گزارش نقض حقوق زنان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری، شراره هادی‌زاده رئیسی و محمد گلستانجو

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۷۹ خبر که در طول اردیبهشت ‌ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر، باشگاه خبرنگاران جوان، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در بهمن ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، مهرناز جلالوند، سونیا سواركوب، سارا آسیابان، پوراندخت اسلامی، هاجر میاحی، فهیمه تیموری ، رویا قهرمانی ، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ، فاطمه فیلی، کوثر ولی زاده، نیکی قنبری،  امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو، علیرضا قربانی و میلاد طاهر آبادی ،می‌باشند.

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

اخبار عمومی  

مادر ترانه علیدوستی از ابتلای او به یک بیماری با منشأ نامشخص خبر داد

پیش‌تر خبرهایی مبنی بر ابتلای خانم علیدوستی به بیماری و بستری شدن او منتشر شده بود که اکنون مادر او این موضوع را تایید کرده‌ است. خانم حکیم‌الهی روز شنبه، اول اردیبهشت ماه با تایید این اخبار گفت: حال دخترم خوب نبوده اما حالا خوب است. برایش دعا کنید. بیماری‌اش سخت است و منشأ آن مشخص نیست. من نگران بودم اما از نگرانی درآمدم. (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ رادیو فردا)

گامی به عقب، زنان دوباره از حضور در ورزشگاه فوتبال محروم شدند

زنان دوباره از حضور در ورزشگاه فوتبال محروم شدند. سازمان لیگ فوتبال ایران دلیل این ممنوعیت را مشکلات ساختاری، نبود دستورالعمل برای کنترل ورودی های استادیوم، نواقص در زیرساخت ورزشگاه، عدم تامین ایمنی بانوان و عدم تامین استاندارد در رویه مهمان پذیری بانوان عنوان کرده است. اما این توجیهات قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد. چرا که باشگاه آلومینیوم اراک در ابتدای فصل جاری لیگ برتر، در دیدارهای خانگی خود با حضور تماشاگران زن به میدان رفته بود. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این ممنوعیت جدید به اتفاقات بازی استقلال و آلومینیوم در اراک مرتبط باشد. در آن مسابقه، دو دختر تماشاگر با ورود به زمین بازی، توجه‌ها را به خود جلب کردند. این اتفاق باعث شد تا دو بازیکن استقلال احضار و جریمه شوند. ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و بارها مورد انتقاد فعالان حقوق بشر و جامعه بین‌المللی قرار گرفته است. (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

بیانیه جمعی از وکلای دادگستری، برخورد خشونت آفرین‌ پلیس با زنان در خصوص حجاب را محکوم میکنیم

شصت و یک تن از وکلای دادگستری ضمن نگارش بیانیه ای در حمایت از زنان، اقدامات خشونت آمیز نیروی انتظامی موسوم به گشت ارشاد در برخورد با حجاب اجباری را محکوم کردند. این وکلای دادگستری، در بیانیه خود اجرای طرح موسوم به نور را خلاف قانون و آزادی های عمومی و در تعارض با قانون اساسی و اسناد بین المللی حقوق بشر دانسته ‌و اعلام کردند که بطور قطع تداوم این سیاست ها‌، به ستیز و برخورد و ناامنی بیشتر در جامعه دامن زده و جنبه های ایذایی بیشتری را برای زنان فراهم می آورد. (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

سازمان بهزیستی پناهگاه زنان خشونت‌دیده در ارومیه را تعطیل کرد

فاطمه باباخانی، مدیر مرکز حمایت از زنان و دختران خشونت‌دیده مهرشمس آفرید از تعطیلی این مرکزِ واقع در ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، خبر داد. این پژوهشگر حوزه زنان و فعال حقوق بشر، روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در حساب ایکس خود نوشت: پناهگاه کوچک برای زنان خشونت‌دیده، پناهگاه عزیزتر از جانمان، خانه امن غیردولتی مهر شمس‌آفرید با بدترین شکل ممکن، تعطیل شد. خانم باباخانی، ساعتی پیشتر در حساب کاربری خود در این شبکه اجتماعی توضیح داده بود که یک قشون کشی تمام عیار علیه پناهگاه راه انداخته‌اند و با کلی مسئول و مدیر و حراست ریختن توی پناهگاه. او تاکید کرده است که این افراد، بدون مجوز قانونی و نامه رسمی اقدام به این عمل کرده‌اند. (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ رادیو فردا)

پلیس اصفهان: مادر دختر «اوتیستیک» به قتل دخترش اعتراف کرد

سرهنگ حسین ترکیان، رئیس پلیس آگاهی اصفهان گفت: اعضای خانواده‌ای گم شدن دختربچه ۱۱ ساله‌شان را به پلیس اصفهان گزارش دادند. آنها گفتند دختربچه که دیانا نام داشت به طرز مشکوکی ناپدید شده است. بنا به حساسیت پرونده، تیمی از کارآگاهان اداره مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی در این باره تحقیق کردند. اعضای خانواده دختربچه به پلیس گفتند که دیانا به بیماری اوتیسم مبتلا بود.  کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی در پی وصول شکایت مادر مبنی بر فقدان دختر ۱۱ ساله تحقیقات را شروع کردند. روز حادثه مادر دیانا بچه را با خودروی شخصی‌اش به خانه می‌آورد. دیانا مقابل خانه پیاده می‌شود و مادر خودرو را به داخل پارکینگ می‌برد، اما وقتی برمی‌گردد متوجه می‌شود خبری از بچه نیست. برای همین پلیس را از ماجرا باخبر می‌کنند. به گفته این گزارش متهم گفته است: من به جز دیانا صاحب فرزندی دیگر هم هستم. روز حادثه بود که تصمیم به قتل دیانا گرفتم. بچه‌ام را به باغی متروکه در بیرون شهر بردم و او را با ضربات چاقو به قتل رساندم. بعد هم جسدش را آتش زدم و به اداره پلیس رفتم و گم شدن او را گزارش دادم. (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بی بی سی)

افشای اسناد محرمانه  ماموران امنیتی نیکا شاکرمی را پس از آزار جنسی، کشتند

اسناد محرمانه از جلسه استماع سپاه پاسداران درباره پرونده نیکا شاکرمی، نوجوان معترض ۱۶ ساله، بدست آمده که نشان می‌دهد او در جریان خیزش انقلابی مورد تعرض و آزار جنسی ماموران حکومتی قرار گرفته و کشته شده است. بر اساس این اسناد، نیکا شاکرمی پس از بازداشت به‌دست سه مرد و در جریان انتقال به بازداشتگاه، از خود دفاع کرده و شعارهای خیزش انقلابی را تکرار کرده است. یکی از ماموران به نام آرش کلهر با جوراب دهان او را بسته و یکی دیگر به نام صادق منجزی روی این نوجوان نشسته و او را ضرب و جرج کرده و آزار جنسی داده‌ است. ماموران در مسیر انتقال نیکا شاکرمی به زندان اوین، او را زیر آزار و شکنجه به قتل رسانده و پیکرش را در خیابانی خلوت نزدیک بزرگراه یادگار در تهران بیرون انداخته‌اند. (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ بی بی سی)

علیه مرضیه محمودی، روزنامه نگار پرونده قضایی تشکیل شد

خانم محمودی با اعلام این خبر، نوشت: بدون مشخص بودن اتهام و جزئیات، در دادسرای فرهنگ و رسانه پرونده قضایی برای من تشکیل شده است.خانم محمودی پیشتر به دلیل چندین شکایت حمید رسایی (نماینده پیشین مجلس) از وی، به ۲۴ میلیون جریمه نقدی و یک سال تبعید به تربت جام محکوم شد. این محکومیت توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر تهران به مدت یک سال به تعلیق در آمد.مرضیه محمودی، روزنامه نگار و سردبیر پایگاه خبری تجارت نیوز است. (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

نگرانی از وضعیت آتنا فرقدانی در بازداشت و پرونده‌سازی امنیتی علیه وی

با شروع دور تازه سرکوب شهروندان مخالف حجاب اجباری، فشارهای امنیتی و قضایی بر فعالان مدنی و سیاسی نیز بیشتر شده است. با گذشت نزدیک به دوهفته از بازداشت آتنا فرقدانی، این  کارتونیست و فعال مدنی ۳۷ ساله همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرد و خبری از وضعیت پرونده وی در دست نیست. اتهامات مطروحه علیه وی اهانت به مقدسات، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی عنوان شده است. آتنا فَرقَدانی، به تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات (امام زمان) متهم شده است. (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین حقوق بشر)

