گزارش نقض حقوق زنان در مرداد ماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : نغمه ظریف مقدم، الینا کرم بیگی ، شراره هادی‌زاده رئیسی، محمد گلستانجو

 

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ٨٧ خبر که در طول مرداد ‌ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر ، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در مرداد ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، مهرناز جلالوند، سونیا سواركوب، سارا آسیابان، هاجر میاحی، کوثر ولی زاده ، مریم رمضان پور، پوراندخت اسلامی، فهیمه تیموری، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ ، نغمه ظریفی مقدم، نیکی قنبری، علیرضا قربانی، امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو، میلاد طاهر آبادی ،می‌باشند.

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

اخبار عمومی

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژگان سلمان‌ زاده، شهروند بهائی در زندان ارومیه

مژگان سلمان‌ زاده، شهروند بهائی علیرغم گذشت بیست روز از زمان بازداشت، کماکان در زندان ارومیه در بلاتکلیفی به سر می‌برد. وی در تاریخ چهاردهم تیرماه در شهر ماکو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و چندی بعد از انتقال خود به بند عمومی زندان ارومیه خبر داد.( هرانا دوم مرداد ۱۴۰۳)

با پایان ایام مرخصی، سارینا جهانی و زهره سرو به زندان اوین بازگشتند

روز دوشنبه یکم مردادماه، با پایان ایام مرخصی آنها صورت گرفته است. زهره سرو در تاریخ بیست و چهارم تیرماه، جهت شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش با قرار کفالت یک میلیارد تومانی و سارینا جهانی در تاریخ بیستم تیرماه، با تودیع وثیقه به مرخصی اعزام شده بودند. او توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است.(هرانا دوم مرداد ۱۴۰۳)

پخشان عزیزی، زندانی محکوم به اعدام، اتهام‌هایش را رد کرده است

در حالی که دادگاه انقلاب اسلامی، پخشان عزیزی، زندانی سیاسی متهم به بغی را به اعدام محکوم کرده است که خانم عزیزی پیش از این طی نامه‌ای تمام موارد اتهامی در پرونده‌اش از جمله بغی را رد کرده بودند. طبق قانون مجازات اسلامی در جمهوری اسلامی، بغی به جرمی گفته می‌شود که طی آن فرد یا گروهی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام مسلحانه انجام دهد. مجازات بغی بسته به استفاده یا عدم استفاده از سلاح، اعدام یا حبس تعزیری است. اولین سابقه بازداشت خام پخشان عزیزی در سال ۸۸ در دانشگاه تهران بود. زمانی که در تجمع اعتراض دانشجویان در اعتراض به اعدام آقای احسان فتاحیان بود، دستگیر شد و چند ماه را در بازداشتگاه اطلاعات تهران و همچنین زندان اوین سپری کرد. پس از آن با قرار وثیقه آزاد شد و حکم تعلیق خورده بود. تقریبا دو یا سه سال پس از آن ناچار شد ایران را به دلیل فشارهایی که برای پژوهش‌هایش پیش آمده بود، ترک کند. مدتی را در کردستان عراق بود. پس از آن در زمان داعش به سوریه رفت. خانم عزیزی در سوریه فقط «مانند یک روزنامه‌نگار و کنشگر حوزه زنان کار و فعالیت داشت. پس از آن مجددا به کردستان عراق برگشت و برای دیدار با خانواده پس از ده سال به ایران آمده بود که در تهران همراه با پدر و سه تن دیگر از اعضای خانواده در شهرک خرازی با حمله بیش از بیست مامور اطلاعات، دستگیر شدند.( صدای آمریکا ۴ مرداد ۱۴۰۳)

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نسیم غلامی سیمیاری

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هشت شهروند برگزار شد. در جریان این جلسه که روز شنبه ششم مردادماه، در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده، نسیم غلامی سیمیاری، امیر شاه ولایتی، احسان روازژیان، امین سخنور، علی هراتی مختاری، حسین محمدحسینی و حسین اردستانی به همراه امیر شاه ولایتی در یک پرونده مشترک از بابت اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، اخلال در نظم، امنیت و آسایش عمومی، تبلیغ علیه نظام، تخریب اموال عمومی، بغی و عضویت در گروه باغی به دفاع از خود پرداختند.( ۶ مرداد ۱۴۰۳ هرانا )

وریشه مرادی، زندانی سیاسی، با اتهام بغی محاکمه می‌شود

وریشه مرادی (جوانا سنه)، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین از یک سال پیش به صورت بلاتکلیف زندانی است و قرار است به دست قاضی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، محاکمه شود. جلسه نخست دادگاه رسیدگی به اتهامات مرادی روز ۲۷ خرداد در دادگاه انقلاب برگزار شد. طبق اطلاعات بدست آمده، تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری او با خانواده و وکیل از اردیبهشت امسال با دستور مستقیم قاضی صلواتی لغو شده است. مرادی روز ۲۵ اردیبهشت از بند زنان به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و پس از دو روز بازجویی به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد. ( ۶ مرداد ۱۴۰۳ایران اینترنشنال)

درخواست اعاده دادرسی مژگان کاوسی در دیوان عالی کشور پذیرفته شد

پروندە خانم کاوسی به طور مجدد در تاریخ هفدهم مردادماه، در شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مدتی قبل محکومیت حبس مژگان کاوسی به رای باز تبدیل و وی از زندان تنکابن آزاد شد. مژگان کاوسی در آذر ۱۴۰۱، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب ساری با حضور عثمان مزین و مازیار طاطایی، وکلای مدافع وی، محاکمه و از بابت اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام به هشت ماه حبس، توهین به رهبری هجده ماه زندان و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به سی و نه ماه حبس محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، سه سال و سه ماه حبس به عنوان مجازات اشد در خصوص این شهروند قابل اجرا است.( هرانا نهم مرداد ۱۴۰۳)

مطهره گونه‌ای، دانشجوی اخراجی: در اعتراض تحصن و امساک از غذا می‌کنم

این فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق در حساب کاربری‌ خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:همراه با آغاز ترم تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ۱۷ شهریور، یقینا دست به تحصن و امساک از غذا مقابل دانشکده دندانپزشکی تهران خواهم زد. این یک فراخوان و اعلان دادخواهی برای دو سال عمر تباه شده‌ من است که توسط نهادهای امنیتی به سخره و بازی گرفته شده‌ام.( ایران وایر ۹ مرداد ۱۴۰۳)

مریوان؛ تایید حکم اخراج فرمیسک فتاحی از معلمان آموزش و پرورش توسط دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری حکم اخراج فرمیسک فتاحی، معلم کُرد اهل مریوان را که پیشتر از سوی هسته مرکزی گزینش اداره آموزش و پرورش صادر شده بود، عینا تایید کرد. این معلم که سابقه ۱۴ سال مربی و مدیریت در پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی شهرستان مریوان را دارد، در اسفند ۱۴۰۱ از سوی هسته مرکزی گزینش اداره آموزش پرورش از کار اخراج شده بود. در ابلاغیه این حکم قید شده بود که وی واجد شرایط انتخاب اصلح شناخته نشده و بر همین اساس با استخدام وی موافقت نشده است. این معلم که سابقه ۱۴ سال مربی و مدیریت در پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی شهرستان مریوان را دارد، در اسفند ۱۴۰۱ از سوی هسته مرکزی گزینش اداره آموزش پرورش از کار اخراج شده بود. در ابلاغیه این حکم قید شده بود که وی واجد شرایط انتخاب اصلح شناخته نشده و بر همین اساس با استخدام وی موافقت نشده است.( حقوق بشر کردستان ۹مرداد ۱۴۰۳)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام افسانه بایگان برگزار شد

