دولت تغییر کرد؛ ورود زنان به ورزشگاه ها هنوز ممنوع است

ارسال کننده: 19خردادMarjan Tabebordbar

کلمه – گروه ورزش: ورود زنان به استادیوم های فوتبال در ۳۶ سالی که از پیروزی انقلاب می گذرد یکی از خواست های زنان و ورزش دوستان بوده و اکنون همین مساله تبدیل به چالشی برای دولت ها شده است.

ممنوعیتی که تا همین چند سال در هیچ کتاب قانونی نوشته نشده بود ولی اینجا ایران است و در این کشور معمولا قوانین نانوشته لازم الاجرا تر از بقیه قوانین است.

به گزارش کلمه، در حالی که تا همین چندی پیش زنان برای دیدن مسابقات والیبال به ورزشگاه ها می رفتند ولی در چند مورد اخیر این ممنوعیت شامل والیبال هم شد و زنان پشت درهای ورزشگاه ماندند.

نکته قابل تامل آن که تا سال گذشته، بانوان در ایران می‌توانستد برای دیدن بازی‌های والیبال و بسکتبال به ورزشگاه‌ها بروند و هیچ ‌گونه مخالفتی هم با آن ‌نشد؛ اما پس از محبوبیت بالای بازی‌های والیبال ایران و توجه همگانی به آن تصمیم، بر آن شدند تا از حضور آن‌ها در بازی‌های والیبال جلوگیری شود..

متاسفانه هیچ مقامی دلیل این ممنوعیت را شرح نمی دهد. این در حالی است که بسیاری از مقامات مسوول و حتا خود ورزشکاران به این ممنوعیت اعتراض کرده اند

هادی حسینی، عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با ایلنا در مورد ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی‌های لیگ جهانی والیبال، گفت: همواره در مساله ورود زنان به ورزشگاه بحث شئونات اسلامی مطرح است که با توجه به اینکه مردم کشور ما مسلمان هستند همه این شئونات را رعایت می کنند؛ بنابراین گمان نمی کنم از این نظر مشکلی وجود داشته باشد، با این حال مشخص نیست که دلیل این ممنوعیت برای چه چیزی بوده است.

یک عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنان همچون مردان حق دارند که مسابقات لیگ جهانی والیبال را از نزدیک تماشا کنند، گفت: وزارت ورزش و جوانان باید این مساله را پیگیری کند و اگر مشکلی وجود دارد آن را رفع کند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان وظیفه دارد که این مساله را پیگیری کند و اگر مانعی مانند نبودِ درب ورودی و سرویس بهداشتی جداگانه و یا هر مساله دیگری وجود دارد؛ آن را مرتفع کند، مجلس هم در این زمینه کمک خواهد کرد.

حسینی گفت:در رشته هایی مانند والیبال و بسکتبال فضای ورزشگاه به گونه ای است که حضور زنان مشکلی ایجاد نمی کند. اکنون در جامعه، زنان و مردان در کنار هم در اتوبوس و تاکسی می نشینند و ورزشگاه هم تفاوتی با دیگر قسمت های جامعه نمی کند.

وی در پایان ادامه داد: خوب است که زنان مشتاق در این زمینه از مراجع تقلید هم کمک بگیرند و نظر آنها را بپرسند. حتی در استادیوم فوتبال هم حضور زنان می تواند به فضای ورزشگاه وقار ببخشد و سبب از بین رفتن برخی مشکلات شود البته باید زمینه رعایت شئونات هم ایجاد شود.

از طرف دیگر مشاور امور ورزش معاونت امور زنان با اشاره به اینکه با ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه برای دیدن بازی های لیگ جهانی والیبال مخالف است، گفت:معاونت امور زنان این مساله را پیگیری خواهد کرد.

طاهره طاهریان مشاور امور ورزش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مورد ممنوعیت حضور تماشاگران خانم در ورزشگاه برای بازی های لیگ جهانی والیبال به ایلنا گفت: من به عنوان یک کارشناس ورزش با این ممنوعیت مخالفم و فکر می کنم که می توان تدابیری اندیشید که حضور خانمها برای دیدن این بازیها منعی نداشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از بانوان علاقه‌مند به دیدن این بازیها هستند و درگذشته هم این امکان وجود داشت که برای تماشای والیبال زنان هم به ورزشگاه بیایند بنابراین قطعا این مسئله را از طریق معاونت امور زنان از فدراسیون والیبال پیگیری خواهیم کرد.

طاهریان گفت: درگذشته برای ورود و خروج و جایگاه نشستن بانوان تمهیداتی اندیشیده می شد و مشکلی برای حضور آنان در ورزشگاه نبود اما مشخص نیست که به چه دلیلی فدراسیون این تصمیم جدید را گرفته است.

اینها در شرایطی است که در مورد ورود زنان به ورزشگاه ها برای دیدن مسابقات والیبال ما عقبگرد به سالها پیش داشته ایم. چراکه در دوران احمدی نژاد با تمام محدودیت هایی که وجود داشت اما زنان می توانستند برای تماشای مسابقات والیبال و بسکتبال به استادیوم ها بروند و بازی را از نزدیک ببینند. این ممنوعیت دوباره متاسفانه در دورانی اتفاق می افتد که با روی کار آمدن دولت امیدها زنده شد و قرار بود تدبیر جای بی خردی گذشته را بگیرد.