اطلاعیه شماره 537 نمایندگی گیسن

ماده ی ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس می تواند بی هيچ گونه تمايزی ، به ويژه از حيث نژاد، رنگ، جنس، زبان، دين، عقيده ی سياسی يا هر عقيده ی ديگر ، و همچنين منشاء ملی يا اجتماعی ، ثروت ، ولادت يا هر وضعيت ديگر ، از تمام حقوق و همه ی آزادی های ذکر شده در اين اعلاميه بهره مند گردد.
ماده ی ۱۸
هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

بر مبنای اخبار منتشره ۱۴ آبان ماه جاری یازده تن از زندانیان محکوم به اعدام که حکم اعدام آنان در دیوان عالی کشور به تایید رسیده است به بخش اجرای احکام زندان رجایی شهر منتقل شده و مورد پرسشهای بدون ارتباط با اتهام هایشان واقع گردیده اند.
به گفته یکی از زندانیان پرسش هائی نظیر: متاهلی؟ فرزند داری؟ سرپرست چند نفری؟ بیمه داشتی؟ اجاره نشینی؟……. و آقای زارع رئیس اجرای احکام زندان دلیل این سئوال های بی ربط را آگاهی نسبت به میزان درمانده گی و بیچاره گی خانواده های آنان عنوان کرده اند!!!!
این یازده نفر که به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروههای سلفی به اعدام محکوم شده‌اند همگی در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شوند. هرچند که این اتهام ها از طرف متهمین و خانواده‌هایشان مکررا تکذیب شده و آنان تبلیغ مسائل اعتقادی اهل‌سنت را علت بازداشت و صدور حکم اعدام برای این زندانیان می‌دانند.
در بین زندانیانی که به اجرای احکام منتقل گردیده اند حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی نیز حضور دارند.

این چهار زندانی اهل‌سنت پیش‌تر چندین اعتصاب طولانی مدت داشتند که با واکنش گروههای مختلف حقوق بشری از جمله دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل روبرو شد.
وکلای این چهار زندانی معتقدند با استناد به قانون مجازات اسلامی جدید ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻣﻮﺿﻮﻋﯿﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺎﺩﻩ ۱۰ درباره آنها اعمال ﺷﻮﺩ.

ما فعالین در این نهاد مدنی و مدافع حقوق بشر از کلیه سازمانها و مجامع بین‌المللی خواهان مداخله موثر و فوری هستیم زیرا جان، مال و امنیت زندانیان سیاسی و مدنی ایران در خطر جدی است. و بدینگونه است سرنوشت افرادی مثل امیراصلانی ها، بروجردی ها، فعالین کُردو بسیاری که نام و نشانی ازآنها نیست…آری مداخه موثر و حمایت تمامی انسان‌های آزاده و مجامع بین‌المللی در مقطع حساس كنونی از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران و بویژه فعالین كُرد، مانع از وقوع هر فاجعه و تراژدی دیگری می‌باشد.
اعضای نمایندگی گیسن در کانون دفاع از حقوق بشر ضمن محکوم کردن اینگونه اعمال ضد بشری خواستار توقف هرگونه اعدام، پیش گیری از استمرار در بازداشت، سرکوب، رعایت حقوق اولیه انسانها و اجرای کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشرمیباشند.
537
کانون دفاع ازحقوق بشردرایران
نمایندگی گیسن