روز چهارشنبه دهم مردادماه، جلسه رسیدگی به اتهام افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون در شعبه ۱۰۹۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران برگزار شد. چندی پیش مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ از تشکیل پرونده قضائی دیگری برای افسانه بایگان به دلیل آنچه کشف حجاب در مراسم نکوداشت آتیلا پسیانی عنوان کرد، خبر داده بود. در جریان این جلسه که صبح روز در شعبه ۱۰۹۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد با حضور علی شریف‌زاده، وکیل مدافع خانم بایگان برگزار شد، وی در خصوص اتهام  حضور زنان در معابر و انظارعمومی بدون حجاب شرعی به دفاع از خود پرداخت. ( هرانا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳)

پرونده سازی در زندان؛ کیفرخواست پرونده شکیلا منفرد صادر شد

روز چهارشنبه سوم مردادماه، کیفرخواست این زندانی سیاسی توسط دادسرای ناحیه هشت تهران با اتهامات تخریب اموال عمومی و اخلال در نظم صادر شده است. در تاریخ ششم تیرماه سال جاری، شکیلا منفرد در حالی که در مرخصی درمانی بسر میبرد و علیرغم ناتمام ماندن مراحل درمان، پس از حضور در دادسرای ناحیه هشت تهران، جهت تمدید مرخصی، همراه با ضرب و شتم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ( هرانا دهم مرداد ۱۴۰۳)

حکم لیدا اسماعیلی توسط دیوان عدالت اداری نقض شد

حکم بازنشستگی اجباری لیدا اسماعیلی، فعال صنفی فرهنگیان البرز توسط شعبه ۳۱ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری نقض و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده شد. وی در مردادماه سال گذشته، توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان البرز به حکم مذکور محکوم شده بود. لیدا اسماعیلی کارمند آموزش و پرورش و فعال صنفی فرهنگیان در گیلان و البرز است. ( هرانا ۱۳مرداد ۱۴۰۳)

صدور قرار جلب به دادرسی برای ۱۰ زن بهائی در اصفهان

روز ۱۴ مردادماه شعبه ۱۸ بازپرسی دادسرای انقلاب اصفهان با صدور قرار نهایی، اتهامات منتسب به یگانه آگاهی، نگین خادمی، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، شانا شوقی‌فر، مژگان شاهرضایی، ندا بدخش (آگاه)، بهاره لطفی، پرستو حکیم و ندا عمادی را محرز دانست و برای آن‌ها  قرار جلب به دادرسی (مجرمیت) صادر کرد. اتهامات این زنان بهائی فعالیت تبلیغی آموزشی انحرافی مغایر با موازین و عقاید دین مبین اسلام از طریق ترویج و آموزش عقاید بهائی عنوان شده است.( رادیو فردا ۱۴ مرداد.۱۴۰۳)

هیات تخلفات اداری، چهار ماه انفصال از خدمت برای کوکب بداغی پگاه

کوکب بداغی پگاه فعال صنفی فرهنگیان خوزستان در شهر ایذه، با رای هیات تخلفات اداری به چهار ماه انفصال از خدمت محکوم شد. خانم بداغی پگاه در مرداد۱۴۰۲ هم از سوی هیات تخلفات اداری استان محکوم به یک ماه انفصال از خدمت شده بود. این فعال صنفی معلمان همواره درگیر پرونده سازی‌های متعدد با اتهامات واهی چون: نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم است. روز ۳۰ مهر۱۴۰۲، ماموران لباس‌شخصی به‌صورت هم‌زمان به مدرسه محل تدریس و منزل کوکب بداغی‌پگاه معلم و از فعالان صنفی شهرستان ایذه در خوزستان رفتند. در جریان این بازرسی غیرعادی، برخی وسایل شخصی و الکترونیکی او توسط ماموران توقیف شد.( ایران وایر۲۳ مرداد ۱۴۰۳)

 پرونده سازی در زندان، گزارشی از آخرین وضعیت پخشان عزیزی در زندان اوین

پخشان عزیزی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام که در زندان اوین محبوس است، با گشایش پرونده ای جدید علیه خود مواجه شده است. در این در پرونده‌ که توسط شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین گشوده شده است، به آشوب در زندان متهم شده است. این اتهام در ارتباط با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به وی انتساب داده شده است. ( هرانا ۲۵ مرداد ۱۴۰۳)

گزارشی از آخرین وضعیت آرزو بدری، زن جوان قربانی تحمیل حجاب اجباری

آرزو بدری، زن جوانی که در ارتباط با حجاب اجباری روز دوم مرداد ۱۴۰۳ هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بود، در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد به دلیل آب اوردن ریه در بیمارستان ولیعصر تهران دومین عمل جراحی را پشت سر گذاشت. وضعیت سلامت او وخیم‌تر شده و خانواده‌اش تحت فشار هستند. وی حدودا ٣١ ساله و مادر دو فرزند است.(۲۵ مرداد ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

وکلای نیلوفر حامدی: احضاریه‌ای برای اجرای حکم زندان ابلاغ نشده است

ساعاتی پس از انتشار خبری درباره لزوم بازگشت نیلوفر حامدی و الهه محمدی به زندان، وکلای خانم حامدی در مصاحبه‌ای این موضوع را تکذیب کردند.پرتو برهانپور و حجت کرمانی، وکلای نیلوفر حامدی روز ۲۷ مرداد به شبکه شرق گفتند تا کنون هیچ احضاریه‌ای راجع به اجرای حکم به خانم حامدی ابلاغ نشده و منتظر اعمال عفو و مختومه شدن پرونده این روزنامه‌نگار هستند.این دو وکیل دادگستری با بیان اینکه آن‌چه در رسانه‌ها منتشر شده، سوءبرداشت از صحبت‌های عمادالدین باقی، فعال سیاسی بوده و گفته‌اند که با تبرئه موکلشان از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم، اکنون باقی اتهامات او طبق قانون مشمول بخشنامه عفو بهمن ۱۴۰۱ است.(۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ایران وایر)

احکام صادره

پخشان عزیزی زندانی سیاسی کُرد به اعدام محکوم شد

پخشان عزیزی زندانی سیاسی کُرد و اهل مهاباد، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام بغی از طریق عضویت در گروه‌های که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کرده و مرکزیت آن باغی است، به اعدام  و به اتهام عضویت در پژاک به ٤ سال حبس تعزیزی  محکوم شده است. نشست رسیدگی به پرونده وی در روزهای ۸ و ۲۷ خردادماه امسال برگزار شده بود. حکم مذکور روز سەشنبە ٢ مرداد به وکلای وی ابلاغ شده است. صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی در حالی است که وی به مدت چندین ماه از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده‌اش محروم بوده و در پروسه‌ای ناشفاف و ناعادلانه مراحل دادرسی به پرونده وی برگزار شده است.( هه‌نگاو ۲ مرداد ۱۴۰۳)

سوری بابایی و رضا بهروزی، زوج فعال مدنی، دوباره به زندان محکوم شدند

سوری بابایی چگینی و همسرش رضا بهروزی به ترتیب به ۹ ماه و یک سال حبس محکوم شدند. سوری بابایی چگینی، زندانی سیاسی و فعال حقوق زنان در قزوین، روز پنج‌شنبه چهارم مرداد به صدای آمریکا گفت که مقامات قضایی استان هم‌زمان با باز کردن پابند الکترونیکی از پای او در پی پایان دوره محکومیت، ۹ ماه حبس تعلیقی دیگر را به او ابلاغ کرده‌اند. بر اساس این گزارش، وقتی خانم بابایی چگینی برای باز کردن پابند الکترونیک به مرجع قضایی مراجعه کرده بود، مقامات به او اعلام کرده‌اند که پرونده‌هایش به طور کامل بسته نشده و هفت ماه دیگر حبس باقی مانده که با تجمیع حکم، دو ماه نیز به آن افزوده شده است.( ۵ مرداد ۱۴۰۳صدای آمریکا)

