اطلاعیه 494 کمیته جوان و دانشجو

ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر فردی سزاوار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است.

 ماده 15 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

۱. هر انسانی سزاوار و محق به داشتن آزادی جابه جایی حرکت از نقطه ای به نقطه ای دیگر و اقامت در در هر نقطه ای درون مرزهای مملکت است.

۲. هر انسانی محق به ترک هر کشوری، از جمله کشور خود، و بازگشت به کشور خویش است.

 بازداشت ایرانیان بازگشته به وطن را متوقف کنید

 

 

در حالی که چندی پیش حسن روحانی ایرانیان خارج از کشور را به بازگشت به وطن دعوت کرده بود و از وجود فضای امن برای ایرانیان در صورت یازگشت به وطن گفته بود، غلامحسین محسنی اژه‌ای،سخنگوی قوه قضایی ایران روز دوشنبه (۹ تیر / ۳۰ ژوئن) در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران در تهران گفت:

«دو سه نفر در هفته‌های اخیر ممنوع‌الخروج شدند و چند نفر دیگر که به خارج از کشور رفته بودند در حین بازگشت بازداشت شده و کیفرخواست این افراد صادر و در انتظار محاکمه هستند.» علاوه براین به گفته اژه‌ای درهفته‌های اخیر چندین نفر دیگر بازداشت، ممنوع‌الخروج و یا برای‌شان پرونده قضایی تشکیل شده است.

‌اژه‌ای هم‌چنین گفته:

«تعداد دیگری از متهمان فراری فتنه سال ۸۸ به صورت غیابی محاکمه شدند و پرونده این افراد به اجرای احکام می‌رود.»

حسین نورانی‌نژاد، سراج‌الدین میردامادی، عبدالحسین هراتی از جمله فعالان سیاسی هستند که اخیرا بازداشت شده اند و همچنین دیگر روزنامه  نگاران در داخل کشور نیز ضمن بازداشت ممنوع الخروج شده اند.

كميته جوان و دانشجوی كانون دفاع از حقوق بشر در ایران ضمن محکوم کردن اینگونه بازداشت ها ,محکومیت ها و محدودیت ها، خواهان آزادی این افراد و محترم شمردن حق آزادی در جا به جایی و آزادی در انتخاب محل اقامت بعنوان حق مسلم تمام همه انسان ها میباشد.

494

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو