همسر هاله سحابی: پرونده همچنان باز است

arton21330جرس:
مژگان مدرس علوم
مراسم بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت مهندس عزت الله سحابی و هاله سحابی روز پنج شنبه نهم خرداد ماه در منزل شخصی مرحوم عزت الله سحابی برگزار شد. خانواده سحابی از اعلام قبلی برگزاری مراسم خودداری کردند تا بتوانند این مراسم را با آرامش برگزار کنند، اما با این وجود ماموران امنیتی در بیرون و داخل منزل حضور داشتند و از مراسم فیلم و عکس می گرفتند.

تقی شامخی، همسر هاله سحابی با اشاره به برگزاری مراسم به “جرس” می گوید: “شب گذشته مراسم آقای مهندس و هاله را همزمان در منزل مرحوم مهندس برگزار کردیم. البته ما نگران بودیم که برگزاری مراسم با مشکل مواجه شود به همین علت در روزنامه اعلام کردیم که امسال مراسم نخواهیم داشت که الحمدالله مراسم برگزار شد و مشکلی پیش نیامد.”

هاله سحابی، فعال ملی مذهبی، قرآن پژوه و عضو انجمن مادران صلح، پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ به دو سال حبس محکوم شد. وی در حالیکه چند ماه را در زندان گذراند؛ با وجود وضع جسمی بد مهندس سحابی، امکان مرخصی نیافت و مسئولان امنیتی و قضایی هنگامی به او اجازه خروج از زندان دادند که پدر وی به کما رفته بود. او درهنگام تشییع جنازه مرحوم عزت الله سحابی، مورد ضرب و شتم ماموران لباس شخصی و امنیتی ها قرار گرفت و به شهادت رسید.

پس از وقوع این فاجعه و پیگیری خانواده سحابی دادگاه برگزار شد اما علیرغم شهادت شهود مبنی بر مرگ هاله در اثر ضرب و شتم، دادگاه بدون بررسی فیلم‌ها و عکس‌های دوربین‌های حاضر در محل، مرگ او را مرگ عادی عنوان و پرونده را مختومه کرد. اما آقای شامخی از طرح مجدد دعوی خبر می دهد.

آقای شامخی با تاکید بر اینکه همچنان در حال پیگیری پرونده هاله هستیم و تا آخر هم ادامه خواهیم داد، تصریح می کند: “دو بار پرونده را مختومه اعلام کردند. اما ما شکایت دیگری را مطرح کردیم و بدین ترتیب پرونده همچنان باز است. در حقیقت، یک شکایت در خصوص ضرب و شتم بود که دادگاه علی رغم نظر شهود در این زمینه ضرب و شتم را دلیل مرگ ندانست. ما مجددا شکایت کردیم و خواستیم مجرمی که ضربه را وارد کرده محاکمه و از نظر قانونی به این قضیه رسیدگی شود. البته در این شکایت سوم باز تاکید کردیم که از فیلمها و عکس هایی که موجود است استفاده شود. زمان برگزاری دادگاه را هنوز اعلام نکرده اند و ما منتظریم ببینیم نتیجه چه خواهد شد.”

وی می افزاید: “مرگ هاله برای ما بسیار سنگین بود اما ما توکل بخدا می کنیم. این را مصلحت خدا می دانیم و انشالله با صبر قضیه را پیگیری می کنیم. امیدواریم مرگ هاله ها همانگونه که هدفشان بود کمک کند تا مسائلمان را بهتر حل و فصل کنیم و این اهدافی که این عزیزان در زمان حیات خود داشتند انشالله بعد از مرگشان هم ادامه پیدا کند.”

هاله سحابی فارغ التحصیل رشته فیزیک از دانشگاه تهران بود و به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و عربی تسلط داشت. او ضمن فعالیت های قرآن پژوهی و تالیف کتاب با دو ماهنامه چشم‌انداز ایران نیز همکاری داشت و همزمان در دفاع از حقوق زندانیان سیاسی فعال بود.

همسر این بانوی قرآن پژوه با بیان اینکه هاله نعمتی بود که قدرش را ندانستیم، خاطرنشان می کند: “هاله انسانی بود که شایستگی های زیادی داشت و بخاطر سلامت نفس و افتادگی که داشت کمتر کارها و صلاحیتشهایش مورد توجه قرار می گرفت. هاله به مسائل اجتماعی بشدت علاقمند بود و اعتقاد داشت که حرکت سیاسی در ادامه حرکت اجتماعی است. ما پس از مرگش در جمع بندی که از کارهایش داشتیم متوجه ویژگی های برجسته شخصیتی او شدیم. او انسانی بود که می توانست برای کشور منشا خدمات بیشتری باشد و البته این آرزو و تمام دغدغه اش بود. به هر حال خداوند خواست که سرنوشتش اینگونه باشد و ما همچنان پرونده رسیدگی قضایی وی را پیگیری خواهیم کرد.”

پس از مرگ هاله سحابی سه جلد کتاب از وی به انتشار رسید.

“دلنوشته های هاله سحابی” از دغدغه های انسانی او و عمق معنوی و عرفانی که به اشکال مختلف در نوشته هایش منعکس است سخن گفته است. او زندگی را به شکل جاری آن نمی پسندید و به دنبال افق های گسترده و زیبایی بود.

“جاودانگی در سکوت” کتابی دیگر است که شامل دست نوشته های هاله سحابی است که به خاطرات او از سال های اول انقلاب و آغاز جنگ و فعالیت های او در بیمارستان تهران و رفتن به مناطق جنگی و کمک در اردوگاههای جنگ زدگان و همین طور بازدید از جبهه های جنگ پرداخته است.

“روند حقوق زن در قرآن” اثر دیگری از هاله سحابی است که او با نگاهی پژوهشی به قرآن ورود کرده است. او در این زمینه توضیح داده است که قصدش این بوده که ابتدا به باورهایی برسد و در این مسیر قرآن را از قبرستان به متن جامعه بیاورد و به درون قرآن برود و نقش زن در احکام، داستان ها، اسطوره ها و در فلسفه آفرینش را بررسی کند.
http://chrr.biz/spip.php?article21330