صدور حکم ۲ سال حبس برای دینا قالیباف

حکم دو سال حبس و جزای نقدی دینا قالیباف،‌ روزنامه‌نگار، که پیش از این توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر شده بود، در دادگاه تجدیدنظر عینا تأیید شده است. البته این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده است. دینا قالیباف ۲۸ فروردین سال جاری در تهران بازداشت شد و چند روز بعد به بند زنان زندان اوین انتقال یافت. بنا بر حکم صادره، دینا قالیباف موظف به خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در حوزه سیاسی و اجتماعی شده است. پیش از این نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر زندانی، افشا کرده بود که دینا قالیباف را با تن کبود در زندان اوین دیده که روایتگر آزار جنسی بوده است.( ۵ مرداد ۱۴۰۳صدای آمریکا)

صدور حکم تازه برای مریم دریسی، معلم معترض حامی جنبش مهسا

مریم دریسی، معلم زبان انگلیسی و از معترضان جنبش زن، زندگی، آزادی، با مجازات حبس تازه‌ای روبرو شده است. ین معلم ساکن شهرستان کازرون در استان فارس، در اینستاگرام خود از صدور حکم یکسال حبس تعزیری به اتهام توهین علیه نظام و به دلیل انتشار تصویر پابند الکترونیک خود در فضای مجازی محکوم شده است.( ۳ مرداد ۱۴۰۳ ایران وایر)

شیدا نژدمحمدزاده به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد

بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه ۱۰۹۹ دادگاه کیفری دو تهران به ریاست قاضی محمد باقر غضنفرآبادی صادر و به خانم نژدمحمدزاده ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام انتشار تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی، به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد. حکم حبس صادره، به پرداخت دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است. در جلسه دادرسی به اتهامات خانم نژدمحمدزاده، قاضی پرونده اجازه دفاع را از این مدرس زیبایی و میکاپ سلب کرده و به متهم گفته است که تصاویر اخذ شده از هنرجویان باید فقط از موی سر یا تنها از صورت آنها گرفته میشد، همچنین کلاه حجاب محسوب نمیشود. شیدا نژدمحمدزاده، شهروند ساکن چالوس، مدرس زیبایی با ۱۰ سال سابقه در سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت است.( ۷ مرداد ۱۴۰۳هرانا)

حورا نیک بخت به یک سال حبس محکوم شد

بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و روز شنبه ششم مردادماه، به خانم نیک بخت در زندان اوین ابلاغ شده، وی از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبری به یک سال حبس محکوم شده است. حورا نیک بخت، شهروند ساکن تهران در تاریخ بیست و سوم خردادماه، پس از حضور در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.این شهروند پیشتر با دریافت ابلاغیه ای جهت دفاع از اتهامات انتسابی به مرجع قضایی مذکور احضار شده بود.( هرانا نهم مرداد ۱۴۰۳)

مریم مهرابی به شش سال حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شد

براساس حکمی که اخیرا توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست محمدرضا توکلی صادر و امروز به خانم مهرابی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و از بابت اتهام اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور به پنج سال حبس، همچنین از بابت مجازات‌های تکمیلی دو سال محرومیت از خدمت و دو سال منع خروج از کشور محکوم شده است.( هرانا ۱۴ مرداد ۱۴۰۳)

افسانه بایگان به جزای نقدی، ممنوع‌الخروجی و ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی محکوم شد

افسانه بایگان به اتهام انتشار تصاویر مبتذل به پرداخت دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی، جایگزین و بدل از ۹۱ روز حبس تعزیری، ۱۸ ماه ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور محکوم شد.( ایران اینترنشنال ۱۵ مرداد ۱۴۰۳)

گیلان پنج فعال زن در مجموع به بیش از ٢٠ سال حبس محکوم شدند

آناهیتا دوستدار، نینا گلستانی، رزیتا رجایی، آناهیتا حجازی و نگین عدالتخواه پنج فعال زن اهل گیلان که در حوزه رسانه‌ای و زیست‌محیطی فعال بودند، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در مجموع به تحمل بیش از ٢٠ سال و ٧ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. آناهیتا دوستدار، نینا گلستانی، رزیتا رجایی، آناهیتا حجازی و نگین عدالتخواه هریک به اتهام‌ اجتماع و تبانی به ٣ سال و ٦ ماه و یک روز و برای اتهام تبلیغ علیه نظام به ٧ ماه و ١٦ روز حبس محکوم شدند. حکم مذکور توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی صادر و رسماً به آنها ابلاغ شده است. رزیتا رجایی نویسنده، آناهیتا حجازی، مدیر خانه امن حیوانات آنا در شت، به همراه سه نفر دیگر  روز شنبه ٢٠ آبان ماه ۱۴۰۲ (١١ نوامبر ۲۰۲۳)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و چندی بعد با تودیع و به صورت موقت از زندان لاکان رشت آزاد شدند.( هه نگاو ۲۲ مرداد ۱۴۰۳)

پس از پذیرش اعاده دادرسی رضوانه احمد خان بیگی به بیست ماه حبس محکوم شد

محکومیت پنج سال حبس رضوانه احمد خان بیگی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به بیست ماه حبس کاهش یافت. رضوانه احمد خان بیگی در تاریخ بیست و هفتم شهریورماه ۱۴۰۲، به همراه همسر خود بهفر لاله زاری، زندانی سیاسی سابق، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد.( هرانا ۲۴ مرداد ۱۴۰۳)

صدور حکم یک سال حبس برای مژگان کاوسی، فعال مدنی

مژگان کاوسی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، بار دیگر با صدور حکم یک سال حبس مواجه شده است. این حکم در پی پذیرش درخواست اعاده دادرسی وی در دیوان عالی کشور و بررسی مجدد پرونده در شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری صادر شده است.این فعال مدنی در آذر ماه ۱۴۰۱ مجموعاً به ۶۱ ماه حبس محکوم شده بود.مژگان کاوسی در آذر ماه ۱۴۰۲ برای تحمل دوران محکومیت خود به زندان تنکابن منتقل شد و در اواخر خرداد ماه ۱۴۰۳ به مرخصی و سپس به مرخصی استعلاجی رفت. با این حال، با صدور حکم جدید، وی مجدداً با خطر بازگشت به زندان مواجه شده است.(۲۷ مرداد ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی )

پریوش مسلمی به حبس محکوم شد

پریوش مسلمی، متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، توسط دادگاه انقلاب تهران به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد.  بر اساس حکمی که اخیرا توسط دادگاه انقلاب تهران صادر و به خانم مسلمی در زندان ابلاغ شده، وی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به دو سال حبس، از بابت اتهام اهانت به رهبری به یک سال حبس و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت ماه حبس محکوم شده است. یک منبع مطلع گفت: پریوش در هیچ کدام از جلسات رسیدگی به اتهاماتش اعم از بازپرسی و دادگاه شرکت نکرده بود. او پیشتر به صورت کتبی و شفاهی اعلام کرده بود که این جلسات را به رسمیت نمیشناست و شرکت نخواهد کرد.(۳۱ مرداد ۱۴۰۳ هرانا)

احضار به دادگاه

شیراز یکتا فهندژ سعدی احضار شد

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی ساکن شیراز با دریافت ابلاغیه از وی خواسته شده که در تاریخ هشتم مردادماه، جهت دفاع از اتهامات انتسابی در این مرجع قضایی حاضر شود. . وی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. او در تاریخ سی ام بهمن ماه همان سال، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد و نهایتا در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه، با تودیع وثیقه هشت میلیارد تومانی از این زندان آزاد شد.( هرانا دوم مرداد ۱۴۰۳)

سارا سیاه پور به دادسرای کرج احضار شد

روز دوشنبه هشتم مردادماه، سارا سیاه پور، فعال صنفی معلمان با دریافت ابلاغیه ای به شعبه ۲۱ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کرج احضار شد. پیشتر در اسفند ۱۴۰۲، خانم سیاه پور توسط هیات رسیدگی به تخلفات آموزش پرورش استان البرز از کار برکنار شده بود. سارا سیاه پور، متولد ۱۳۵۸، فرزند کریم، مجرد، فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی و دارای شانزده سال سابقه خدمت در وزارت اموزش و پرورش، در تاریخ دوم شهریور ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ دوازدهم شهریورماه همان سال، با تودیع وثیقه آزاد شد. (هرانا  نهم مرداد ۱۴۰۳)

