از پیشنهاد مشارکت زنان در مراکز تصمیم گیری تا سهمیه بندی برای زنان

ارسال کننده :MARJAN TABE فروردین 18

شهرزاد نیوز : ضرورت حضور زنان در همه عرصه های اجتماعی برای پیشبرد امر توسعه در یک کشور رو به توسعه همواره یکی از خواست های زنان برابری خواه بوده است. اکنون، با نزدیک شدن انتخابات مجلس، این ضرورت مورد تأکید برخی زنان مسلمان موسوم به «نواندیش دینی» نیز قرار گرفته است.
آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب جمعیت زنان مسلمان نواندیش، در رابطه با این امر گفته است که هرچقدر که این مشارکت دربرگیرنده کل جامعه باشد، میزان اثرگذاری مردم آن جامعه نیز بر تحولات بیشتر میگردد.از سوی دیگر این مشارکت باید اثربخشی خود را در دستیابی به توسعه متوازن و پایدار بیشتر کند یعنی مشارکت گسترده مردم در تلازم با توسعه یافتگی است.
وی حذف زنان به عنوان نیمی از از جمعیت کشور در این توسعه یافتگی را نادرست دانسته و گفته است که این مشارکت فقط محدود به مشارکت سیاسی نمی‌شود و باید در شاخص‌های دیگر نیز مدنظر قرار گیرد. به‌طور قطع هرچند ابعاد مشارکت متفاوت است اما به اعتقاد من مشارکت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مجاورت با یکدیگر قرار دارند.
وی در گفتگو با «آفتاب»، با بیان اینکه در انتخابات مجلس دهم فرصت دیگری در اختیار فعالین زن و احزاب و گروه‌های سیاسی قرار می‌گیرد تا رقم مشارکت سیاسی زنان را در کشور افزایش دهند، اظهار داشت: در طول 9 مجلس قبلی علی‌رغم شعارهایی که داده شده این رقم از چهار درصد فراتر نرفته، این در حالی است که میانگین حضور زنان در پارلمان‌های دنیا سال‌هاست از 20 درصد فراتر رفته است. غیبت زنان در قوه قانونگذاری موجب نادیده‌گرفتن مطالبات آنان در این نهاد منتخب دموکراتیک با توجه به کارکردها و اختیاراتش می‌شود.
وی همچنین گفت که زنان نه از قدرت لازم برای حضور در لیست‌های انتخاباتی برخوردارند و نه از توان اقتصادی مساوی با مردان در رقابت‌های انتخاباتی. در شهرهای تک ‌نماینده هم این نابرابری غیرقابل انکار است. به اعتقاد من این به ساختار مردانه احزاب برمی‌گردد. این ساختار با زبان بی‌زبانی فریاد می‌زند که اساسا مشارکت سیاسی در کشور ما مردانه است. شما ساختار احزاب ایران را بررسی کنید. بببیند در احزاب ایران چه تعداد زن هم در ارکان و هم در کادر رهبری احزاب وجود دارد.
وی با اشاره به وجود نگرشی که اساسا مخالف حضور زنان در ساختار قدرت است، افزود این نگرش معتقد است زن باید محدود به خانه و خانواده باشد. تکیه اش هم بر برداشتی یک سویه ، سطحی، جزم گرایانه و متحجرانه از دین است و اتفاقا تریبون دارد و صدایش هم بلند است. تا این موانع برداشته نشود و این مسیر فراهم نشود نمی‌توان انتظار داشت رقم مشارکت سیاسی زنان در ایران افزایش پیدا کند.
ضرورت سهمیه بندی جنسیتی در مجلس
از سوی دیگر، اشرف بروجردی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نیز در گفتگو با ایسنا گفته است که لازم است که سهمیه‌بندی جنسیتی در تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شود؛ چرا که حضور زنان در مراکز تصمیم‌گیر ضروریست.
وی تصریح کرده که سهمیه‌ بندی جنسیتی بهترین راهی است که راه زنان را برای حضور در مجلس شورای اسلامی باز می‌کند و آنان را در جایگاهی قرار می‌دهد که سال‌ها از آن محروم بوده‌اند.
به گفته وی، نگاه زنان به مسائل مختلف ژرف‌ا‌ندیشانه و دقیق است. بنابراین حضور آنان در مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز اجتناب‌ناپذیر است و زمان کنونی اقتضا می‌کند که زنان در عرصه اجتماعی و سیاسی باشند.
وی تصریح کرد که در حال حاضر رقابت بین زنان و مردان نه در احزاب، نه در قوانین و نه در رویکرد مدیران برابر نیست، در چنین شرایطی سهمیه‌بندی جنسیتی لازم است.