وکلای نیلوفر حامدی: احضاریه‌ای برای اجرای حکم زندان ابلاغ نشده است

۲۷.مرداد.۱۴۰۳ ایران وایر

ساعاتی پس از انتشار خبری درباره لزوم بازگشت نیلوفر حامدی و الهه محمدی به زندان، وکلای خانم حامدی در مصاحبه‌ای این موضوع را تکذیب کردند.

پرتو برهانپور و حجت کرمانی، وکلای نیلوفر حامدی روز ۲۷ مرداد به شبکه شرق گفتند تا کنون هیچ احضاریه‌ای راجع به اجرای حکم به خانم حامدی ابلاغ نشده و منتظر اعمال عفو و مختومه شدن پرونده این روزنامه‌نگار هستند.

این دو وکیل دادگستری با بیان اینکه آن‌چه در رسانه‌ها منتشر شده، سوءبرداشت از صحبت‌های عمادالدین باقی، فعال سیاسی بوده، تاکید کردند که این مساله، ضرورت دقت بیشتر رسانه‌ها را در انتشار اخبار مربوط به پرونده‌های قضایی و رعایت حقوق اشخاص پرونده، نشان می‌دهد.

امروز، عمادالدین باقی، فعال حقوق‌بشر در ایران در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی که با تبدیل قرار بازداشت در دی‌ماه ۱۴۰۲ آزاد شده بودند باید باردیگر به زندان بازگردند.

باقی در این یادداشت نوشت که محکومیت این دو روزنامه‌نگار تایید و این حکم برای اجرا به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ ارجاع شده است.

سعید پارسایی، همسر الهه محمدی روز یک‌شنبه ۲۱ مرداد در ایکس نوشته بود که بنا بر اظهارات وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دادگاه تجدیدنظر رأی پرونده این دو روزنامه‌نگار را صادر کرده و با تبرئه هر دو از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم»، حکم پنج سال حبس برای اتهام «اجتماع و تبانی» و یک سال زندان برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» را تایید کرده است.

پرتو برهان‌پور و حجت کرمانی، دو وکیل نیلوفر حامدی، با تایید این خبر روز یک‌شنبه ۲۱ مرداد به «شبکه شرق» گفته‌اند که با تبرئه موکلشان از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم»، اکنون باقی اتهامات او «طبق قانون مشمول بخشنامه عفو بهمن ۱۴۰۱ است.»

نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق بود که از وضعیت مهسا امینی گزارش تهیه و عکس او را روی تخت بیمارستان منتشر کرد. او همچنین برخورد نیروهای امنیتی با معترضان در مقابل بیمارستان کسری را گزارش کرد.

الهه محمدی هم از طرف روزنامه هم‌میهن به سقز رفته و از مراسم تشییع و تدفین مهسا امینی گزارش تهیه کرده بود.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی پس از سپری کردن حدود ۴۰۰ روز بازداشت در ماه‌های گذشته با سپردن وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی به طور موقت از زندان اوین آزاد شدند.