سه روزنامه نگار و یک شهروند به دادگاه انقلاب آبادان احضار شدند

 ماندانا صادقی، آرش قلعه‌ گلاب و کوروش کرم‌ پور، سه روزنامه نگار و رضا محمدی، همسر خانم صادقی به دادگاه انقلاب آبادان احضار شدند. ماندانا صادقی، نویسنده و روزنامه نگار به همراه همسرش رضا محمدی، در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در آبادان بازداشت و به اهواز منتقل شدند. آنها چندی بعد با قرار تامین کیفری آزاد شدند.( هرانا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳)

بازداشت

کامیاران ، احراز هویت هشت نفر از فعالین مدنی و زیست‌محیطی بازداشت شده

دست‌کم ۱۰ فعال مدنی و زیست‌محیطی کُرد که هویت هشت نفر از آنها خلیل پرندک، یاسر نوری، فریده ویسی، حمید سبزه، فرزین موفقی، امیر ندیمی، حسام مهدی و آمانج قربانی احراز شده است، پس از اتمام مراسم خاکسپاری اسماعیل کریمی، فعال زیست‌محیطی اهل کامیاران (کامیران) توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران با توسل به خشونت بازداشت شده‌اند.( ۴ مرداد ۱۴۰۳هه‌نگاو)

البرز، بازداشت ناهید بهروزی شهروند بهایی توسط نیروهای امنیتی

روز دوشنبه ۸ مردادماه ۱۴۰۳ (۲۹ ژوئیه ۲۰۲۴)، ناهید بهروزی در جریان هجوم نیروهای اداره اطلاعات به منزل شخصی خود در فردیس البرز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی هنگام بازداشت این شهروند اقدام به تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل الکترونیکی وی کرده‌اند.( هه‌نگاو ۸ مرداد ۱۴۰۳)

بوکان بازداشت احمد حسن‌زاده و سولماز حسن‌زاده از اعضای خانواده‌های دادخواه

ساعت ۱۲ ظهر روز سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ (۳۰ جولای ۲۰۲۴)، نیروهای اداره اطلاعات در شهر بوکان بدون ارائه هرگونه برگه قضایی با هجوم به منزل خانوادگی احمد حسن‌زاده ۵۷ ساله، از پدران دادخواه جنبش ژن ژیان ئازادی، وی را به همراه دخترش، سولمان حسن‌زاده ۳۰ ساله بازداشت و همسر آقای حسن‌زاده را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.( هه‌نگاو ۹ مرداد ۱۴۰۳)

بوکان بازداشت منیژه خشنود و بی‌خبری از سرنوشت ایشان

روز چهارشنبه، دهم مرداد ۱۴۰۳، منیژه خشنود، زن کُرد ۵۶ ساله اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. لازم به ذکر است، نیروهای امنیتی وسایل شخصی او از جمله موبایلش را ضبط کرده‌اند. همچنین علیرغم پیگیری خانواده این زن کُرد تاکنون از سرنوشت او اطلاع دقیقی در دست نیست. تاکنون دلایل بازداشت منیژه خشنود نامشخص است.( کردپا دهم مرداد ۱۴۰۳)

بازداشت و بی خبری از سرنوشت زارا اسماعیلی هنرمند ساکن تهران

زارا اسماعیلی هنرمند و خواننده ساکن تهران اخیراً ویدوی‌هایی مربوط به اجراهای خیابانی وی بدون داشتن حجاب اجباری در سطح گسترده‌ای منتشر شده بود، توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است و تلاش‌های خانواده زارا برای مطلع شدن سرنوشت و محل نگهداری ایشان تاکنون بی‌نتیجه مانده است. (هه نگاو ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ )

بازداشت خودسرانه سمیه رستمی در ایلام

سمیه رستمی،  ۲۱ ساله اهل ایلام، در روز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تاکنون هیچ دلیل رسمی برای بازداشت وی ارائه نشده است. بازداشت خودسرانه و بدون ارائه دلایل قانع‌کننده، یکی از شیوه‌های رایج سرکوب مخالفان و فعالان مدنی در ایران است. این اقدامات نه تنها باعث ایجاد جو رعب و وحشت در جامعه می‌شود، بلکه به اعتماد عمومی به نهادهای امنیتی نیز لطمه می‌زند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۱۵ مرداد ۱۴۰۳)

فرمیسک بابایی از فعالین زنان در پاوه بار دیگر بازداشت شد

روز دوشنبە ٢٢ مرداد ١٤٠٣ (١٢ آگوست ٢٠٢٤) پس از احضار دستەجمعی خانوادە بابایی بە ادارە اطلاعات این شهر، فرمیسک بابایی از فعالین زن کُرد و اهل شهرستان پاوە، بازداشت و بە بازداشتگاه ادارە اطلاعات کرمانشاه معروف بە بازداشتگاه میدان نفت منتقل شدە است.( هه نگاو  ٢٢ مرداد ۱۴۰۳)

تهران، بازداشت همراز صادقی جهت اجرای حکم حبس

روز شنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ همراز صادقی، ۴۰ ساله و ساکن تهران جهت تحمل حکم یک سال حبس خود بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق فعالیت در فضای مجازی بازداشت و راهی زندان اوین شد.این شهروند معترض، از زنان مخالف حجاب اجباری معروف به دختران خیابان انقلاب، پیشتر در اسفندماه ۱۳۹۶ نیز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران و با توسل به خشونت بازداشت و پس از مدتی با تامین قرار کیفری آزاد شده بود.(۲۲ مرداد ۱۴۰۳ هه‌نگاو )

مهاباد؛ بازداشت گلاویژ محمدی‌ارشد توسط نیروهای امنیتی

روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ گلاویژ محمدی‌ارشد شهروند کُرد و اهل مهاباد، با هجوم نیروهای اطلاعات این شهر در زمان بازگشت از محل کار خود بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شدە است. علی‌رغم پیگیری خانوادە گلاویژ محمدی‌ارشد، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحە علیە وی و سرنوشت و همچنین محل نگهداریش در دسترس نیست.(۲۵ مرداد ۱۴۰۳ هه‌نگاو )

زندان و زندانی

گزارشی از آخرین وضعیت نسرین حسنی، روزنامه نگار در زندان بجنورد

 نسرین حسنی، روزنامه نگار زندانی، بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان بجنورد بسر میبرد. وی پیشتر با حکم دادگاه های انقلاب و کیفری بجنورد به یک سال و هفت ماه حبس محکوم شده بود. محکومیت خانم حسنی چندی پیش به رای باز تغییر کرد و وی پنجشنبه و جمعه ها را به مرخصی اعزام میشد. اما اوایل تیر ماه هنگامی که وی در مرخصی بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به دلیل انتشار مطالبی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری مورد بازجویی قرار گرفت. وی پس از یک روز به زندان بجنورد منتقل شد و از آن زمان رای باز این شهروند لغو و ملاقات های وی با خانواده نیز محدود شده است. همچنین خانم حسنی تنها زندانی سیاسی زن زندان بجنورد است که بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در کنار زندانیان جرایم عمومی نگهداری میشود. ( هرانا یکم مرداد ۱۴۰۳)

