چرائی نزول فاحش اخلاق، خانواده یا اجتماع ؟

ارسال کننده: کمیته ادیان آقای فرشید کاویانی 

20121115_AMERICAN_FAMILY_LARGE

۲۷ درصد از مردان و ۱۵ درصد از زنان به همسران خود خیانت می کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان و به نقل از گقت و گو نیوز ، در پژوهشی بر روی ۲۰۰ نفراز خانم‌های متأهل مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره تهران، نشان می‌دهد ۴۸ درصد خانم‌ها شواهد و مدارکی راجع به ارتباط همسرشان با زنان دیگر را ملاحظه کرده اند.

آماری که توسط مراجعات این زنان به مراکز مشاوره نشان می دهد، ۲۷ درصد از شوهران، رابطه جنسی با فردی از جنس مخالف، غیر از همسر خود را داشته اند.

این آمار که در پژوهشی با عنوان ” بررسی میزان شیوع بی‌وفایی و خیانت زوجین شهر تهران ” منتشر شده، در جای دیگری نیز می‌گوید، ۳۸ درصد از خانم‌ها فکر برقراری ارتباطی عاطفی با مردی دیگر به ذهنشان خطور کرده و ۱۳ درصد فکر خیانت به همسرشان را کرده بودند. از این تعداد ۱۳ درصد خانم‌ها اقدام به برقراری ارتباط عاطفی و ۲ درصد اقدام به خیانت (برقراری ارتباط جنسی) نموده‌اند.

گلناز واحدی پژوهشگر اجتماعی حوزه خانواده معتقد است که بی‌وفایی و روابط خارج از ازدواج، ارتباط با فردی غیر از همسر است. هر نوع پنهانکاری از همسر در مورد روابط خارج از ازدواج نوعی بی‌وفایی تلقی می شود. حتی زمانی که شخص اطلاعات خصوصی زندگی خود را با شخص ثالثی در میان بگذارد وآن را از همسرش پنهان کند، نوعی بی‌وفایی و خیانت تلقی می شود.

وقتی صحبت از بی‌وفایی می‌شود همواره بی وفایی جنسی در ذهن تداعی می‌شود. بی وفایی به اشکال دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد. نکته مهم در بی وفایی، پنهانکاری است. اگر شخص عملی را در غیاب زوج خود انجام دهد و بداند که در صورت اطلاع، همسرش ناراحت شده و اعتراض خواهد کرد، مرتکب عمل بی وفایی شده است. بنابراین، خیالپردازی با شخصی غیر از شریک زندگی، دیدن عکس و فیلم مستهجن و روابط تلفنی و اینترنتی نیز نوعی بی‌وفایی تلقی می‌شود.

این پژوهشگر اجتماعی حوزه خانواده معتقد است که خیانت در بستر اجتماعی هر جامعه تعریف می‌شود به طور مثال در بستر اسلامی جامعه،‌ صیغه در منظر بسیاری از مردم جامعه اسلامی خیانت محسوب نمی‌شود اما در تعاریف و از منظر بین‌المللی و جهانی خیانت است. از نظر حقوقی و در بستر احتماعی، برخوردی که با زنان خیانتکار می‌شود بسیار شدیدتر از مردان است. که این ریشه در نوع ارزش‌های جامعه و بستر اجتماعی دارد.

اما زمانی که موضوع بی وفایی یا خیانت غیر جنسی مطرح می شود، تفاوت های جنسیتی اهمیت خود را از دست می دهد. بی وفایی آسیب های جدی به بنیان خانواده وارد می کند. حتی اگر به روابط جنسی منجر نشود. زنان اغلب به خاطر عشق، دوستی و صمیمیت به رابطه نامشروع کشیده می شوند و تعداد اندکی از آنها فقط به خاطر مسائل جنسی مرتکب خیانت می‌شوند. پیامد های خطرناک و گاهی مرگبار برای زنانی که خیانت می‌کنند، اغلب باعث می شود که آنان استراتژی های خاصی را برای پنهانکاری در پیش بگیرند. در حالی که مردان اغلب به داشتن تجارب جنسی صرف بسنده می کنند و بدلیل احساس کنجکاوی جنسی، اقدام به برقراری این نوع روابط می کنند. مردان در مقایسه با زنان بیشتر مرتکب خیانت (جنسی) می شوند.
از سوی دیگر برداشت مردان و زنان از رابطه نامشروع همسرشان با هم متفاوت است و همین تفاوت به نوبه خود واکنش های عاطفی مربوطه را تحت الشعاع قرار می دهد. واکنش زن ها نسبت به رو شدن خیانت همسرشان این است که معمولا به افسردگی روی می آورند در حالیکه مردان با خشونت رفتار کرده و معمولا به زندگی زناشویی خود خاتمه می دهند.

