زهرا شجاعی:‌ وعده‌های انتخاباتی روحانی به زنان برای ساکت کردن آنان بود

ارسال کننده: 21دی Fatemeh Tabebordbar

تقاطع: رییس “مرکز امور مشارکت زنان” در دولت محمد خاتمی می‌گوید که با توجه به عدم تحقق وعده‌های حسن روحانی به زنان، آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری بعدی، از حسن روحانی حمایت نخواهند کرد.

زهرا شجاعی در گفتگویی با خبرگزاری “ایسکانیوز” با بیان این‌که «هنوز مسائل زنان و سپردن امور به زنان، مسأله جدی دولت به شمار نمی‌رود» گفت که به نظر می‌رسد شعارهای داده‌شده از سوی حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی سال گذشته، «صرفا برای ساکت کردن بخشی از بدنه اجتماعی جامعه بوده است».

خانم شجاعی با اشاره به مشکلات زنان در دوران هشت‌ساله‌ی محمود احمدی‌نژاد هم‌چون “کاهش بودجه امور زنان تا حد یک‌سوم” و “تنزل سطح تشکیلاتی امور زنان”، شعارها و برنامه‌های آقای روحانی در زمان انتخابات را “بسیار مترقیانه” خواند و خاطرنشان کرد که این شعارها سبب شد که او «بتواند رای زیادی از زنان بگیرد».

وی با تاکید بر این‌که «زنان انتظار داشتند در دولت تدبیر و امید اتفاقات مبارکی در حوزه زنان رخ دهد» و «تصمیمات جامع‌تری پیاده شود»، اضافه کرد که با وجود “تلاش پی‌گیر و درست معاونت امور زنان”، «همکاری جدی از سوی دستگاه‌های اجرایی و حتی کابینه دولت یازدهم در این خصوص مشاهده نمی‌شود».

او در ادامه از شهین‌دخت مولاوردی، “معاون امور زنان و خانواده” رییس جمهوری اسلامی خواست تا «در این زمینه شفاف با مردم و صحبت کند و مشکلات را در میان بگذارد تا جامعه زنان بدانند چه موانعی پیش رو است».

این مقام پیشین در دولت خاتمی، در پایان گفتگویش با “ایسکانیوز” پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه این وضعیت، «در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، زنان با اهتمام جدی در عرصه انتخابات حاضر نشوند و به آقای روحانی رای ندهند».

اظهارات زهرا شجاعی، به فاصله‌ی کمی بعد از انتقادهای صریح شهین‌دخت مولاوردی از بی‌توجهی به زنان در کابینه و دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد.

خانم مولاوردی روز ۹ دی‌ماه (۳۰ دسامبر)، در نشستی با مشاوران امور زنان دستگاه‌های اجرایی، با بیان این‌که تمام تلاش‌هایش در یک سال و نیم گذشته به در بسته خورده، شرایط این روزهای خود در دولت حسن روحانی را این‌گونه توصیف کرده بود: «احساس می‌کنم مانند فردی هستم که دست و پای او به شکل صلیبی بسته شده است ولی از او می‌خواهند با کسی که ایستاده مسابقه دو بگذارد.»

حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی سال گذشته بارها بر حقوق زنان و ضرورت حضور آنان در سطوح بالای مدیریتی کشور تاکید کرده بود.

وی از جمله با تاکید بر اینکه «جنسیت نمی‌تواند معیار درستی برای تصدی مسوولیت‌ها در جامعه باشد» وعده داده بود که «دولت تدبیر و امید فرصت‌های برابری برای زنان و مردان ایجاد می‌کند.»

او هم‌چنین از برنامه‌اش برای تشکیل “وزارت امور بانوان” خبر داده و گفته بود که با تشکیل این وزارت‌خانه «حقوق ضایع‌شده زنان را به آنها بر خواهد گرداند».

این در حالی است که احمد شهید، “گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد”، در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران که در مهرماه امسال منتشر شد، با اشاره به سهم تنها ۱۶ درصدی زنان از نیروی کار در ایران اعلام کرد که از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی در ایران، “هیچ‌گونه” نشانه واقعی از بهبود مشارکت زنان در نیروی کار و جامعه دیده نمی‌شود.