مهناز طراح در زندان اوین اقدام به خودکشی کرد

 مهناز طراح، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین شامگاه سه شنبه دوم مردادماه، از طریق بلعیدن قرص اقدام به خودکشی کرد. این زندانی پس از این اقدام به بیمارستان لقمان منتقل و مجددا به زندان اوین بازگردانده شد. مهناز طراح در تاریخ بیست و دوم آبان ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابانهای تهران همراه با اعمال خشونت بازداشت شد. وی نهایتا در تاریخ سوم آذرماه همان سال، از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شد.وی نهایتا در دی ماه سال گذشته، توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، از بابت اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم به سه سال و هشت ماه حبس و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل هشت ماه زندان محکوم شد. حکم وی در پی تسلیم به رای به دو سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کرد. مهناز طراح پیش از این نیز سابقه برخوردهای قضایی و امنیتی را داشته است.( هرانا سوم مرداد ۱۴۰۳)

بند زنان زندان اوین، تداوم بازداشت و بلاتکلیفی زرین تاج مشکین قلم

زرین تاج (پریوش) مشکین قلم، متهم سیاسی ۵۸ ساله، علیرغم گذشت بیش از دو ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرد. خانم مشکین قلم اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ هشتم خردادماه به بند زنان این زندان انتقال یافت. بر اساس اطلاعات دریافتی، بازداشت خانم مشکین قلم به دلیل آنچه ارتباط با یکی از گروه های مخالف نظام عنوان شده، صورت گرفته است. همچنین ماموران امنیتی پس از بازداشت اقدام به تفتیش منزل این متهم سیاسی کرده و شماری از وسایل شخصی، از جمله پرینتر او را ضبط کردند.(سوم مرداد ۱۴۰۳)

یاسمین حشدری راهی زندان لاکان رشت شد

روز پنجشنبه چهارم مردادماه، یاسمین حشدری، فعال حقوق زنان ساکن گیلان، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای رشت بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد. این حکم در حالی به اجرا در آمده که وی علیرغم نیاز به درمان و رسیدگی پزشکی مراحل درمان خود را طی نکرده است.( هرانا ۴ مرداد ۱۴۰۳ )

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی آزاده سوری در زندان اوین

خانم سوری، متهم سیاسی بیش از دوماه است که در بازداشت به سر می‌برد و علیرغم برگزاری جلسه دادگاه او در اواخر تیرماه در دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام ارتباط با یکی از گروه های مخالف نظام، تاکنون حکمی برای وی صادر نشده است. آزاده سوری کماکان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین بسر میبرد. آزاده سوری، سی ساله اواخر اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این متهم سیاسی نهایتا در تاریخ دوم تیرماه به بند زنان رندان اوین انتقال یافت.( ۳ مرداد۱۴۰۳  هرانا )

ممانعت دادگاه از ملاقات حضوری پخشان عزیزی با وکلای خود

دادگاه انقلاب تهران مانع از ملاقات حضوری، پخشان عزیزی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با وکلای خود شدند. پخشان عزیزی طی روزهای گذشته از بابت اتهام بغی از طریق عضویت در گروه‌های که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کرده و مرکزیت آن باغی است، به اعدام و به اتهام عضویت در پژاک به ٤ سال حبس تعزیزی محکوم شده است. به اعدام محکوم شده و از سە  هفته پیش نیز از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده‌اش نیز محروم شده است.( ۶ مرداد ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

با حمله و پرخاش پزشک حکومتی به فرزانه قره‌حسنلو، روند درمان او ناتمام ماند

فرزانه قره‌حسنلو از زندانیان خیزش زن، زندگی، آزادی که به دلیل عوارض ناشی از بیماری در زندان وکیل‌آباد مشهد به بیمارستان قائم این شهر اعزام شد،او تحت‌الحفظ ماموران زندان به اتاق امیرحسن حقیر، پزشک متخصص بیمارستان مراجعه کرد. پس از آن‌که دکتر حقیر نام فرزانه قره‌حسنلو را روی برگه دید، رو به این زندانی سیاسی کرد و با پرخاش و فریاد او و همسرش حمید قره‌حسنلو را قاتل خطاب کرد و به آن‌ها تهمت و افترا زد. به گفته محسن بیات، این پزشک حزب‌اللهی در ادامه پرخاش‌هایش به سمت فرزانه قره‌حسنلو حمله کرد و از منشی‌اش پرسیده چرا این زندانی سیاسی را به اتاقش راه داده و در حضور ماموران زندان اعلام کرده که حاضر به معاینه قره‌حسنلو نیست. بر اساس اطلاعات منتشر شده، فرزانه قره‌حسنلو بر اثر آسیب‌های روحی وارد شده به خود در ناحیه دست‌های خود دچار بی‌حسی شده و در آزمایش‌های پزشکی اولیه بیماری او مشکوک به ام‌اس اعلام شد، اما پس از انجام ام‌آرآی مشخص شد که او دچار بیرون‌زدگی ستون فقرات و آرتروز گردن است. ( اینترنشنال ۵ مرداد ۱۴۰۳)

سارا جهانی، فعال حوزه زنان ساکن گیلان، بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد

روز دوشنبه ٨ مردادماه ١٤٠٣ (٢٩ جولای ٢٠٢٤) سارا جهانی پزشک داروساز و فعال حقوق زنان در گیلان، توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد. بازداشت این شهروند در حالی صورت گرفته که اجرای حکم حبس وی، اواخر تیرماه به تعویق افتاد. این فعال حقوق زنان روز چهارشنبه ٢٧ تیرماه سال جاری، جهت اجرای حکم بازداشت و در همان روز با دستور قاضی دادسرا برای رسیدگی پزشکی آزاد شد. سارا جهانی پیش از این بابت اتهام اجتماع و تبانی و عضویت‌ در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران، به شش سال و یک ماه و ١٧ روز حبس محکوم شده بود.( هه‌نگاو هشتم مرداد  ۱۴۰۳ )

تداوم بازداشت، گزارشی از آخرین وضعیت رعنا کورکور در زندان اوین

خانم کورکور بیست و هفت روز است که به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین بسر میبرد. این متهم سیاسی در دادسرای پاکدشت با گشایش دو پرونده مجزا مواجه شده است. همچنین با وجود تعیین و صدور قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی جهت آزادی موقت رعنا کورکور، عدم توانایی مالی خانواده او برای تامین این مبلغ منجر به تداوم بازداشت او شده است. اتهامات بخشی از پرونده خانم کورکور تبلیغ علیه نظام و ارتباط با گروه های مخالف نظام عنوان شده است که در دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ( هرانا نهم مرداد ۱۴۰۳)

انتقال سولماز حسن‌زاده، از اعضای خانواده‌های دادخواه به زندان مرکزی ارومیه

روز چهارشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ (۳۱ جولای ۲۰۲۴)، سولماز حسن‌زاده، ۳۰ ساله و از اعضای خانواده‌های دادخواه یک روز پس از بازداشت توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر بوکان، به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. قابل ذکر است که، احمد حسن‌زاده نیز در زندان مرکزی بوکان تحت بازداشت بوده و نهادهای امنیتی جهت آزادی وی خواستار تودیع وثیقه ۴ میلیارد تومانی شده‌اند. این دو عضو خانواده‌های دادخواه روز سه‌شنبه ۹ مرداد (۳۰ جولای)، همزمان با سالروز تولد محمد حسن‌زاده در جریان هجوم نیروهای اداره اطلاعات به منزل این خانواده دادخواه، بدون ارائه هرگونه برگه قضایی و با توسل به خشونت بازداشت شده بودند.( هه‌نگاو ۱۰ مرداد ۱۴۰۳)

مولود صفایی جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد

خانم صفایی، روز سه شنبه نهم مردادماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت سه سال حبس خود، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. مولود صفایی در تاریخ بیست بیست و ششم خردادماه سال ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و مدتی بعد با تودیع وثیقه از زندان قرچک آزاد شده بود. وی نهایتا چندی بعد توسط دادگاه انقلاب از بابت اتهاماتی از جمله فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال حبس در خصوص او قابل اجرا است. مولود صفایی، ۶۴ ساله و خواهر زهرا صفایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین است. مولود صفایی پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز خود را داشته است.( هرانا ۹مرداد ۱۴۰۳)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی پریوش مسلمی در زندان اوین

