قتل”ناموسی” و نقش حساس پلیس و دادگستری در پیشگیری از آن

ارسال کننده: 12خرداد Marjan Tabebordbar

جسد عاطفه نویدی ۱۸ ساله که در مقطع دوم دبیرستان به تحصیل مشغول بود، پس از طی مراحل قانونی در پزشکی قانونی کرمانشاه، عصر روز یک‌شنبه ۴ خرداد ماه خاکسپاری شد
شهرزادنیوز: در پی قتل دختری 18 ساله در کنگاور توسط پدرش، یک کارشناس حقوقی گفت که ضابطان قضایی و مسئولان دادگستری وظیفه دارند برای حفظ بنیان خانواده و جلوگیری از آسیب های اجتماعی از افشای برخی مسائل خودداری کنند وهنگامی که پلیس دختری را با پسری دستگیر می کند، نباید تعصبات قومی و مذهبی اعضای خانواده او را تحریک کند؛ زیرا ممکن است منجر به قتل شود و یا به رابطه فرد با خانواده برای تمامی عمر آسیب وارد کند.

هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری، در گفتگو با ایلنا، با توجه به انتشار خبر چند مورد فرزند کشی در هفته های اخیر به دلیل مسائل” ناموسی”، اظهار داشت که بر اساس قانون هر گونه آسیب رساندن جسمی به کودکان و اطفال ممنوع است. اما در مورد قتل، “بنابر روایتی منقول از پیامبراسلام”، فقها و قانون گذاران در قانون مجازات اسلامی، این برداشت را کرده اند که اگر پدری فرزند خود را به قتل رساند، به جای قصاص، مشمول قوانین تعزیری شود.

این حقوقدان در مورد تبعات قانونی برای پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است، گفت که قتل فرزند توسط پدر از3 تا 10 سال حبس در پی دارد. وی افزود که براساس ماده 19 قانون سابق مجازات اسلامی، علاوه بر این برای تطمیع مجازات، پدر می تواند به7 تا 10 سال تبعید و یا ممنوعیت هایی از حقوق اجتماعی محکوم شود.

وی همچنین تأکید کرد که در بحث به قتل رسیدن دختر توسط پدر به دلایل ناموسی باید توجه داشته باشیم که در بسیاری از موارد یک حرکت و یا صحبت مقام مسئول می تواند بسیار حساس و تاثیر گذار باشد، بنابراین آموزش صحیح ضابطین قضایی و مسئولان دادگستری بسیار اهمیت دارد.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ چهارشنبه 7 خرداد گزارش داده بود که عاطفه نویدی، دختر دبیرستانی اهل کنگاور، به دلیل داشتن دوست پسر توسط پدر خود سربریده شد.

جسد عاطفه نویدی ۱۸ ساله که در مقطع دوم دبیرستان به تحصیل مشغول بود، پس از طی مراحل قانونی در پزشکی قانونی کرمانشاه، عصر روز یک‌شنبه ۴ خرداد ماه خاکسپاری شد. پدر وی هم اکنون در اختیار نیروهای انتظامی است.

یک منبع مطلع که نخواسته نامش فاش شود، به گزارشگر هرانا گفته است: «این پدر تهدید کرده است پس از آزادی از بازداشت دختر دیگر خود را نیز به قتل خواهد رسانید.»