دست‌کم سه فعال رسانه‌ای در رابطه با اظهارنظر در مورد پرونده نیکا شاکرمی احضار شدند

قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای دست‌کم سه تن از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ایران به دلیل اظهارنظر درباره نیکا شاکرمی، معترض جان‌باخته، پرونده تشکیل داد. این اظهارنظرها در واکنش به انتشار اسناد مربوط به تعرض جنسی به نیکا شاکرمی و قتل او انجام شده بود. بنا بر گزارش‌ها، مرضیه محمودی، محمد پارسی و عسل داداشلو در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده‌اند. (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

صدیقه وسمقی: مریم حاجی‌حسینی از ۱۷۰۰ روز پیش بدون مرخصی در زندان است

صدیقه وسمقی، نویسنده و اسلام‌پژوه که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت از زندان اوین آزاد شد، در یادداشتی درباره وضعیت مریم حاجی‌حسینی، زندانی سیاسی و هم‌بندی خود در زندان اوین نوشت که او تا به امروز نزدیک به هزار و ۷۰۰ روز از حبس ۱۰ ساله‌اش را بدون اعزام به مرخصی گذارنده است. در این یادداشت که روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ در اینستاگرام وسمقی منتشر شد، از مریم حاجی‌حسینی به عنوان عضو بنیاد ملی نخبگان، برگزیده جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال ۱۳۸۶، موسس و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان عصر کربن سازه، دارای دو ثبت اختراع و برنده مدال طلای مسابقات بین‌المللی مخترعین در کشور کرواسی در سال ۱۳۸۷ یاد شده است. وسمقی با بیان اینکه هم‌بندی‌اش ۶۵۰ روز بعد از بازداشت و صدور حکم قطعی، در دفتر دادیار زندان از اتهامات خود مطلع شده، نوشت این زندانی سیاسی برای ۱۸ ماه به صورت بلاتکلیف در خانه امن نگهداری شده، تا روز دادگاه وکیل تسخیری‌اش ندیده و در دادگاهی که حداکثر ۲۰ دقیقه به طول انجامیده، اجازه دفاع از خود را نیافته است. (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال)

رؤیا ذاکری، زندانی سیاسی، به بیمارستان اعصاب و روان رازی تبریز منتقل شد

نهادهای امنیتی و قضائی پیش از این نیز سابقه بستری کردن مخالفان جمهوری اسلامی در بیمارستان اعصاب و روان را دارند.رؤیا ذاکری، زندانی سیاسی که در حال گذراندن دوران حبس خود در زندان مرکزی تبریز بود، از ۱۱ فروردین با تصمیم مقامات امنیتیبه بیمارستان اعصاب و روان رازی منتقل شده است. (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

لیلا میرغفاری، فعال مدنی، توسط اطلاعات سپاه احضار و بازجویی شد

روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، لیلا میرغفاری، فعال مدنی، به اطلاعات سپاه تهران احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. وی پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد. خانم میرغفاری در خصوص اتهاماتی مرتبط با انتشار مطالبی در مورد نیکا شاکرمی، توهین به ولی فقیه و زمین‌خواری صدیقی مورد بازجویی قرار گرفت. بازجویان به وی گفته‌اند که در صورت ادامه فعالیت در فضای مجازی بازداشت خواهد شد. (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای بازی دو تیم پرسپولیس و نساجی ممنوع شد

شورای تأمین استان مازندران می‌گوید در بازی پیش روی تیم پرسپولیس برابر نساجی مازندران در ورزشگاه وطنی، بلیت‌فروشی برای بانوان انجام نخواهد شد. پس از آذربایجان شرقی و استان مرکزی، اکنون مازندران هم به استان‌هایی می‌پیوندد که حضور کنترل‌شده و محدود زنان در ورزشگاه‌‌ها را متوقف می‌کند. در پی ماجرای هوادار سالمند سپاهان با پیشانی‌بند یا زهرا و توهین‌های جنسی او به زنان طرفدار پرسپولیس، فشار بر باشگاه‌‌ها برای قطع مسیر باریک حضور زنان در استادیوم‌ها افزایش یافته است. (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  رادیو فردا)

تشکیل پرونده برای هادی کسایی‌زاده و عسل داداشلو به دلیل انتشار مطالب مربوط به نیکا شاکرمی

دادستانی تهران علیه هادی کسایی‌زاده، مدیرمسئول ماهنامه میدان آزادی و عسل داداشلو، روزنامه‌نگار اقتصادی به دلیل انتشار مطالبی در خصوص جزئیات کشته شدن نیکا شاکرمی، پرونده قضایی تشکیل داده است. هفته گذشته، بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی تحقیقی به بررسی چگونگی کشته شدن نیکا شاکرمی، یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری زن، زندگی، آزادی پرداخت. این گزارش جزئیات تازه‌ای از این واقعه را فاش کرد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی به همراه داشت. در واکنش به این گزارش، مقامات قضایی جمهوری اسلامی برای شماری از کاربران فضای مجازی و فعالان رسانه‌ای که به این گزارش واکنش نشان داده بودند، پرونده قضایی تشکیل داده‌اند. (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی)

طرح پلیس جمهوری اسلامی برای برخورد با جرایم اخلاقی در فضای مجازی

همزمان با اجرای طرح نورو تشدید فشارها بر زنان برای رعایت حجاب اجباری، رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی خبر داد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، وحید مجید در توضیح این طرح جدید گفته با افرادی که در فضای مجازی لایوهای مستهجن و تولید محتوای مبتذل و مدلینگ کنندبرخورد خواهد شد. او مدعی شد که در یک طرح پیش‌دستانه در همین راستا گردانندگان، مدیران و اعضای ۱۰ نشانگاه سایبری فعالهم شناسایی شده وعلیه آنها اقدام عملیاتی و قضائی انجام شده است. (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  رادیو فردا)

هجوم نیروهای امنیتی برای جلب دوباره پریسا صادقی، روزنامه‌نگار، که در زندان است

برادر پریسا صالحی، روزنامه‌نگار، گفت در حالی که خواهرش نهم اردیبهشت خود را برای اجرای حکم حبس به زندان معرفی کرده و اکنون در زندان کچویی به‌سر می‌برد، هشت مامور امنیتی با حکم جلب این روزنامه‌نگار به خانه او آمدند و علیرغم توضیح خانواده، ضمن توهین و تهدید در پی جلب او بودند.(۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال )

روزنامه کیهان جنگ خیابانی با زنان مخالف حجاب اجباری را اقدام خداپسندانه خواند

در ادامه واکنش‌ها به جنگ خیابانی جمهوری اسلامی با زنان، حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای و مدیر‌مسئول روزنامه کیهان، برخوردها برای تحمیل حجاب اجباری را اقدامی خداپسندانه خواند. احمد عابدینی، استاد حوزه علمیه گفت این برخوردها باعث ایجاد نفرت از اسلام و حکومت در جامعه می‌شود. شریعتمداری در سرمقاله روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت روزنامه کیهان، ضمن تاکید بر ضرورت برخورد با زنانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند، نوشت: آیا پیشگیری از کشف حجاب در انظار و اماکن عمومی، کمک‌رسانی و یاری به زنان کشف‌ حجاب‌ کننده و اقدامی خداپسندانه و بشردوستانه برای نجات آن‌ها نیست؟! ابراهیم رئیسی، رییس‌ دولت جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه در سفر به قم با بیان اینکه اسلام و شرع وجوب حجاب را حکم می‌کند و ما هم موظفیم نظر اسلام را عمل کنیم، گفت: اگر کسی هم می‌گوید اعتقاد من مثل شما نیست اشکالی ندارد. (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳  ایران اینترنشنال)

هشدار محمد مقیمی در پی تداوم اعتصاب غذای نرگس منصوری: جان او در خطر است

محمد مقیمی، وکیل دادگستری در ایران، روز یکشنبه در پیامی با اشاره به تداوم اعتصاب غذای نرگس منصوری هشدار داد که جان این زندانی سیاسی در خطر است.وی در ادامه این پیام خود همچنین تاکید کرده است که مسئولیت سلامتی این زندانی محبوس در اوین بر عهده کل نظام و در رأس آن علی خامنه‌ای است.نرگس منصوری از سوم اردیبهشت در اعتراض به تصمیم دادگاه در رابطه با پرونده خود اعتصاب کرده و خواستار رفع موانع ایجادشده برای آزادی‌اش از زندان و نیز لغو دستور توقیف خانه مادرش شده است.( صدای آمریکا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)

