کمبود پرستار به دلیل پایین بودن دستمزد و شرایط سخت کار

ارسال کننده: 29خردادMarjan Tabebordbar

شهرزادنیوز: به دلیل پایین بودن دستمزد و سخت بودن شرایط کار، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی با مشکل جدی کمبود نیروی پرستار مواجه هستند و در حال حاضر در بیمارستان‌ها هر پرستار به جای 3 تا 4 نفر کار می کند.

فروغ شفیعی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی پرستاران استان اصفهان، در این رابطه با اشاره سخنان اخیر معاونت پرستاری وزیر بهداشت مبنی بر کمبود 20 هزار پرستار در کشور، به خبرگزاری ایلنا گفته است که بیمارستان های خصوصی با حداقل دستمزد بیشترین کار را از پرستاران می‌کشند و در مقابل این شرایط بیمارستان‌های خصوصی اکثر مزایای مصوب نظام پرستاری را پرداخت نمی کنند.

وی که خود پرستار بیمارستان امیر المومنین اصفهان است، می‌گوید باوجود اضافه کاری پرستاران به علت کمبود نیرو، علی رغم قانون، در اکثر بیمارستان های خصوصی شب کاری پرستاران به جای سه شیفت، ‌دو شیفت محسوب می شود.

شفیعی در ادامه اظهار داشت که پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است و طبق قانون باید ساعت کاری پرستاران به خاطر سختی و زیان آوری کم شود اما این قانون نیز در عموم بیمارستان‌های خصوصی به شیوه معکوس اجرا می شود چنانچه مدیریت بیمارستان در مقام کارفرما از ساعت کاری همه پرسنل اعم از بخش درمان،‌اداری و نگهبانی نیم ساعت کم می‌کند و در نتیجه تمامی کارگران به جای 7 ساعت، 6 ساعت و نیم کار می کنند درحالی که پرستاران طبق قانون مشاغل سخت باید 6 ساعت در روز کار کنند.

به گفته وی طبق قانون ارتقای بهره وری، به ازای هر 4سال کار پرستاران باید مقداری از ساعت کاری آنها کاسته شود اما این قانون هم در بیمارستان‌های خصوصی اجرا نمی شود و ساعت کاری پرستاران تازه کار و سابقه دار یکسان است.

وی افزود کمبود پرستار مرد به حدی است که در صورت درخواست پرستاران مرد برای شغل احتمال به کار گیری آنها بسیار بیشتر از پرستاران زن است.