حرکت سریع قطار تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها در دولت دهم

24 اردیبهشت 1392

دانشجونیوز – خرداد ماه سال ۱۳۹۱ بود که با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون كارشناسی‌‌ارشد مشخص شد شش دانشگاه بزرگ و دولتی كشور در تمامی زيرگروه‌های درسی كارشناسی‌‌ارشد خود اقدام به پذيرش جنسيتی كرده‌اند.

این برای اولين‌بار بود كه دانشگاه‌های ایران در اين حجم اقدام به پذيرش جنسيتی دانشجويان می‌‌كردند. متقاضيان مجاز به انتخاب رشته در آزمون كارشناسی‌‌ارشد وقتی به دفترچه راهنما مراجعه كردند، در بسياری از رشته‌های علوم انسانی، علوم پايه و فنی مهندسی عبارات “فقط زن” و “فقط مرد” را در مقابل نام رشته‌ها مشاهده كردند.

در دفترچه راهنما همچنین مشخص شده بود که دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، رازی كرمانشاه، علامه‌طباطبايی تهران، لرستان، بوعلی‌‌سينای همدان و قم در تمامی رشته‌های تحصيلی خود دختران و پسران را به طور مجزا پذيرش می‌‌كنند.

دانشگاه علامه طباطبایی با در اختیار داشتن بیش از ۱۷هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، اولین دانشگاه در ایران است که به‌شکل رسمی تفکیک جنسیتی کلاس‌های درسی را نیز اجرا کرد.

بر اساس طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه روزهای زوج به دختران و روزهای فرد به پسران اختصاص یافته و برنامه آموزشی سال تحصیلی نیز بر همین اساس تنظیم شده است.

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تابستان ۱۳۹۱ از راه‌اندازی دانشگاه‌های دخترانه در همه استان‌های کشور خبر داد. به گفته وی تاکنون دست‌کم مجوز ۱۶ دانشگاه تک‌جنسیتی (دخترانه) صادر شده و تعدادی از این دانشگاه‌ها مانند “رفاه” و “ابرار” در تهران آغاز به کار کرده‌اند. رفسنجان، همدان، سمنان، میناب و قم از جمله شهرهایی هستند که شروع به تاسیس دانشگاه‌های دخترانه کرده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش اما زودتر از وزارت علوم دست به کار تفکیک جنسیتی شد و در مرداد ۱۳۹۰ با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که اختلاط نوآموزان دختر و پسر در کلاس‌های پیش‌دبستانی ممنوع است.

تفکیک جنسیتی رفته رفته به کتاب‌های درسی نیز رسید و دی ماه سال گذشته حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه یک همایش اعلام کرد که این وزارتخانه قصد دارد فضاهای آموزشی و کتاب‌های درسی را بر اساس تفاوت‌های جنسیتی دانش‌آموزان “متناسب سازی” کند.

http://www.we-change.org/spip.php?article10462