لاله ساعتی، در زندان اوین از درمان محروم و به مشکلات روحی دچار شده است

لاله ساعتی، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین، علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.اخیرا به دستور دادستان پرونده با آزادی موقت خانم ساعتی مخالفت شده است. به دلیل این کارشکنی، خانم ساعتی با مشکلات روحی در زندان مواجه شده و علیرغم نیاز این زندانی به رسیدگی تخصصی پزشکی و اعزام به بیمارستان، تاکنون این امر میسر نشده است. خانم ساعتی طی دوران بازداشت خود بارها به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و مورد بازجویی قرار گرفته است .(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۱۴۰۳/۰۲/۲۴)

شهرداری تهران یک مرکز حمایت از زنان آسیب‌دیده را تعطیل کرد

پنجمین مرکز حمایت از زنان آسیب‌دیده در تهران در ادامه موج فشارها بر نهادهای خیریه غیرحکومتی در ایران به دستور شهرداری تعطیل شد. رسانه‌های ایران این اتفاق را در راستای جدال سریالی پس گرفتن ساختمان‌های شهر از انجمن‌ها و خیریه‌ها توصیف کردند.بر اساس این گزارش‌ها، سرای غزل» یکی از مراکز موسسه خیریه‌ای به نام طلوع بی‌نشان‌هاست که حکم تخلیه آن در چهارم اردیبهشت امسال از طرف شهرداری منطقه ۱۰ صادر شد.این مرکز از چند سال قبل به زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب، خدمات حمایتی و بهداشتی و درمانی ارائه می کند.وتا هفته جاری، ۸۰ زن آسیب‌دیده تحت پوشش خدمات مرکز سرای غزل بوده‌اند..(  اینترنشنال ۱۴۰۳/۰۲/۲۶)

شورش در بند زنان زندان ارومیه پس از انتقال پروین موسوی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام

سحرگاه پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳یک زن زندانی محبوس در بند زنان زندان مرکزی ارومیه به نام پروین موسوی که پیشتر بابت جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی این زندن منتقل شد. زندانیان بند نسوان همزمان با انتقال این زندانی، دست به اعتراض زده و با ماموران درگیر شدندو در این بین، برخی وسایل داخل بند به آتش کشیده شده است.لازم به ذکر است که این زن زندانی در داخل زندان به بیماری سرطان نیز مبتلا شده و پیشتر وضعیت سلامت او نامساعد گزارش شده بود.( هه‌نگاو ۲۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ )

نرگس محمدی به دلیل افشاگری درباره تعرض به زنان بازداشت‌شده محاکمه می‌شود

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی با شکایت وزارت اطلاعات با پرونده‌ای تازه مواجه شده و قرار است ٣٠ اردیبهشت در دادگاه انقلاب محاکمه شود. این پرونده روز چهارم اردیبهشت‌ماه پس از انتشار فایل صوتی نرگس محمدی که در آن از آزار جنسی و تعرض به زنان بازداشت‌شده گزارش داد و از مردم خواست تا روایت‌هایشان از بازداشت، تعرض، آزار، تحقیر، ضر‌ب‌شتم و تجاوز را اعلام کنند، در شعبه هفتم دادسرای اوین گشوده شده است. این فعال حقوق بشر روز ۱۰ اردیبهشت برای تفهیم اتهام به دادسرا احضار شد و در پاسخ به احضار خود اعلام کرده دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و در جلسه بازپرسی شرکت نکرد. بار دیگر در روز ۲۳ اردیبهشت با دریافت ابلاغیه‌ای برای محاکمه با اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه ٢٩ دادگاه انقلاب تهران احضار شده، او از حضور در این جلسه دادگاه نیز سر باز زده و اعلام کرده تنها در صورتی که دادگاه به صورت علنی برگزار شود، در آن حاضر خواهد شد.مصطفی نیلی،‌ وکیل نرگس محمدی هم روز جمعه ۲۸ اردیبهشت در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد که این برنده جایزه نوبل صلح، روز ٣٠ اردیبهشت در شعبه ٢٩ دادگاه انقلاب تهران محاکمه خواهد شد.(۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ اینترنشنال )

رباب قلی زاده به اداره اطلاعات کرج احضار شد

رباب قلی زاده، شهروند ساکن کرج و همسر صیاد محمدیان، فعال ترک (آذربایجانی) که چندی پیش بازداشت شده است، به اداره اطلاعات کرج تلفنی احضار شد.تاکنون از دلایل احضار این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.صیاد محمدیان، فعال ترک (آذربایجانی) روز چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه، توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد. بازپرس پرونده قرار بازداشت یک ماه به اتهام فعالیت تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های مخالف نظام را برای وی صادر کرده است.( هرانا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)

۱۸ روز از بازداشت مریم زلکی می‌گذرد، بلاتکلیفی و ادامه سرکوب معترضان

مریم زلکی، یکی از بازنشستگان معترض در اهواز، که در روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه در حین تجمعی در اعتراض به وضعیت معیشتی بازنشستگان بازداشت شده بود، پس از گذشت ۱۸ روز همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد.سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اسامی بازداشت‌شدگان را محمدزمان کامروا، از بازنشستگان تامین اجتماعی، آقای نوچیان و همسرش خانم افشار (نام کوچک آنها ذکر نشده) از معلمان بازنشسته و مریم زلکی عنوان کرده است.سه نفر از بازداشت‌شدگان با قرار کفالت موقتاً آزاد شده‌اند، اما از آزادی مریم زلکی جلوگیری شده است.گزارش‌هایی نیز از ضرب و شتم مریم زلکی در هنگام بازداشت مقابل اداره تامین اجتماعی اهواز منتشر شده است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)

نرگس محمدی خواهان محاکمه علنی شد: می‌خواهم با شاهدان تعرض به زنان زندانی در دادگاه حاضر شوم

نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل و زندانی سیاسی سرشناس ایرانی با اعلام آن که فردا به اتهام تبلیغ علیه نظام و به دلیل اعتراض به تعرض جنسی به زنان محاکمه خواهد شد، خواهان برگزاری علنی دادگاهش شده است.خانم محمدی در نامه ‌ای از زندان اوین خطاب به مقام های قضایی جمهوری اسلامی ایران نوشته موظف هستید دادگاه علنی با حضور خبرنگاران مستقل و فعالان زنان و حقوق بشر و وکلایم برگزار کنید.این چهارمین باری است که نرگس محمدی طی ۴ سال گذشته در ایران محاکمه می شود.خانم محمدی گفته است می‌خواهم با همراهی شهادت دهندگان و راویان تعرض جنسی حکومت دینی استبدادی به زنان در دادگاه محاکمه شوم. ( بی بی سی ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ )

بند زنان زندان اوین، تداوم محرومیت و محدودیت اعمالی بر پنج زن زندانی عقیدتی

 آتنا فرقدانی، نرگس منصوری، وریشه مرادی، سپیده قلیان و نرگس محمدی، پنج زندانی زن محبوس در زندان اوین با محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی از قبیل عدم امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده خود مواجه هستند.آتنا فرقدانی به دلیل اعتراض به وضعیت یکی از هم بندی های خود، به مدت سه هفته از ملاقات با خانواده محروم شده است.نرگس منصوری، علیرغم حال نامساعد جسمانی، در بیست و ششمین روز از اعتصاب خود بسر میبرد، که از برقراری تماس و ملاقات با خانواده به مدت سه هفته محروم شد.سپیده قلیان،  به دلیل اینکه کارت تماس خود را در اختیار زندانی دیگری قرار داده بود، از برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم شده است.وریشه مرادی که به بغی متهم است و با گذشت بیش از ۲۹۰ روز از زمان دستگیری کماکان بلاتکلیف است واز ملاقات و امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده محروم شده است.نرگس محمدی،که محدودیت های مضاعفی را تحمل می کند، که این زندانی  از تاریخ یازدهم آذر ۱۴۰۲ تاکنون، با دستور وزارت اطلاعات از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم مانده است.(هرانا ۳۰ اردیبهشت۱۴۰۳)

احضار به دادگاه 

پانزده زن بهائی به دادگاه انقلاب اصفهان احضار شدند

پانزده زن بهائی ساکن بهارستان اصفهان به دادگاه احضار شدند. بر اساس احضاریه‌ای که اخیرا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست مرتضی براتی صادر و روز شنبه اول اردیبهشت ماه به این شهروندان بهائی ابلاغ شده است، از مژگان پورشفیع، نسرین خادمی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، مژده بهامین، بشری مطهر، سارا شکیب، سمیرا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فیروزه راستی نژاد و فرخنده رضوان پی خواسته شده تا روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه، جهت دفاع از اتهامات انتسابی در این شعبه حاضر شوند. مورخ بیست فروردین ماه، کیفرخواست پرونده این شهروندان بهائی با اتهامات تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و مشارکت در انجام فعالیت تبلیغی و اموزشی انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام توسط شعبه هجدهم بازپرسی دادسرای اصفهان صادر شد. (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

