اطلاعیه 508 نمایندگی گیسن

ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر:
همه انسانها بی هیچ تمایزی از هر سان که باشند، اعم از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده ی دیگری، خاستگاه اجتماعی و ملی، وضعیت دارایی، محل تولد یا در هر جایگاهی که باشند، سزاوار تمامی حقوق و آزادیهای مصرح در این «اعلامیه»اند. به علاوه، میان انسانها بر اساس جایگاه سیاسی، قلمروقضایی و وضعیت بین المللی مملکت یا سرزمینی که فرد به آن متعلق است، فارغ از اینکه سرزمین وی مستقل، تحت قیمومت، غیرخودمختار یا تحت هرگونه محدودیت در حق حاکمیت خود باشد، هیچ تمایزی وجود ندارد.
ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر فردی سزاوار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

“اصول 12 ، 13و 14 قانون اساسی ایران، پیروان دین یاری (اهل حق) را جزو اقلیت‌های رسمی نمیداند و برای آنان حقی قائل نیست، پیروان یارسانی‌ در صورت اظهار دین خود، از حقوق طبیعی مانند: ثبت ازدواج، ارث، دریافت خون‌بها و غیره محرومند و در سازمان‌های دولتی استخدام نمی‌شوند و حق ادامه تحصیل نیز از آنان سلب می‌شود”
نیروهای امنیتی شهر همدان روز دوشنبه شش مرداد ماه عین الله یاری و دو فرزندش به نام‌های پگاه یاری ۲۳ ساله و امیرحسین یاری ۱۴ ساله را به همراه مجتبی نوروزی و بحرعلی فرهادی و همسرش سحرناز افروزی که جمله از پیروان اهل حق بودند را بازداشت، و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.
پیروان دین یارسان (اهل حق) بزرگترین اقلیت دینی در ایرانند، اما بسیاری از مردم از وجودشان و آنچه بر آنان می رود بی خبرند، جامعه ای که نه تنها هیچ حقی به عنوان اقلیت دینی ندارند بلکه حقوق شهروندان عادی نیز از آنان دریغ می شود و تنها به جرم باور دینی خویش بازداشت و راهی زندان های ایران شده متحمل انواع شکنجه های جسمی و روحی میشوند.
ما فعالین کانون دفاع ازحقوق بشردرایران ضمن محکوم کردن اینگونه عملکردهای خودسرانه، بازداشتهای غیر قانونی ومحدودیت های غیربشری که عملا نقض حقوق انسانهاست، خواستار محترم شمردن تمامی حقوق شهروندان ایران بوده و اعلام میداریم که باید تمامی باورمندان به آئین های متفاوت در جهت برگزاری مراسم‌های آیینی خود آزاد باشند و نیاید هیچ کس آزادی دیگری را نقض نماید
نقض حقوق باورمندان ادیان مختلف در ایران محکوم است
508
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
نمایندگی گیسن