بنا به گزارش سرویس اجتماعی شبکه مسیحیان فارس زبان، نگرانی از وضعیت معاش، اقتصاد بحران زده کشور و پیامدهای آن، بارزترین دلیل نزول اخلاق در خانواده می باشد. که اثرات ثانوی آن در رشد آمار بیکاری، اعتیاد، فحشا و جرایم اجتماعی به آسانی قابل مشاهده است. در زیر بخشی از آمار ارائه شده توسط مسولین کشور را می بینید.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در مصاحبه با خبرگزاری مهر در ۳۱ اردیبهشت، تعداد افراد شاغل شده در فاصله سال های ۸۵ تا ۹۰ را تنها ۷۱ هزار نفر (سالیانه ۱۴۲۰۰ نفر) اعلام کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران روز پنجشنبه دوم خرداد گفت که : روزانه به طور متوسط 9 نفر به علت مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند. به گفته رحمانی فضلی بیش از یک میلیون کودک در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و دلیل ۵۵ درصد از طلاق‌ها، اعتیاد است. وی همچنین افزود هفتاد درصد زندانیان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به دلیل جرائم مرتبط با مواد مخدر محکوم شده‌اند.

منصوره کریم‌زاده دبیر سمینار آموزش و سلامت کودکان که از ۲۷ اردیبهشت به مدت سه روز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، گفت: ازهرهشت کودک ایرانی پنج نفر آنها از امکان آموزشی محروم هستند. این بمعنی محرمیت پنج ملیون کودک ایرانی از تحصیل است.

زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی در نخستین همایش طرح ” مادرانه ” در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا ضمن اظهار افزایش کودکان سپرده شده به مراکز بهزیستی، افزود: از زمان فرار یک دختر جوان از خانه تا زمانی که به دست باند‌های فساد در تهران بیفتد، تنها چهار ساعت فاصله هست. وی اضافه کرد: ۵۶ درصد زنان آسیب دیده زیر هیجده سال ازدواج کرده و باردار شده‌اند. که بیشتر آن‌ها درسنین ۲۴ و یا ۲۵ سالگی پنج یا شش فرزند دارند.

به نقل از مهرنیوز ، پزشکی قانونی می گوید نزدیک به یک درصد مردم ایران هر سال به خاطر نزاع و ضرب و شتم به مراجع انتظامی و قضایی می روند که نتیجه آن مرگ بیش از ۱۱۰۰ نفر در هر سال است. ۳۱ درصد قتل ها خانوادگی است. جرایم جنسی نیز نسبت به سال گذشته ۱.۲ درصد افزایش داشته است.

گزارشگر شبکه خبر مسیحیان ( اف سی ان ان ) در ادامه گزارش خود، منشاء شیوع آسیبهای اجتماعی را از خانواده ( اولین نهاد اجتماعی ) دانسته و بی توجهی به آن را علت پیدایش نسل‌هایی با جامعه پذیری غلط و ناقص در کشور ابراز کرد. در این گزارش آمده است: اگرخانوداه که بستر تعلیم و تربیت جامعه است آسیب دیده و به خیانت و سایر جرایم مبتلا شود، می‌تواند صدمات اجتماعی بلند مدتی به همراه داشته باشد. قطعا آموزش‌ روابط خانوادگی واجتماعی به تنهائی نمی‌تواند این آمار و ارقام در کشور را کاهش دهد.
اگر چه نباید رابطه متقابل خانواده و جامعه را در تامین سلامت روان اجتماعی نادیده نگرفت، اما تامین امنیت حقوق مدنی، کار، تحصیل ، آموزش روابط سالم خانواده و اجتماع، خود تامین کننده امنیت اجتماعی است. بی توجهی به هرکدام سبب بروز آسیبهای جبران ناپذیر و یا دیربازگشت خواهد شد.