یک وکیل دادگستری جزئیات شکنجه آتنا فرقدانی در خانه امن اطلاعات سپاه را فاش کرد

یک وکیل دادگستری از متهم شدن آتنا فَرقَدانی، نقاش و کارتونیست به تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات امام زمان خبر داد و گفت که او توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت شده و در یکی از خانه‌های امن مورد شکنجه شدید قرار گرفته است. محمد مقیمی، وکیل دادگستری، روز یک‌شنبه دوم اردیبهشت در حساب اینستاگرام خود اعلام کرد که آتنا فرقدانی شنبه ۲۵ فروردین در حالی که در اعتراض به مزاحمت‌هایی که نهادهای امنیتی برای ایشان ایجاد کرده‌اند، همچنین جلوگیری از فعالیت هنری و برگزاری نمایشگاه در یکی از ورودی‌های بیت علی خامنه‌ای خیابان پاستور حاضر شد و در حالی که قصد نصب کاریکاتورهای اعتراضی خود را روی دیوار آن جا داشته توسط مأموران اطلاعات سپاه با اعمال خشونت شدید بازداشت شد. (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

ممانعت از آزادی دینا قالیباف از زندان اوین

با آزادی دینا قالیباف، روزنامه نگار و دانشجوی دانشگاه بهشتی تهران از زندان اوین مخالفت شد. بر اساس اطلاعات دریافتی ، در حالی که ساعاتی پیش نامه آزادی خانم قالیباف در زندان به وی ابلاغ شد و از بند زنان زندان اوین خارج شد. اما دقایقی پیش مجددا به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد. یک منبع مطلع  گفت: به وی اعلام شده که قرار بازداشت او مجددا تمدید شده است. بستگان خانم قالیباف معتقد هستند که این اقدام برای اعمال فشار برای تکذیب مطالبی که قبلا مطرح شده است، میباشد. همزمان مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن ادعای اینکه تجاوز به دینا قالیباف کذب بوده، از تشکیل پرونده جدید علیه او در این رابطه خبر داد. (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

احضار پریسا صالحی برای اجرای حکم حبس

پریسا صالحی پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب کرج به تحمل یک سال حبس محکوم شده بود که براساس اعلام این روزنامه‌نگار در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی، طبق ابلاغیه‌ای روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه، طی پنج روز آینده برای اجرای حکم باید به شعبه ۷ اجرای احکام کرج مراجعه کند. براساس گزارش‌ها از پرونده صالحی، حکم یک سال حبس او توسط دادگاه تجدیدنظر به پنج ماه حبس کاهش یافته و احکام دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال تبعید به زنجان و دو سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی نیز عینا تایید شده است. (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

همسر صدیقه وسمقی: او بینایی خود را از دست داده است

محمد ابراهیم‌زاده، همسر صدیقه وسمقی، زندانی سیاسی دین پژوه و مخالف حجاب اجباری، اعلام کرد که او به‌طور کامل، بینایی خود را از دست داده و براثر فشار زندان نیز دچار عارضه قلبی شده است. آقای ابراهیم‌زاده  اشاره کرد که همسرش پیش از بازداشت، در اثر یک بیماری ژنتیکی مشکل بینایی داشت اما اخیرا به‌طور کامل بینایی‌اش را از دست داده است. همسر صدیقه وسمقی افزود که این موضوع در آزمایش‌هایی که ۲۷ فروردین در انتقال او از زندان به بیمارستان فارابی انجام شد، مورد تایید پزشک قرار گرفته است. وی با اظهار نگرانی از وضعیت سلامتی همسرش گفت که خانم وسمقی قبل از بازداشت، میدان دید داشت و این دید مرکزی در طول این مدت از دست رفته است. (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

احضار شماری از فعالان صنفی سنندج، وزارت اطلاعات مانع برگزاری مراسم روز جهانی کارگر است

طیب چتانی، رفیق کریمی و توفیق محمدی از جمله فعالان کارگری و اجتماعی بودند که پس از احضار تلفنی از سوی بازجویان امنیتی، تهدید به بازداشت هم قرار شده‌اند و از آنان خواسته شده است تا از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و یا حتی شرکت در چنین مراسمی خودداری کنند. بر اساس این گزارش، این فعالان کارگری از اعضای گروه‌های کوهنوردی چل‌چه‌مه و نه‌که‌روز هستند که پیشتر نیز سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را دارند. (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

احضار فاطمه سپهری به دادگاه؛ اتهام: محکوم کردن حمله تروریستی حماس

اصغر سپهری برادر فاطمه سپهری از احضار خواهرش به دادگاه با اتهامی تازه خبر داد و گفت که گمان می‌رود این پرونده در مورد محکوم کردن حمله تروریستی حماس از سوی او باشد. اصغر سپهری در توضیح این پرونده در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: احضاریه‌ای از سوی مدیر شعبه پنجم دادگاه انقلاب مشهد، سهیلا قائمی، برای فاطمه سپهری صادر شده که براساس آن خواهرم باید در تاریخ ۱۷ اردیبهشت از زندان وکیل‌آباد به دادگاهی در خیابان کوهسنگی مشهد برود تا به اتهامی‌ جدید پاسخ دهد. او خاطرنشان کرد محتوای این پرونده جدید مشخص نیست اما گمان می‌رود که در مورد محکوم کردن حمله تروریستی حماس در پانزدهم مهرماه سال گذشته به اسرائیل باشد. (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ صدای آمریکا )

ساناز آریان طلب جهت اجرای حکم حبس احضار شد

ساناز آریان طلب، شهروند اهل کرج با دریافت ابلاغیه ای در تاریخ۲۳ اردیبهشت ماه جهت اجرای حکم حبس به شعبه هفتم اجرای احکام کیفری این شهرستان احضار شد.وی در تاریخ بیست و پنجم شهریورماه سال گذشته، همزمان با برگزاری سالگرد مهسا امینی در گوهر دشت کرج بازداشت و به زندان کچویی این شهر منتقل شد. وی نهایتا پس از ده روز بازداشت با قرار کفالت پانصد میلیون تومانی از زندان کچویی کرج آزاد شد.در تاریخ بیستم اسفند ۱۴۰۲، خانم آریان طلب توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان کرج  به تحمل یک سال حبس تعزیری، دو سال منع خروج از کشور و دو سال منع عضویت در گروه ها و دسته جات اجتماعی محکوم شد.( هرانا ۱۴۰۳/۰۲/۲۶)

احکام صادر شده

زهرا صیاد دلشادپور، دبیر آموزش و پرورش به بازنشستگی اجباری محکوم شد

زهرا صیاد دلشادپور، دبیر آموزش و پرورش در شهرستان بندرانزلی، با حکم هیات تجدیدنظر تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش گیلان به دلایلی نظیر شرکت در تجمعات و تحصن ها به بازنشستگی اجباری محکوم شد.بر اساس حکمی که در اسفندماه سال گذشته توسط هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت آموزش و پرورش گیلان صادر و به خانم دلشادپور ابلاغ شده، وی به دلایلی نظیر شرکت در تجمعات و تحصن ها، تشویق دانش آموزان به اعتصاب و استفاده از شعارهای هنجارشکنانه و بر اساس بررسی میدانی از مراجع امنیتی و اداری، به بازنشستگی اجباری بر اساس سنوات خدمت دولتی با تقلیل یک گروه محکوم شده است. (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

آفرین نجفی زاده، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت به منع موقت از تحصیل محکوم شد

آفرین نجفی زاده به منع موقت از تحصیل محکوم شد. خانم نجفی زاده ضمن انتشار این خبر نوشت: با حکم کمیته انضباطی تجدیدنظر دانشگاه علم و صنعت، به یک نیمسال محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شدم. این پرونده یک روز بعد از شرکت در نشست خبری روز دانشجو و نوشته شدن گزارش روزنامه‌های شرق، اعتماد، امتداد، انصاف و… در چهاردهم آذر ١۴٠١ تشکیل شد. (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

حکم دو سال حبس و ممنوعیت فعالیت مجازی برای صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار، قطعی شد