پریوش مسلمی، متهم سیاسی علیرغم گذشت نزدیک به یک ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرد. علیرغم اینکه وی اواسط تیرماه سال جاری در دادسرای اوین از بابت اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام، اهانت به بنیانگذار و رهبری و اجتماع و تبانی مورد تفهیم اتهام قرار گرفته، اما تاکنون دادگاهی برای او تشکیل نشده است. ( هرانا ۱۰مرداد ۱۴۰۳ )

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مریم مهرابی در زندان دولت آباد اصفهان

مریم مهرابی، معلم ساکن اصفهان، علیرغم گذشت چهل و چهار روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. خانم مهرابی پیشتر در اسفند ۱۴۰۱، نیز در حالیکه پیگیر پرونده برادرش محمود مهرابی بود، توسط نیروهای امنیتی در دادسرای شهرستان مبارکه بازداشت و به زندان دولت آباد اصفهان منتقل شد. این شهروند سه روز بعد با تامین قرار از این زندان آزاد شد. وی در شهریور سال گذشته توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهر مبارکه به هفتاد و چهار ضربه شلاق و سه ماه حبس محکوم شده بود که این حکم به پرداخت جزای نقدی تبدیل شد. مریم مهرابی، معلم و شهروند ساکن اصفهان است.( هرانا ( هرانا ۱۰مرداد ۱۴۰۳ )

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی در زندان اوین

نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی سنی مذهب علیرغم گذشت بیش از یازده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین بسر میبرد. نسیمه حدود سه ماه پیش فرزند دومش را در زندان به دنیا آورد. فرزند اولش هم به نام عایشه حدودا دو ساله که در زمان بازداشت نسیمه و همسرش همراه آنها بوده به بهزیستی سپرده شده و در آنجا نگهداری میشود. علیرغم پیگیری ها تاکنون به خانواده نسیمه و یا او تحویل داده نشده است.( هرانا ۱۱مرداد ۱۴۰۳ )

اجرای حکم حبس؛ مریم دریسی به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد

روز شنبه سیزدهم مرداد ۱۴۰۳، حکم حبس مریم دریسی به اجرا درآمد. بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا؛ خانم دریسی پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کازرون بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده است. این شهروند چندی پیش با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه مذکور احضار شده بود. خانم دریسی پیشتر در تاریخ سیزدهم اسفند ۱۴۰۲، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه انقلاب کازرون از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالبی در صفحه اینستاگرام خود و کشف حجاب در زمانی که تحت نظارت پابند الکترونیکی بود، به یک سال حبس محکوم شد.( هرانا ۱۳مرداد۱۴۰۳)

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت زینب جلالیان در زندان یزد

زینب جلالیان، زندانی سیاسی، هفدهمین سال از حکم حبس ابد خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان یزد سپری میکند. این زندانی مدت‌هاست که از مشکلات جسمانی متعددی رنج میبرد و بارها با درخواست‌های او برای اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان مخالفت به عمل آمده است. زینب جلالیان در سال ۱۳۸۶ دستگیر و در سال ۱۳۸۸ به اتهام خروج غیرقانونی از کشور به یک سال حبس تعزیری و به اتهام محاربه به دلیل عضویت در گروه‌های مخالف نظام به اعدام محکوم گردید. حکم اعدام او در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تأیید، اما سپس به حبس ابد تغییر یافت.( هرانا ۱۴ مرداد ۱۴۰۳)

شکیلا منفرد از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی شامگاه یکشنبه چهاردهم مردادماه، از بیمارستان طالقانی به زندان اوین بازگردانده شد. خانم منفرد در تاریخ شانزدهم خردادماه ۱۴۰۲، از بابت گشایش یک پرونده جدید دیگر در دوران حبس از بابت اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور در شعبه دوم دادسرای شهید مقدس با ریاست قاضی تاریان مواجه شد که در نهایت برای این پرونده قرار منع تعقیب صادر شد. همچنین در فروردین ماه سال جاری، شکیلا منفرد از بابت پرونده ای که آن نیز در دوران حبس علیه وی گشوده شد توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به دوازده ماه حبس، دو سال تبعید و مجازات های تکمیلی محکوم شد. شکیلا منفرد، متولد ۱۳۷۲ و شهروند ساکن تهران است.( هرانا ۱۵ تیر۱۴۰۳ )

نرگس محمدی در پی حمله قلبی به بهداری بند زنان منتقل شد

پس از تحصن و اعتراض زنان زندانی سیاسی به اعدام رضا رسایی، هدایت فرزادی، رییس زندان دستور سرکوب زندانیان را به گارد بند زنان زندان اوین داده و نیروهای گارد زندانیان را کتک زده‌اند که در پی حمله گارد چهار نفر از زنان متحصن زندانی، از جمله نرگس محمدی که محمدی دچار حمله قلبی شده بود ، به بهداری بند زنان منتقل شده‌اند. ( ایران وایر ۱۸مرداد ۱۴۰۳)

ثریا قیطران جهت اجرای حکم حبس به زندان ارومیه منتقل شد

روز شنبه ١٣ مرداد ١٤٠٣، ثریا قیطران، شهروند اهل روستای کانی ملا از توابع پیرانشهر جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شد. این شهروند به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی سجاد دوستی به ٩ ماه حبس محکوم شده بود. ثریا قیطران روز دوشنبه پنجم تیر ١٤٠٢ بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی از یک بازداشتگاه امنیتی به بند نسوان زندان ارومیه منتقل شده بود. روز یکشنبه ٢٥ تیر ١٤٠٢، این زن کُرد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شده بود.( کردپا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژگان سلمان‌ زاده، شهروند بهائی در زندان ارومیه

 مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهائی علیرغم گذشت نزدیک به چهل روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان ارومیه به سر می‌برد. وی در تاریخ چهاردهم تیرماه در شهر ماکو توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چندی بعد به بند عمومی زندان ارومیه منتقل شد.( هرانا ۲۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳)

همراز صادقی جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد

 همراز صادقی، شهروند ساکن تهران روز شنبه بیستم مردادماه، جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود، راهی زندان اوین شد. همراز صادقی، ۴۰ ساله که مدتی را در کشور ترکیه ساکن بوده، به دلیل فعالیت در فضای مجازی توسط دادگاه انقلاب از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است. خانم صادقی که یکی از زنان مخالف حجاب بوده و آنان به دختران خیابان انقلاب معروف بودند، در تاریخ پنجم اسفندماه ۹۶، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت شد. وی نهایتا چندی بعد با تامین قرار کیفری آزاد شد.( هرانا ۲۲ مرداد ۱۴۰۳)

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سارا جهانی در زندان لاکان رشت

سارا جهانی، فعال حقوق زنان محبوس در زندان لاکان رشت علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی پزشکی تخصصی محروم مانده است. وی روز جاری، در پی اسپاسم عضلانی دچار مشکلات جسمانی شده و از اعزام به مراکز درمانی محروم مانده است.( هرانا ۲۳ مرداد۱۴۰۳)

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سروناز احمدی در زندان اوین

سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان که در زندان اوین محبوس است، بنا بر توصیه پزشک باید برای سپری کردن مراحل درمان به مرخصی درمانی اعزام شود. با اینحال ضابطین پرونده وی با اعزام وی مخالفت کردند. سروناز احمدی امروز سه شنبه بیست و سوم مرداد از زندان اوین به پزشک متخصص مغز و اعصاب اعزام شد. پزشک معتمد قوه نیز بر اساس نتایج آزمایشات و نوار مغز طی نامه ای به مسئولین زندان وضعیت سروناز را بسیار وخیم توصیف کرد و درخواست مرخصی اورژانسی کرده است. این در حالیست که سروناز یک سوم از محکومیت سه سال و نیمه خود را طی کرد و طبق قانون امکان استفاده از مرخصی و آزادی مشروط را دارد اما ضابطین امنیتی اجازه استفاده از این حقوق را به او نمیدهند. ( هرانا ۲۳ مرداد۱۴۰۳)

