاقی را که برای صدور مجوز اجرای اپرای عروسکی سعدی رخ داده، نادر و بدعتی تازه دانست که در 10 سال فعالیت اش در این حوزه بی سابقه بوده است.
این کارگردان گفت: شب گذشته سه نفر از شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی اپرای سعدی را بازبینی کردند و آن را مورد تایید قرار دادند.
او ادامه داد: اما با وجود بدون اشکال دانستن اجرای این نمایش عروسکی به دلیل پیغامی که به این گروه داده شده بود ، به من گفتند که مشکلی برای صدور مجوز نیست اما باید تک خوان های زن and#40;همزاد سعدی و خواهر منصور بن حلاجand#41; از نمایش حذف شود که با توجه به اینکه این اتفاق میسر نیست عملا مجوزی صادر نشد.
غریب پور درباره اینکه مدیر اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی در اظهار نظری گفته است که مشکلی برای صدور مجوز از سوی این بخش نیست و باید مرکز موسیقی مجوز صادر کند ، بیان کرد: اول باید بگویم که تا به حال چنین چیزی سابقه نداشته است و یک بدعت است چرا که برای اثری که مربوط به اداره کل هنرهای نمایشی است، مجوزها همیشه از طرف همین دستگاه صادر می شد.
وی افزود: نکته دیگر این است که اگر قرار بود این مجوز از سوی مرکز موسیقی صادر شود باید چند کارشناس موسیقی هم به گروه بازبین دیشب اضافه می شدند در حالی که این اتفاق رخ نداد.
غریب پوریادآورشد:پیش ازاین دراپراهای، رستم وسهراب ، لیلی ومجنون ، مولوی ، حافظ ، عاشورا و.
تک خوان زن حضور داشت و برای تمام آنها مرکز هنرهای نمایشی به تنهایی مجوز صادر کرد.
بهروز غریب پور در پایان به خواندن بیتی از باغ چهارم بوستان سعدی اکتفا کرد و گفت: عجب گر بمیرد چنین بلبلی/ که بر استخوانش نروید گلی سعدی در شیراز به بن بست رسیدand#33; در نهایت اپرای عروسکی سعدی به کارگردانی بهروز غریب پور، به دلیل فشار و تهدید چند روز اخیر جریان های خاص به بهانه تک خوانی زن منتفی شد.
این خبر درحالی منتشر می شود که براساس اطلاعات دریافتی اجرای این اپرای عروسکی حتی در تهران نیز منتفی شده و بر همین اساس ششمین اپرای عروسکی گروه تئاتر آران فعلا به صحنه نخواهد رفت.
بهروز غریب پور روز گذشته اعلام کرد: مذاکرات لازم برای برطرف شدن مشکل اجرای اپرای عروسکی سعدی در جریان است و حتی فیلم این نمایش نیز برای بازبینی در اختیار مسئولان استان قرار گرفته تا شائبه تک خوانی روی صحنه برطرف شود.
شهر شیراز در ماه های پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی همواره بستر اتفاق های مشابه بوده و حضور هنرمندان و برگزاری کنسرت های موسیقی گوناگون به دلیل تهدید برخی جریان های مشخص لغو شده است.
چندی قبل علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی که به شیراز سفر کرده بود با حمله و ضرب و شتم توسط عده ای سازمان یافته مواجه شد که نقطه اوج چنین رفتارهایی به نظر می رسید.