خانم آذرپیک در پی شکایت‌هایی از جمله مجلس شورای اسلامی، علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت دولت روحانی، زهرا شیخی، نماینده مجلس یازدهم و سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم، به اتهاماتی از جمله نشر اکاذیب، افترا و تهدید مجرم شناخته شده بود. آذرپیک پیشتر به دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محکوم شده بود. منتقدان این اقدامات را نقض آزادی بیان و حقوق شهروندان می‌دانند و خواهان توقف پیگرد قضایی اصحاب رسانه به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای خود هستند. هنوز مشخص نیست که خانم آذرپیک چه زمانی و چگونه حکم خود را اجرا خواهد کرد. (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

شیرین سعیدی توسط دادگاه انقلاب به حبس محکوم شد

بر اساس حکمی که هفته گذشته، توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر و به این شهروند زندانی ابلاغ شده، خانم سعیدی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شده است. این حکم در مرحله بدوی صادر شده است و خانم سعیدی ۲۰ روز برای اعتراض به حکم فرصت دارد. (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

اجرای حکم اعدام سە زندانی بلوچ از جمله یک زن در زندان مرکزی کرمان

سحرگاه روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۸ می‌۲۰۲۴)، حکم اعدام سه زندانی بلوچ به نام‌های فریبا محمدزهی اهل زاهدان،  عبدالله ازبکزهی ۲۸ ساله، اهل زاهدان و خلیل‌الله براهویی (احمدزهی) ۳۵ ساله و اهل خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان در زندان مرکزی کرمان به اجرا درآمد.  عبدالله ازبکزهی پدر سه فرزند بوده و ۳ سال پیش و خلیل‌ براهویی که پدر دو فرزند بوده، دو سال پیش و فریبا محمدزهی نیز سه سال پی بازداشت و به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. این دو زندانی روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند. خبر اعدام این سه زندانی، تا زمان تنظیم این خبر در رسانه‌های حکومتی به ویژه رسانه‌های نزدیک به قوه قضاییه اعلان نشده است. (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

فروغ سمیع نیا، فعال حقوق زنان، به حبس تعزیری محکوم شد

فروغ سمیع نیا، فعال شناخته شده حقوق زنان در ایران، به اتهامات اجتماع و تبانی و عضویت در گروه توسط دادگاه انقلاب رشت به حبس تعزیری محکوم شد. سمیع نیا که سابقه دو دهه فعالیت در راستای حقوق زنان را در کارنامه خود دارد، پیشتر در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ به همراه ۱۱ فعال زن دیگر بازداشت شده بود. وی پس از گذراندن ۴۷ روز حبس در زندان لاکان رشت، در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۴۰۲ آزاد شد. حکم حبس تعزیری برای سمیع نیا شامل سه سال و شش ماه و یک روز برای اتهام اجتماع و تبانی و دو سال و هفت ماه و ۱۶ روز برای اتهام عضویت در گروه است. حکم حبس فروغ سمیع نیا در حالی صادر شده است که در ماه‌های اخیر احکام سنگینی برای دیگر فعالان زن نیز در ایران صادر شده است. این احکام به عنوان تلاشی از سوی مقامات برای سرکوب فعالیت های مدنی و سیاسی زنان در ایران ارزیابی می‌شود. ( ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی )

دادگاه انقلاب اصفهان ۱۵ زن بهائی را درمجموع به۷۵ سال زندان محکوم کرد

 دادگاه انقلاب اصفهان روز پنج‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه برای هریک از این ۱۵ زن شامل نسرین خادمی، شعله آشوری، ساناز راسته، مریم خورسندی، فیروزه راستی، شورانگیز بهامین،‌ سارا شکیب، سمیرا شکیب، بشری مطهر، فرخنده رضوان‌پی، رویا آزادخوش، مژگان پورشفیع، نوشین همت،‌ مژده بهامین و آزیتا رضوانی‌خواه، حکم پنج سال زندان صادر کرده است.هریک از آن‌ها همچنین به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی، دو سال ممنوع ‌الخروجی و پنج سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم شده‌اند.دادگاه انقلاب اصفهان ۱۵ فروردین‌ سال جاری اتهام فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام علیه این شهروندان بهائی را محرز دانسته و برای آن‌ها قرار جلب دادرسی‌ صادر کرده بود.بر این اساس محمدرضا توکلی، رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب، اشد مجازات را برای این زنان بهائی در نظر گرفته .(رادیوفردا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)

بازداشت 

گیلان، بازداشت مریم، مهسا و میثم بصیر توانا از اعضای خانواده‌های دادخواه

 نیروهای اداره اطلاعات در شهر فومن استان گیلان مریم بصیر توانا ، مهسا  بصیر توانا و میثم بصیر توانا از اعضای خانواده‌های دادخواه را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. به گفته منابع مطلع، نیروهای اداره اطلاعات بدون ارائه هرگونه برگه قضایی و با هجوم به منازل این سه شهروند اقدام به بازداشت آنها کرده‌اند. تا زمان تنظیم این خبر، اطلاعات دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات وارده، سرنوشت و محل نگهداری این سه عضو خانواده‌های دادخواه در دسترس نیست و پیگیری‌های خانواده‌ آنها بی‌نیجه بوده است. قابل ذکر است که، مهسا بصیر توانا سال گذشته نیز در آبان و مردادماه دوبار توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده بود. (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

علیرغم گذشت ۳۴۰ روز؛ تداوم بازداشت نسیم غلامی سیمیاری در زندان اوین

نسیم غلامی سیمیاری کماکان در بازداشت بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این متهم سیاسی ضمن تایید این خبر گفت: خانم غلامی با گذشت ۳۴۰ روز از زمان دستگیری، چندین بار در دادسرای اوین از بابت اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و بغی مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. اما تاکنون جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او برگزار نشده و به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین بسر میبرد. نسیم غلامی سیمیاری در تاریخ بیست و هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲، توسط ماموران اطلاعات سپاه در یکی از خیابانهای تهران بازداشت شد. (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

بازداشت مجدد زندانی سیاسی فاطمه ضیایی و انتقال به اوین

زندانی سیاسی فاطمه حوری ضیایی با وجود بیماری و عدم تحمل زندان به‌دستور مقامات قضایی به زندان اوین بازگردانده شده است. به‌دستور مقامات قضایی، روز یک‌شنبه ۲اردیبهشت ۱۴۰۳، زندانی سیاسی فاطمه (حوری) ضیایی که به دلیل بیماری ام اس در مرخصی استعلاجی بود، دستگیر و به بند زنان زندان اوین منتقل شد. درباره زندانی سیاسی فاطمه ضیایی. فاطمه ضیایی، متولد ۱۳۳۶، متاهل و مادر ۲فرزند است. او از زندانیان سیاسی دهه شصت است که از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ به مدت ۵سال به اتهام هواداری از مجاهدین خلق در زندان به‌سر برده است. (۴ اردیبهشت صدای بازداشت شدگان)

بازداشت سمیە قادری خواهر زندانی سیاسی محسن قادری

ساعات اولیه بامداد روز دوشنبە ١٧ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ می ۲۰۲۴)، نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر بە منزل خانوادگی سمیە قادری در روستای گزگسک هجوم بردە و وی را مورد بازداشت قرار دادەاند. شایان ذکر است، سمیە قادری خواهر زندانی سیاسی، محسن قادری و از بازداشت‌شدگان جنبش زن، زندگی، آزادییست، کە ۹ آبان ماه سال گذشته جهت سپری کردن حکم حبس دو سال و شش ماهه خود، بازداشت و در زندان مرکزی نقدە محبوس است. بنابر گفتە شاهدان نیروهای اداره اطلاعات با اعمال خشونت و  بدون ارائە هیچ گونە برگە قانونی سمیە قادری را بازداشت کردەاند. تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از اتهامات وارده، سرنوشت و محل نگهداری این شهروندان در دسترس نیست. (۱۷ اردیبهشت هه‌نگاو)

فرنگیس فتحى و اکرم کوخیان در ملکان بازداشت شدند

روز یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه، دو عضو یک خانواده به نام های فرنگیس فتحى و اکرم کوخیان، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در شهرستان ملکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.بر اساس گزارشاتی ساعت ۱۰ صبح ابتدا ۵ تن از ماموران امنیتی به منزل این شهروندان مراجعه کردند که پس از اعتراض خانم کوخیان، به صورت او و مادرش اسپری فلفل زدند، ساعاتی بعد آنها مجددا به منزل این شهروندان مراجعه و اقدام به بازداشت آنها و تفتیش محل کردند.برخی از لوازم شخصی وهمچنین ماشین یکی از اعضای خانواده را نیز ضبط کردند.تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.(۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت شد