رضوانه خان‌بیگی، زندانی سیاسی در اوین، در هفتمین ماه بارداری‌ از خدمات پزشکی محروم است

خانم خان‌بیگی زیر فشار شدید و تعمدی مسئولان زندان قرار دارد و همه بخش‌های زندان از دادیاری گرفته تا قاضی اجرای احکام، ریاست بند زنان، مسئولان بهداری، حفاظت اطلاعات و ریاست زندان به وضعیت بحرانی رضوانه خان‌بیگی و فرزندش بی‌توجه هستند. خانم خان‌بیگی به بیماری صرع مبتلا است و به دلیل مصرف داروهای ضد صرع قبل و حین بارداری و خطر تشنج حین زایمان طبیعی، به توصیه پزشک باید سزارین شود اما به دلیل بی‌توجهی کادر زندان، هیچ‌‎گونه رسیدگی و هماهنگی برای جهت انجام عمل سزارین تاکنون انجام نشده است.( بی بی سی ۲۴ مرداد ۱۴۰۳)

ناهید بهروزی، شهروند بهائی به زندان کچویی کرج منتقل شد

خانم بهروزی روز پنجشنبه بیست و پنجم مردادماه، از بازداشتگاه‌ اداره اطلاعات به زندان کچویی کرج منتقل شده است. با وجود اینکه برای آزادی موقت وی وثیقه تعیین شده، اما با مخالفت اداره اطلاعات، این امر میسر نشده است. این امتناع جهت ایجاد فشار بر او و خانواده‌اش صورت گرفته است.خانم بهروزی از بیماری‌ آسم رنج می‌برد. وضعیت سلامتی او در زمان بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات، وخیم‌تر شده است. خانواده این شهروند بهائی تنها یک‌بار موفق شدند وی را در راهروی دادسرا ملاقات کنند. همچنین خانم بهروزی از دریافت داروهای مورد نیازش محروم است .تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم بهروزی اطلاعی حاصل نشده است.(۲۶ مرداد ۱۴۰۳ هرانا)

مخالفت با مرخصی درمانی سروناز احمدی با وجود توصیه پزشکان

سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان محبوس در زندان اوین، علیرغم توصیه اکید پزشکان و نیاز به رسیدگی پزشکی از حق مرخصی استعلاجی محروم شده است وپزشکان زندان برای درمان او صرفا به تزریق آرامبخش اکتفا کرده انددر صورتیکه او سابقه صرع دارد وباید برای مدتی طولانی تحت مراقبت ویژه قرار گیرد  او یک سوم دوره محکومیت ۳ سال و۶ ماه حبس خود را سپری کرده است.(۲۶ مرداد ۱۴۰۳ هه‌نگاو )

علیرغم گذشت ۴۶۰ روز، تداوم بازداشت نسیم غلامی سیمیاری در زندان اوین

نسیم غلامی سیمیاری که به بغی متهم است، علیرغم گذشت ۴۶۰ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسرمیبرد.تاکنون دو جلسه دادگاه برای خانم غلامی با اتهاماتی از جمله بغی برگزار شده است با این حال قاضی ایمان افشاری حکمی برای او صادر نکرده است. نسیم غلامی سیمیاری با هفت متهم دیگر به نام های حمیدرضا سهل‌آبادی، احسان روازژیان، امین سخنور، علی هراتی مختاری، حسین محمدحسینی، امیر شاه ولایتی و حسین اردستانی در یک پرونده مشترک هستند. به گفته یکی از دوستان خانم سیمیاری، وی در زمان بازداشت مورد شکنجه روحی و جسمی قرار گرفته بود (۲۹ مرداد ۱۴۰۳ هرانا)

علیرغم نیاز به رسیدگی پزشکی، تداوم بازداشت پریوش مسلمی در زندان اوین

پریوش مسلمی، متهم سیاسی علیرغم گذشت بیش از چهل روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرد. وی با وجود حال نامساعد جسمانی از تاریخ شانزدهم مردادماه، به دنبال ماجرای درگیری در بند زنان، دست و پیشانی اش با ضربات باتوم گارد زندان آسیب دید و از رسیدگی پزشکی تخصصی محروم مانده است. این متهم سیاسی اخیرا برای درمان به بیمارستان اعزام شده و پس از مدتی کوتاه، بدون دریافت رسیدگی پزشکی مناسب به زندان بازگردانده شد.خانم مسلمی از تاریخ ششم مردادماه تاکنون، از برقرای تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم مانده است. (۲۹ مرداد ۱۴۰۳ هرانا)

ممنوعیت تماس و ملاقات، گزارشی از آخرین وضعیت آنیشا اسداللهی در زندان اوین

آنیشا اسداللهی، فعال کارگری که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می کند، به دستور مقامات ذیربط از تاریخ ۱۶ مرداد ماه از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم مانده است. همچنین، از شش هفته پیش تاکنون از ملاقات با خانواده و کیوان مهتدی، همسر او که در زندان اوین محبوس است، منع شده است. به گفته آقای اسداللهی برادر این زندانی سیاسی این محرومیتها به دلیل اعتراض آنیشا اسداللهی به صدور حکم اعدام علیه شریفه محمدی و پخشان عزیزی و اجرای حکم اعدام رضا رسایی صورت گرفته است. (۳۰ مرداد ۱۴۰۳ هرانا)

خشونت علیه زنان

شلیک مأموران جمهوری اسلامی به یک زن در مازندران برای حجاب اجباری

ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در شهرستان نور استان مازندران به یک زن جوان به نام آرزو بدری که خودروی او در رابطه با مقررات حجاب اجباری در فهرست توقیف بود، شلیک کردند و او اکنون با حال وخیم در کما است. روز عصر، سه‌شنبه دوم مرداد آرزو بدری با هلی‌کوپتر به اورژانس بیمارستان خمینی ساری منتقل شد و پس از عکس‌برداری متوجه شدند گلوله به نخاع کمری برخورد کرده و بیمار از کمر به پایین قطع نخاع شده و در حال حاضر در بخش آی‌سی‌یو تحت نظر است. ( ۳ مرداد ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

قتل حمیده عبدلی از قربانیان کودک‌ همسری و ازدواج اجباری توسط پسرش

روز جمعه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۳ (۹ آگوست ۲۰۲۴)، حمیده عبدلی، ۴۳ ساله قربانی ازدواج اجباری و کودک همسری در سن ۱۳ سالگی و مادر سه فرزند، در یکی از بخش‌های شهرستان فسا از طریق اسلحه توسط پسر ۲۷ ساله خود به قتل رسید. سمیه عبدلی در سن ۱۳ سالگی ناچار بع ازدواج اجباری شده و در سن ۱۶ سالگی نیز مادر شده است.(هه‌نگاو  ۱۹ مردادماه ۱۴۰۳ )

گزارشی از وضعیت زنی که به دلیل بدحجابی هدف تیراندازی پلیس قرار گرفت

آرزو بدری افسوران شهروند سی و یک ساله، حدود ده روز پیش به دلایل مرتبط با حجاب اجباری در شهر نور حین رانندگی، توسط ماموران پلیس هدف تیراندازی قرار گرفت و از ناحیه ریه و کمر (نخاع) به شدت آسیب دید. پلیس ایران از اجرای طرح موسوم به نور برای برخورد با زنان با پوشش اختیاری از روز شنبه ۲۵ فروردین ماه خبر داد. از زمان آغاز این طرح که با نیت اعمال فشار مضاعف برای تحمیل حجاب اجباری به شهروندان اجرا شد، گزارشات متعددی از برخورد خشونت‌آمیز و بازداشت زنان بر سر حجاب منتشر شده است.( هرانا ۲۰ مرداد ۱۴۰۳)

