محرومیت 4 دختر بهایی از تحصیلات دانشگاهی

ارسال : 24شهریورMarjan Tabebordbar

شهرزادنیوز: ممنوعیت ورود بهاییان به دانشگاه‌ها در کنکور امسال نیز همچون سال‌های قبل ادامه داشته و از جمله گریبانگیر چهار دختر جوان بهایی شده است.

به گزارش سایت تقاطع، یکی از این دختران شادان شیرازی است که در کنکور امسال دانشگاه‌ها در رشته ی ریاضی و فنی موفق به کسب رتبه 113 شده بود.

این دختر بهایی که صفحه فیسبوکش را به مکانی برای پیگیری “حق تحصیل” خود و دیگر دوستان بهایی‌اش تبدیل کرده، حدود سه هفته قبل پس از یکی از مراجعات بی‌نتیجه‌اش به سازمان سنجش نوشته بود: “می‌دانم در آخر نامه‌هایم به جایی نمی‌رسد و باز هم صدایم شنیده نمی‌شود… اما در روز تولدم عهدی بسته‌ام و برای وفا به عهدم خواهم ایستاد… لطفا من را ببینید… من همانم که از تحصیل محروم شده… همانم که چندین بار در طول تحصیل در مدرسه پرونده‌اش را بیرون کشیدند به جرم دفاع از خودش در برابر نا‌سزا و تحقیر… همانم که پدرش را به زندان بردند به جرم جواب دادن به سئوال‌های مردم درباره دینش… همانم که برادرش را اخراج کردند به جرم بهایی بودن… آری من همانم که مادرش را در عنفوان جوانی‌اش به زندان بردند… همان که پدر و مادرش به علت بهایی بودن از تحصیل محروم شدند… همان که پدرش اسمش را به سختی برایش گرفته زیرا اسمش مربوط به شخصیتی تاریخی و بهایی است… من را ببینید و صدایم را بشنوید…”

تارا هوشمند، دختر 18 ساله بهایی، نیز که در کنکور امسال ورود به دانشگاه از انتخاب رشته باز مانده و از او خواسته شده تا به سازمان سنجش مراجعه کند، با انتشار “رنج‌نامه‌”ای، به شرح داستان محرومیت از تحصیلش پرداخته است.

وی پیش از این با دریافت رتبه‌ی کنکور موفق به انتخاب رشته در دو گروه آزمایشی “ریاضی و فنی” و “هنر” شده بود، در این “رنج‌نامه” که نسخه‌ای از آن در اختیار “تقاطع” قرار گرفته، پرسیده که به چه دلیلی باید از “ساده‌ترین حقوق انسانی‌اش محروم باشد”.

پیش از او نیز روحیه صفاجو، از همان آغاز از دریافت نتیجه‌ی کنکورش باز ماند و به او گفته شد تا به شعبه‌ی سازمان سنجش در کرج مراجعه کند.

خبرگزاری هرانا نیز گزارش داد که نورا ثابت، دختر جوان 18 ساله بهایی، علیرغم کسب رتبه لازم برای تحصیل در رشته پزشکی، از ورود به دانشگاه محروم شد. وی در این باره رنجنامه‌ای با شرح رنج و مشکلات خود خطاب به مردم ایران نوشته است.

هرانا نوشته است که در روزهای اخیر همچون هر سال، تعداد زیادی از جوانان جویای تحصیل بهایی که رتبه‌های لازم را برای ورود به دانشگاه‌ها کسب کرده‌اند، با پیغام‌های مبهمی در زمان ورود به سازمان سنجش فرستاده می‌شوند که پس از پیگیری به آنان گفته می‌شود به خاطر اعتقادات مذهبی اشان نمی‌توانند به دانشگاه وارد شوند.