سوسن حسن زاده، مدرس زبان کردی و شهروند ساکن بوکان، روز چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.بر اساس این گزارش، خانم حسن زاده توسط نیروهای اداره اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شده است.تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه خانم حسن زاده اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا  ۲۹اردیبهشت ۱۴۰۳)

زندان و زندانی 

بیش از ۱۶ ماه بلاتکلیفی؛ تداوم بازداشت فرحناز نیکخو در زندان اوین

فرحناز نیکخو در بازداشت بسر میبرد. خانم نیکخو شانزده ماه است که در بازداشت به سر می‌برد و علیرغم برگزاری دو جلسه دادگاه در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، تاکنون حکمی برای او صادر نشده و کماکان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین بسر میبرد. فرحناز نیکخو در تاریخ دوازدهم آذرماه ۱۴۰۱، هنگام خروج از کشور توسط ماموران امنیتی وابسته به نهاد اطلاعات سپاه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بازداشت و به بند ۲ الف در زندان اوین منتقل شد. وی پس از گذشت حدود هفت ماه، در تاریخ دهم فروردین ماه ۱۴۰۲، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

مینا خواجوی، نوکیش مسیحی در زندان اوین: از دردهای جسمانی رنج می‌برد و از درمان محروم است

 

خانم خواجوی به دلیل کهولت سن با مشکلات جسمانی عدیده‌ای از جمله دردهای کمر و زانو و مشکلات مفصلی روبرو است که به گفته نزدیکانش، به سختی می‌تواند راه برود. با وجود نیاز به مراقبت‌های پزشکی تخصصی، از درمان محروم مانده است. او از  دردهای کمر و زانو، مشکلات مفصلی، عدم توانایی در راه رفتن رنج می برد. همچنین نیاز به مراقبت‌های پزشکی تخصصی، دارد. مینا خواجوی قمی، نوکیش مسیحی در تیرماه سال ۱۳۹۹ بازداشت و در همان ماه با تودیع وثیقه آزاد شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی به همراه چند شهروند مسیحی دیگر در تاریخ ۸ خرداد ۱۴۰۱، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. نهایتا در خردادماه ۱۴۰۱، وی توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهاماتی از جمله اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ مسیحیت تبشیری و تشکیل کلیسای خانگی مجموعا به شش سال حبس محکوم شد. (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

گزارشی از آخرین وضعیت نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی در زندان اوین

خانم اسلام زهی و همسرش بیش از هفت ماه است که دستگیر شده اند و تاکنون جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد برگزار نشده است. آنها کماکان به صورت بلاتکلیف زندان اوین بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان ضمن تایید این خبر گفت: نسیمه هفته گذشته فرزند خود را زایمان کرده و اکنون در قرنطینه زندان اوین بسر میبرد. پیشتر در بازجویی ها به نسیمه گفته بودند که فرزندش به دنیا بیاید همانند فرزند اولش عایشه که زیر دو سال است را به یک خانواده شیعه میسپارند. در شهریورماه سال گذشته، خانم اسلام زهی به همراه همسر و فرزندشان در استان سیستان و بلوچستان بازداشت شدند. (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

نسیم ثابتی، شهروند بهائی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد

نسیم ثابتی راهی زندان وکیل آباد مشهد شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر گفت: خانم ثابتی روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳، پس از مراجعه به شعبه بیست و یکم اجرای احکام دادسرای مشهد بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت سه سال حبس خود راهی زندان وکیل آباد این شهر شد. این شهروند بهائی چندی پیش با دریافت ابلاغیه ای به این شعبه احضار شده بود. نسیم ثابتی، پیشتر توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به سه سال و هشت ماه حبس محکوم و حکم صادره توسط شعبه سی و پنجم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عینا تایید شد. (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

مطهره گونه ای توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، پس از احضار تلفنی توسط اطلاعات سپاه، توسط نیروهای این سازمان در تهران بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این دانشجو اطلاعی کسب نشده است. مطهره گونه ای پیشتر به همراه همسرش، مهدی هادی زاده، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط کمیته مرکزی وزارت بهداشت به منع موقت از تحصیل و تغییر محل تحصیل به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل محکوم شدند. (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

نرگس منصوری، فعال مدنی، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد

نرگس منصوری، فعال مدنی و عضو سابق شورای مرکزی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، از روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در اعتراض به وضعیت پرونده خود و تصمیمات دادستانی، دست به اعتصاب غذا زده است. این فعال مدنی که پیشتر به سه سال حبس محکوم شده بود، بارها در اعتراض به احکام صادره و شرایط خود دست به اعتصاب غذا زده است.آخرین اعتصاب غذای خانم منصوری به قبل از عید نوروز باز می‌گردد. نرگس منصوری ۴۶ ساله، مادر یک فرزند ۱۳ ساله است. وضعیت سلامتی خانم منصوری در پی اعتصاب غذاهای متعدد نگران کننده گزارش شده است. (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

سکینه پروانه در زندان اوین دست به اعتصاب زد

بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، خانم پروانه برای همدردی با خانواده هایی که فرزندانشان را در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، از دست داده اند و به مناسبت سالروز تولد علی مظفری نوجوان هفده ساله یکی از جانباختگان اعتراضات سراسری در شهرستان قوچان، دست به اعتصاب زده است. سکینه پروانه با نگارش نامه ای از زندان از اعتصاب اعتراضی خود خبر داده بود. (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

بیش از چهار ماه بلاتکلیفی؛ تداوم بازداشت یکتا فهندژ سعدی در زندان عادل آباد شیراز

خانم فهندژ سعدی علیرغم گذشت ۱۳۷ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر میبرد.همچنان آزادی موقت وی میسر نشده و از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است.یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ سی ام بهمن ماه همان سال، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

تداوم بازداشت و بی خبری از سرنوشت رویا ثابت، شهروند بهائی

ویا ثابت، شهروند بهائی علیرغم گذشت ۷۹ روز از زمان بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد. بیخبری از سرنوشت خانم ثابت، افزایش نگرانی های خانواده وی را در پی داشته است.خانم ثابت در تاریخ بیست و ششم بهمن ماه سال گذشته در شیراز بازداشت شد. تاکنون هیچ اطلاعی در خصوص محل نگهداری این شهروند بهائی به خانواده وی داده نشده است. فرزندان خانم ثابت با انتشار یک فایل صوتی از سرنوشت نامعلوم مادر خود ابراز نگرانی کرده اند. (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

تداوم بازداشت مریم زلکی، از شرکت‌کنندگان تجمعات سه‌شنبه‌های اعتراضی

مدتی است که بازنشستگان تامین اجتماعی و فرهنگیان در سراسر ایران، با برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روزهای سه‌شنبه، به وضعیت اسف‌بار معیشتی خود اعتراض می‌کنند. جمهوری اسلامی اما در پاسخ به این اعتراضات، نه تنها به مطالبات این افراد پاسخ نمی‌دهد، بلکه به انحای مختلف اقدام به سرکوب آنها می‌کند.در روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه، پس از پایان تجمع بازنشستگان در اهواز، چهار تن از شرکت‌کنندگان در این تجمع بازداشت شدند. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اسامی بازداشت‌شدگان را محمدزمان کامروا، از بازنشستگان تامین اجتماعی، آقای نوچیان و همسرش خانم افشار (نام کوچک آنها ذکر نشده) از معلمان بازنشسته و مریم زلکی عنوان کرده است. (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

گزارشی از آخرین وضعیت معصومه نساجی، زندانی ۶۲ ساله در زندان اوین

معصومه (فرح) نساجی، زندانی سیاسی ۶۲ ساله، علیرغم حال نامساعد جسمی و تایید پزشکی قانونی مبنی عدم توانایی وی در تحمل کیفر، به دلیل کارشکنی دادستان پرونده کماکان دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند.خانم نساجی چندی پیش در اعتراض به این امر، دست به اعتصاب زد که با وعده مساعد مسئولان، به اعتصاب خود پایان داد.خانم نساجی در تاریخ چهارم آذر ۱۴۰۲ از زندان به مرخصی درمانی کوتاه مدت اعزام شد. وی نهایتا در تاریخ یازدهم فروردین ماه سال جاری، علیرغم عدم بهبودی وضعیت جسمانی، به زندان بازگشت.وی در تاریخ سیزدهم شهریور ۱۴۰۱، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد به پنج سال و چهار ماه حبس محکوم شده بود.وی سابقه تحمل چهل و هشت روز حبس در سلول انفرادی را دارد و اکنون در حال تحمل دوران محکومیت خود در بند زنان زندان اوین است.( ۲۳ اردیبهشت۱۴۰۳ هرانا)