زنکشی‌‌؛ قتل همسر و مادر همسر توسط یک فرد در شهرستان سیب و سوران

یک مرد در شهرستان سیب و سوران از توابع استان سیستان و بلوچستان، با به کارگیری سلاح گرم همسر خود به نام شرفناز خاکی زهی و مادر همسرش را به نام زلیخا پورمحمدی‌نسب به قتل رساند. انگیزه قاتل از ارتکاب جرم تحت عنوان اختلافات خانوادگی اعلام شده است.( هه‌نگاو ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳)

زن‌کشی در یاسوج، زنی پنجاه ساله به دست همسرش کشته شد

زن پنجاه ساله‌ای به نام صدیقه رازیانی‌پور، با شلیک گلوله توسط همسرش کشته شد. خانم رازیانی‌پور متاهل و دارای چهار فرزند بود. سال‌ها توسط همسرش که معلم بازنشسته بود مورد خشونت قرار می‌گرفت. بارها کتکش می‌زد، یه بار دستش را با تبر شکانده  بود. یک‌بار هم طوری موهایش را کشید که بخشی از موها از ریشه کنده شده و حتی پوست سر هم آسیب دیده بود. علت این اتفاق نیز اختلاف خانوادگی اعلام شد. ( ایران وایر ۲۳ مرداد ۱۴۰۳)

ماموران آرزو بدری را با وجود وخامت حالش مجبور به اعتراف اجباری کردند

روز یکشنبه ۲۸ مرداد آرزو بدری، زن جوانی که به خاطر حجاب هدف گلوله ماموران قرار گرفته و در بیمارستان بستری است، با اینکه از درد شدید رنج می‌برد و قادر به نشستن و غذا خوردن نیست، تحت فشار ماموران امنیتی مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شده است. نیروهای امنیتی اعضای نزدیک خانواده او از جمله خواهرش را هم وادار به اعتراف کرده‌اند. (۲۸ مرداد ۱۴۰۳ اینترنشنال)

مادر نفس حاجی‌‏شریف: ماموران جلوی بینی و دهان دخترم را گرفته بودند

مریم عباسی، مادر نفس حاجی‌‏شریف دختر ۱۴ساله‌ای که به‌همراه دوستش در ۱ تیر ۱۴۰۳ توسط ماموران گشت ارشاد مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت، می‌گوید: ماموران جلوی دهان و بینی دخترم را گرفته و نفس او بند آمده بود. یکی از عابران خیابان داد می‌زند خانم تو را به خدا ولش کنید، او بچه است، مامور دستش را برداشته و نفس دخترم بیرون آمده است.همچنین می‌گوید که چندروز پیش متوجه شده پرونده از دادسرای نظامی خارج و به بازرسی فاتب رفته است. او اعلام کرد: مسوولان فراجا هم به من گفته‌اند که پیگیرند، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.براساس این گزارش، باوجود همه این اتفاقات، علیه نفس حاجی‌‏شریف،  پرونده‏‌ای در دادسرای اطفال با شکایت یکی از ماموران زن طرح نور تشکیل شده است. آن مامور دلیل شکایت را، در رفتن یکی از انگشت‌‏های دست خود اعلام کرده است.(۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ایران وایر)

اعتصاب

زندان مرکزی ارومیه، اعتصاب غذای سولماز حسن‌زاده، از اعضای خانواده‌های دادخواه

سولماز حسن‌زاده، از اعضای خانواده‌های دادخواه کُردستان که حدود دو هفته پیش و همزمان با سالروز تولد برادرش محمد حسن‌زاده از جانباختگان جنبش ژن، ژیان، ئازادی به همراه پدرش احمد حسن‌زاده توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت شده بود، نشانه‌ی اعتراض به ادامه بلاتکلیفی و ممنونعیت از حق ملاقات با خانواده‌اش از روز سه‌شنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۳ (۶ آگوست ۲۰۲۴)، در سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه دست به اعتصاب غذا زده است. (هه نگاو ۲۱ مرداد ۱۴۰۳)

قتل ناموسی
سلماس قتل جانه چوپانی، زن جوان توسط پدرش

شامگاه شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳، روزبه چوپانی،زن جوان اهل روستای کوزه‌رش شهرستان سلماس، به بهانه آنچه دفاع از ناموس خوانده می‌شود، توسط پدرش به قتل رسید. قاتل در یکی از مناطق مرزی ارومیه به اتهام قتل عمد بازداشت شده است. جانه چوپانی، ۲۲ ساله و مادر دو دختر خردسال بوده است.(حقوق بشر کردستان ۰۷ مرداد ۱۴۰۳)

آسیب های اجتماعی
مرگ پروانه ماندنی، پرستار سپیدانی بر اثر فشار کاری زیاد

پروانه ماندنی، پرستار ۳۲ ساله بیمارستان امام حسین شهرستان سپیدان استان فارس، براثر فشار کاری زیاد درگذشته است. خانم ماندنی روز ۱۲مرداد پس از همراهی با سه بیمار برای اعزام به یکی از بیمارستان‌های شیراز، به‌دلیل فشار کار زیاد که در پزشکی به آن سندروم کاروشی می‌گویند، جان خود را از دست داده است.( ایران وایر ۱۲مرداد ۱۴۰۳)

سه مورد خودکشی و خودسوزی در پیرانشهر، ارومیه و جوانرود

روز سه‌شنبه مورخه دوم مرداد ۱۴۰۳، یک زن جوان به ‌نام دیانا رحمانی، مجرد و اهل جوانرود پس از چهار روز خودسوزی درنتیجه شدت جراحات در بیمارستان جان باخت. روز سه‌شنبه مورخه دوم مرداد ۱۴۰۳، یک زن جوان به ‌نام  یانا رحمانی، مجرد و اهل جوانرود پس از چهار روز خودسوزی درنتیجه شدت جراحات در بیمارستان جان باخت. خودکشی در کردستان یک پدیده بسیار درهم‌تنیده با شرایط اجتماعی-اقتصادی-سیاسی است که به دلیل در حاشیه قراردادن و در عقب مانده نگه داشته شدن از سوی حکومت، فرصت‌ها و رشد و پویایی اجتماعی و فردی از انسان‌ها سلب می‌شود و در این شرایط انسان‌ها آموزش و آگهی لازم برای برخورد با آسیب و مشکلات اجتماعی را پیدا نخواهند کرد.( کردپا سوم مرداد ۱۴۰۳)

خودکشی دو پزشک اورژانس بيمارستان‌‌های سراوان در کمتر از یک ماه

روزهای ۱ و ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۳، دو پزشک اورژانس بیمارستان‌های رازی و ایرانمهر شستون با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده و در اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.هویت این دو پزشک، مهران خسروانيان، اهل اصفهان و فارغ التحصيل رشته‌ پزشكی از دانشگاه يزد، دکتر اورژانس بیمارستان‌های رازی و ایرانمهر و فاطمه رضايی پور، اهل مشهد و دکتر اورژانس بیمارستان رازی عنوان شده است. دکتر مهران بیش از سه سال در بیمارستان‌های رازی و ایرانمهر شهرستان سراوان مشغول به کار بوده که پس از تسویه حساب با این دو بیمارستان به اصفهان منزل خود رفته و اقدام به خودکشی کرده است و خانم دکتر فاطمه در منزل شخصی خود در شهر زاهدان با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده و با انتقال به بیمارستان امام علی زاهدان در شب چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه در این بیمارستان جان خود را از دست داده است. گفته می‌شود که بین این دو خودکشی ظاهراً هیچ ارتباطی وجود ندارد اما تعدادی از همکاران آنها خودكشی اين دو پزشک را شيفت‌های سنگين و عدم پرداخت حقوق متناسب با جايگاه شغلی را علت اصلی خودكشی كادر درمان عنوان کرده‌اند.(۲۷ مرداد ۱۴۰۳ رسانک)