اطلاعیه 567 نمایندگی سوئیس

طبق ماده ی ۲۲ اعلامیه حقوق بشر:
هر کسی به عنوان عضوی از جامعه حق دارد از امنیت اجتماعی برخوردار بوده و از راه کوشش در سطح ملی و همیاری بین المللی با سازماندهی منابع هر مملکت، حقوق سلب ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش را برای حفظ حیثیت و رشد آزادانه ی شخصیت خویش، به دست آورد.
همچنین طبق ماده ٢٥ همین اعلامیه:
هر انسانی سزاوار یک زندگی با استانداردهای قابل قبول برای تأمین سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، از جمله تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری است .

آلودگی هوا و گرد وغبار در خوزستان خطرناک است، رسیدگی کنید.

میزان آلودگی هوا در خوزستان و شهر دهلران به بالاترین حد رسید.
تمامی مدارس تعطیل‌اند و مسئولان از شهروندان خواسته‌اند خانه‌های خود را ترک نکنند.
مسئولان، آلودگی و خشک‌سالی را “دشمن اصلی” حیات ایرانیان می‌دانند.
مدارس در شهرهای سوسنگرد، شوش، دزفول، شوشتر، حمیدیه، کارون، اندیمشک، هویزه، ماهشهر، باوی، هندیجان و گتوند در همه‌ی مقاطع تحصیلی تعطیل شدند.
مدیرکل محیط زیست استان خوزستان میگوید: میزان گردوغبار شهر اهواز در روز جمعه [۱۰ بهمن] به ۳ هزار و ۹۱۲ میکروگرم بر مترمکعب رسید که این میزان ۲۶ برابر حد مجاز است.» این درحالی است که روز پنج‌شنبه (۹ بهمن) میزان گردوغبار هوای اهواز به ۶۰ برابر حد مجاز رسیده بود.
علاوه بر خوزستان در استان ایلام نیز گردوغبار شدید بحدی رسیده که زندگی روزمره شهروندان شهر مرزی دهلران را مختل و مدارس این شهر را تعطیل کرده است.شبکۀ بهداشت و درمان این استان با صدور بیانیه‌ای از شهروندان و بویژه افرادی که از بیماری‌های تنفسی یا قلبی رنج می‌برند، خواست منازل خود را ترک نکنند.
وحید حسینی، مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز اعلام کرد استفاده‌ی بی‌رویه از منابع آب های زیرزمینی در کشاورزی و احداث بی‌رویه سدها باعث افزایش میزان تبخیر آب و در نتیجه تشکیل کانون‌های گردوغبار شده است.
ما اعضای کانون دفاع از حقوق بشر در ایران با توجه به وضعیت هموطنان خوزستانی به خصوص کودکان و سالمندانی که در خطر آسیب های جدی تنفسی و ریوی هستند، خواهان رسیدگی هرچه سریعتر دولت، مسئولان و دست اندرکاران محیط زیست هستیم,
567
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
نمایندگی سوئیس