درخواست آزادی مشروط ویدا ربانی، روزنامه نگار رد شد

درخواست آزادی مشروط ویدا ربانی، روزنامه نگار،به دلیل لزوم حفظ نظم عمومی و به منظور اصلاح و تنبیه لازم اینگونه از مجرمین توسط شعبه سی و ششم دادگاه تجدیدنظر استان تهران رد شد. در حالی خانم ویدا ربانی توسط دستگاه قضایی مجرم شناخته شده که تنها جرم ایشان شرکت در اعتراضات مردمی واعتراض به ساقط کردن هواپیمای اکراینی توسط دولت جمهوری اسلامی در ایران و حمایت از خانواده های قربانیان است.(۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

گزارشی از آخرین وضعیت مینا دخیلی در زندان اوین

 مینا دخیلی، از هواداران عرفان حلقه دوران محکومیت هشت ماه حبس خود را در زندان اوین سپری میکند. وی اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی پس از ورود به ایران در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بازداشت شده است.خانم دخیلی پس از چند روز بازداشت در یکی از بازداشتگاه های امنیتی، در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه به بند زنان زندان اوین منتقل شد.( هرانا ۱۴۰۳/۰۲/۲۶)

اعتصاب غذای وریشه مرادی، زندانی سیاسی، در پی انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین

 وریشه مرادی (جوانا سنه)، زندانی سیاسی روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت از بند زنان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. مرادی در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا زده است.انتقال مرادی به بند ۲۰۹ زندان اوین پس از ۲۸۹ روز بلاتکلیفی و با وجود پایان تحقیقات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی درباره اتهامات این زندانی سیاسی صورت می‌گیرد.پیش‌تر و در هفته گذشته، تمام تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری مرادی با دستور مستقیم ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه انقلاب، لغو شده بود.هم‌زمان، پخشان عزیزی، یکی دیگر از زنان محبوس در زندان اوین خبر داد در اعتراض به این اقدام غیرقانونی صلواتی و همچنین انتقال مرادی به بند ۲۰۹ دست به اعتصاب غذا می‌زند.( اینترنشنال ۱۴۰۳/۰۲/۲۶)

یکسال پس از بازداشت، تداوم بلاتکلیفی نسیم غلامی سیمیاری در زندان اوین

خانم غلامی با گذشت یک سال از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین بسر میبرد. این متهم سیاسی پیشتر چندین بار در دادسرای اوین از بابت اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و بغی، تفهیم شده است. با این حال تاکنون جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او برگزار نشده است.نسیم غلامی سیمیاری در تاریخ بیست و هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲، توسط ماموران اطلاعات سپاه در یکی از خیابانهای تهران بازداشت وبه بند یک الف سپاه منتقل شد و در انفرادی مورد بازجویی قرار گرفت و پس از دو ماه به بند دو الف منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ چهارم مهرماه ۱۴۰۲ به بند زنان زندان اوین منتقل شد.وی نهایتا پس از پنج ماه بازداشت در دادسرای اوین توسط بازپرس ناصر جلایر سرتقی از بابت اتهامات اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و بغی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.( هرانا ۱۴۰۳/۰۲/۲۸)

تداوم بازداشت، گزارشی از آخرین وضعیت شریفه محمدی در زندان لاکان رشت

شریفه محمدی، فعال کارگری علیرغم گذشت بیش از صد و شصت روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان لاکان این شهر بسر میبرد.علیرغم اتمام تحقیقات در خصوص پرونده خانم محمدی، تاکنون آزادی موقت وی میسر نشده است.سیروس فتحی، همسر شریفه محمدی با انتشار مطلبی اعلام کرد که روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه، از ملاقات خانواده همسرش که راه دوری را برای دیدار با فرزندشان تا زندان پیموده بودند، ممانعت به عمل آمد.تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این فعال کارگری اطلاعی حاصل نشده است.( هرانا ۱۴۰۳/۰۲/۳۰)

اعدام

زن جوانی به نام ثریا محمدی در زندان قزلحصار کرج به دار آویخته شد

ثریا محمدی که اهل پاکدشت بود، از دو سال پیش در زندان قرچک ورامین در حبس به سر می برد. او روز قبل از اجرای حکم اعدام به زندان قزلحصار منتقل شد.ثریا محمدی دو سال پیش با انگیزه سرقت صاحب خانه خواهر شوهرش را به قتل رسانده بود و از آن زمان در زندان به سر می‌برد.قابل ذکر است که رسانه‌های حکومتی هفته گذشته از اجرای حکم اعدام یک زن با نام کوچک شهنازخبر داده بودند. شهناز نیز از زندانیان قرچک ورامین بوده و در آخرین لحظه حکم وی اجرا نشده و به زندان قرچک بازگردانده شده است. اولیای دم در قبال دریافت دیه به این زندانی رضایت داده‌اند. (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

فریبا محمدزهی، زن بلوچ در زندان کرمان اعدام شد

حکم یک زن بلوچ به‌نام فریبا محمدزهی که پیشتر تحت جرائم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود در زندان کرمان به اجرا درآمد.بر اساس گزارش‌ها، وی در سال ۱۴۰۱ در ایست و بازرسی راین کرمان توسط نیروهای نظامی بازداشت شده بود. دادگاه انقلاب کرمان حکم اعدام خانم محمدزهی را صادر کرده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)

یک زندانی زن در زندان نیشابور اعدام شد

سحرگاه روز شنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه، حکم یک زندانی زن که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان نیشابور اجرا شد.هویت وی فاطمه عبداللهی، ۲۷ ساله گزارش شده است.بر اساس این گزارش، خانم عبداللهی سه سال قبل بابت اتهام قتل همسرش بازداشت و سپس توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانی توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.( هرانا ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ )

جرائم مواد مخدر، پنج زندانی در زندان ارومیه اعدام شدند

سحرگاه روز شنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه، حکم پنج زندانی از جمله یک زن که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان ارومیه به اجرا در آمد.هویت این زندانیان پروین موسوی، اهل شهرستان مراغه به همراه رامین لوندپور، پرویز قاسمی، یوسف سعیدی و منصور ناصری، احراز شده است.این زندانیان جملگی پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر بازداشت و سپس توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند.تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.( هرانا ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ )

خشونت علیه زنان 

قطع سیم‌کارت موبایل، مجازات مخالفت با حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی

 خط تلفن همراه زنانی که در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با گشت ارشاد یا حجاب اجباری مطلبی منتشر کرده بودند، قطع شده است. دوازده زن از شهرهای تهران٬ کرج٬ اراک و تبریز تایید کردند که ساعاتی پس از انتشار پستی در مخالفت با حجاب اجباری٬ تلفن همراه آنان قطع شده است. یکی از این زنان پس از پیگیری متوجه شد که دستور قطع تلفن همراه او از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر شده است. (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران وایر)

فرمانده سپاه تهران از تشکیل یک گروه جدید برای «پیگیری قانون» تحمیل حجاب خبر داد

حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، روز یک‌شنبه، دوم اردیبهشت، از تشکیل یک گروه جدید برای پی‌گیری موضوع تحمیل حجاب اجباری بر شهروندان خبر داد. او نام این گروه‌ها را سفیران مهر اعلام کرد و گفت که افراد این گروه‌ها آموزش دیده‌اند تا رعایت قانون حجاب اجباری را به صورت جدی‌تر در میان اصناف، ادارات، بازار، معابر، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حمل و نقل عمومی تهران پی‌گیری کنند. مقامات جمهوری اسلامی با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، از روز شنبه ۲۵ فروردین برخورد خشن با شهروندان را دوباره آغاز کرده‌اند. (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ رادیو فردا)

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شده و یک پزشک را وادار کرده به مرکز خرید برود و مانتویی مطابق تاکید حراست بخرد. پزشک دیگری گفت حراست گفته باید کمر شلوارش را پایین بکشد تا بالاتر از مچ پاهایش معلوم نباشد. (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال)

زهرا شفیعی، نویسنده و کارگردان، به علت ضربات مأموران دچار سکته مغزی شد

او پیشتر در تماسی از زندان نحوه بازداشت خشونت‌آمیز خود در خیابان‌ انقلاب تهران را شرح داده و گفته بود که در زمان بازداشت در خیابان چند مأمور زن و مرد به ‌شدت و به طرز خیلی بد و عجیبی محکم او را می‌زدند.شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری سال گذشته زهرا شفیعی را به ۹ سال و شش ماه حبس محکوم کرد. پیش از این نیز فعالان سیاسی و مدنی گزارش‌های زیادی را در زمینه خشونت افراطی مأموران امنیتی در زمان بازداشت شهروندان منتشر کرده‌اند. در یکی از این موارد درآذر ۱۴۰۱ شادمان احمدی، جوانی که به دلیل شرکت در اعتراضات شهر دهگلان بازداشت شده بود، ساعتی پس از دستگیری بر اثر شکنجه در بازداشتگاه کلانتری این شهر جان باخت.(۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی )

