نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل از وضعیت سروناز احمدی، فعال زندانی حقوق کودکان

۱۳.مهر.۱۴۰۳ صدای آمریکا

مری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر، روز جمعه ۱۳ مهر با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نسبت به وضعیت سروناز احمدی، فعال زندانی حقوق کودکان در ایران، ابراز نگرانی کرد.

او در این پیام با عنوان «خبری ناراحت‌کننده از ایران»، با اشاره به این که سروناز احمدی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود توسط جمهوری اسلامی به شش سال حبس محکوم شده است، می‌گوید که به رغم وضعیت وخیم جسمی و توصیه پزشکان، این فعال حقوق کودکان از مرخصی پزشکی محروم شده است.

خانم لاولر در پایان از حکومت ایران خواسته است سروناز احمدی را برای مداوای پزشکی «فوری» آزاد کند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز دوشنبه ۲ مهر اعلام کرد سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان محبوس در زندان اوین، در اعتراض به مخالفت با درخواست مرخصی درمانی بیش از هفده روز است که در اعتصاب دارو به‌سر می‌برد.

به گزارش هرانا، خانم احمدی که دچار بیماری اعصاب است، چند روز پیش از این نیز مجددا دچار حمله عصبی شده بود، اما با وجود حال نامساعد روحی و جسمی از دریافت داروهای خود و همچنین داروی آرام‌بخش خودداری می‌کند.

بر اساس این گزارش، این اعتصاب دارویی موجب بروز سردردهای مداوم، بی‌خوابی، و اسپاسم‌های عضلانی شدید شده و امکان تکرار این حملات عصبی برای این فعال زندانی وجود دارد.

سروناز احمدی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، در آستانه روز جهانی کارگر به همراه شماری از فعالان صنفی و کارگری، توسط ماموران حکومتی در منزل محمد حبیبی فعال صنفی معلمان بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران او را بابت آن چه «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» عنوان شده، به ۵ سال حبس و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» نیز به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم در نهایت در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

سروناز احمدی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ نیز بازداشت و در تاریخ ۱۶ آذر همان سال، با تودیع وثیقه آزاد شده بود. او دانش‌ آموخته کارشناسی ارشد مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی در ولنجک تهران است.