تنها 0/3درصداز جوانان دارای مدرک دکترا ازدواج کرده اند

ارسال کننده : آقای غلامعلی اخلاقی 21 اسفند

تقاطع: “مدیرکل اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال” می‌گوید حدود ۵ میلیون نفر از جوانان تحصیل‌کرده تا کنون ازدواج نکرده‌اند و از میان دختران و پسران دارای مدرک دکترا نیز تنها ۳ دهم درصد زندگی مشترک تشکیل داده‌اند.
علی‌اکبر محزون روز سه‌شنبه (۱۹ اسفند-۱۰ مارچ) به خبرگزاری “مهر”گفت که از بین چهار میلیون و ۷۸۱ هزار جوان دارای تحصیلات عالی که هرگز ازدواج نکرده‌اند، ۷۹۱ هزار نفر از “سن متعارف ازدواج” عبور کرده‌‌اند و ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار از آن‌ها، هنوز در “سن ازدواج” به سر می‌برند.
به گفته وی، شمار دختران ازدواج‌نکرده دارای تحصیلات عالی نیز ۴۴ هزار نفر بیشتر از پسران است.
آقای محزون بیشترین ازدواج‌های ثبت‌شده را مربوط به مردان و زنان دارای مدرک تحصیلی دیپلم با ۲۸ و ۲۵/۳ درصد اعلام و خاطرنشان کرد که در مقابل تنها ۰/۳ درصد از جوانان دارای مدرک “دکترای تخصصی و حرفه‌ای” ازدواج کرده‌اند.
این مقام مسوول در “سازمان ثبت احوال” پیش‌تر نیز در روز ۱۳ اسفندماه در گفتگویی با خبرگزاری “ایرنا”، شمار جوانان در سن ازدواجی را که هنوز تشکیل خانواده نداده‌اند، ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار تن اعلام کرده و گفته بود که پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر از این جوانان را مردان و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار تن را نیز زنان تشکیل می‌دهند.
در همین ارتباط، عالیه شکربیگی، “جامعه‌شناس خانواده” و “استاد دانشگاه” روز ۱۲ بهمن ماه به “خبرنامه دانشجویان ایران” گفته بود که نتایج پژوهشی در تهران نشان می‌دهد که نگاه دختران تحصیل‌کرده به مقوله ازدواج تغییر کرده و در حال حاضر، «ازدواج بعد از تحصیلات و شغل، سومین اولویت دختران محسوب می‌شود».
در این میان، اعلام رسمی آمارهای مربوط به بی‌میلی جوانان ایرانی به ازدواج در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته شماری از مقام‌های حکومتی از افزایش هم‌خانگی و زندگی مشترک دختران و پسران بدون “عقد شرعی” در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.
از جمله، محمد محمدی گلپایگانی، “رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی” در اظهاراتی زندگی مشترک “زن و مرد یا دختر و پسر بدون عقد و ازدواج” را “شرم‌آور” خوانده و گفته بود: «دیری نمی‌رسد که مردمی که این نوع زندگی را برمی‌گزینند، نسل حلال‌شان از بین می‌رود و حرام‌زاده می‌شوند.»
مرتضی میرباقری، “قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی”، نیز مردادماه گذشته در گفتگو با خبرگزاری “ایسنا” وجود “ازدواج سفید” در ایران را تلویحا تایید کرده و با بیان این‌که «رابطه ثبت‌نشده و بدون قاعده زن و مرد از گذشته به این شکل وجود داشته»، افزوده بود که در حال حاضر این موضوع “شکل عرفی” به خود گرفته است.