قتل ناموسی

زنکشی، گزارشی از قتل یک زن جوان توسط همسرش در ارومیه

یک زن جوان با هویت سامره مختارپور، ۳۸ ساله، اهل شهرستان سلماس و ساکن ارومیه، توسط همسرش کشته و جسدش در نزدیکی جاده مهاباد کشف شد. منابع محلی پیشتر از کشف جسد یک زن در اواسط فروردین‌ماه ۱۴۰۳ و در ۱۱ کیلومتری مهاباد را اعلام کرده بودند. به گفته منابع آگاه، سامره مختارپور فارغ‌التحصیل رشته حقوق و مادر یک دختر خردسال بود و بطور مداوم از سوی همسرش مورد خشونت فیزیکی و کلامی قرار داشته است. قاتل با هویت بهمن میقانی، پس از بازداشت اظهار داشته که در جریان یک مشاجره ابتدا در اثر ضربات مکرر به سر و گردن قربانی را بیهوش کرده و سپس با شال اقدام به خفه کردن وی کرده است. (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

زنکشی، یک مرد در سبزوار با تبر همسرش را به قتل رساند

یک زن با هویت آرزو شیرخانی در شهر سبزوار توسط همسرش کشته شد. فرد قاتل با ضربات تبر ابتدا دست‌های وی را مجروح و سپس ضربه‌ای به سر مقتول وارد و در دم جانش را از دست داده است. به گفته منابع مطلع، این زوج اخیراً دچار اختلاف شده و آرزو روز حادثه برای طلاق اقدام کرده بود که پس از برگشتن به منزل توسط همسرش مورد حمله قرار گرفته است. آرزو شیرخانی قبلاً یک بار ازدواج ناموفق داشته و از همسر اولش دو فرزند داشته است. وی توسط همسر دومش بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. قابل ذکر است که فرد قاتل از پس انجام قتل متواری شده و تاکنون بازداشت نشده است. (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

زن‌کشی: قتل فجیع یک زن توسط همسر سابقش در شهر بردسکن خراسان رضوی

روز سه‌شنبه ٢١ فروردین ماه ١٤٠٣ (٩ آوریل ٢٠٢٤)، یک زن ٣۵ ساله به نام سمیرا اکبری در شهر بردسکن به دست همسر سابقش به قتل رسید. به گفته یک منبع مطلع، مرد متهم به نام محمد زاهدی، پس از فرو کردن ضربات چاقو به ناحیه سر همسر سابق خود که حضانت فرزندانش را نیز بر عهده داشته، گلوی‌اش را بریده است. متهم پس از اقدام جنایت‌کارانه خود بازداشت شده، اما تاکنون اطلاعی دقیق از انگیزه‌ وی در دسترس نیست. زن‌کشی شدیدترین بروز زن‌ستیزی و زن‌بیزاری در تمام جوامع مردسالار است. جمهوری اسلامی به شکل قانونمند و نظام‌مند نه تنها تلاش نمی‌کند، جلوی زن‌کشی‌ها را بگیرد، بلکه هم به شکل دولتی خود در زن‌کشی دخالت دارد و هم زن‌کشی‌های اجتماعی را از طریق قوانین ضد زن تسهیل می‌کند. (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

گزارشی از قتل یک زن توسط همسرش در سنندج

روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱ می‌۲۰۲۴)، یک زن جوان در سنندج با هویت شهین گویلی که مادر یک فرزند ۱۴ ساله نیز بوده در اثر جراحات ناشی از سوختگی در بیمارستان کوثر شهر سنندج جانش را از دست داده است. هه‌نگاو مطلع شده است که، شهین گویلی روز شنبه ۸ اردیبهشت (۲۷ می) در منزل پدریش واقع در محله غفور سنندج توسط همسر خود با هویت مهران محمدی به آتش کشیده و بە بیمارستان کوثر منتقل شده بود. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده گویلی، شهین از مدتی قبل در پی اختلاف با همسرش به خانه پدر و مادریش بازگشتە و درخواست طلاق داده بود. روز حادثه مهران از وی درخواست کرده‌ است تا به منزل برگردد و پس از امتناع شهین از برگشتن به منزل، مهران بر روی شهین و خودش نفت ریخته وخودشان را بە آتش کشیدە است. قابل ذکر است که مهران محمدی نیز همان روز و در همان بیمارستان فوت شده است. (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

زن‌کشی: وقوع قتل با انگیزه ناموسی در ایوان‌غرب

 روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ (۱۹ مه ۲۰۲۴)، یک زن با هویت آرزو حسنی، با ۱۰۰ ضربه متعدد چاقو و به طرز تکان‌دهنده‌ای توسط همسرش در ایوانغرب از توابع استان ایلام به قتل رسید .قاتل با هویت جواد جعفری ۴۰ ساله خود را به نیروهای نظامی تحویل داده است. رسانه‌های حکومتی عبارت مبهم اختلافات خانوادگی را برای قتل این زن عنوان کرده‌اند. اما از طریق منابع موثق اعلام شده که آرزو حسنی با انگیزه‌های ناموسی توسط جواد جعفری، همسر خود، به قتل رسیده است و فرد قاتل پیکر همسرش را به صندوق عقب ماشینش انداخته و به کلانتری برده است.( هه‌نگاو ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)

آسیب های اجتماعی

سمیرا آل سعیدی، پزشک فوق تخصص روماتولوژی، خودکشی کرده و جان باخت

سمیرا آل سعیدی، پزشک فوق تخصص روماتولوژی و استاد دانشگاه تهران، در پی خودکشی جان باخت.مهدی عبدوس، پزشک، در صفحه ایکس نوشته که سمیرا آل سعید یک روز قبل از مرگ، درباره قصدش برای خودکشی به کمک دارو با همکارانش صحبت کرده بود. مهدی عبدوس با اشاره به دلتنگی‌های سمیرا آل سعیدی نوشته: پزشکان بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض تنش و استرس‌های فراوان کاری هستند. مطهره گونه‌ای، دانشجوی محروم از تحصیل رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران، هم با انتشار خبر خودکشی سمیرا آل سعیدی نوشته: این خون‌ها و جان‌های عزیز که از بین می‌روند بر دوش وزارت بهداشت جمهوری اسلامی است. (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ صدای آمریکا )

خشونت خانگی و بی‌توجهی بهزیستی منجر به خودکشی نیلوفر شاه‌محمدنژاد، دختر ۲۱ ساله سنندجی شد

نیلوفر شاه‌محمدنژاد، از طریق خوردن تعداد بالایی قرص ۶۰ تا ۷۰ قرص در منزل خانوادگیش به زندگی خود پایان داد. همچنین او پیشتر بارها اقدام به خودکشی کرده بود.  نیلوفر ۲۱ ساله، تا مقطع پشت کنکور تحصیل کرده بود. او تنها فرزند پدر و مادرش بوده که آنها در دوران کودکیش از هم جدا می‌شوند و به ‌دلیل اینکه پدر خانواده از دادن حضانت فرزند به مادر خودداری می‌کند، این دختر نزد پدرش زندگی می‌کند. با این وجود به مدت سال‌های متمادی، در منزل خانوادگی، توسط پدر مورد خشونت و آزار قرار می‌گیرد و زمانی که توسط برخی از افراد تلاش می‌شود، تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرد، بهزیستی به بهانه اینکه گرفتن حضانت از پدر سخت است هیچ مسئولیتی را در قبال او قبول نکرده بود و حتی برای برعهده‌گرفتن سرپرستیش توسط یک خیر هیچ همکاری انجام نداده بود. (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ کردپا)

خودکشی یک پزشک جوان دیگر به نام زهرا ملکی قربانی

زهرا ملکی قربانی، پزشکی که مشغول گذراندن دوره طرح خود در استان هرمزگان بود، به دلیل فشار ناشی از شرایط کار و زندگی، به حیات خود پایان داد. در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره شرایط رزیدنت‌های پزشکی و خودکشی آن‌ها منتشر شده است. وب‌سایت خبری تجارت‌نیوز دی ماه سال گذشته نوشت تنها در یک هفته سه مورد خودکشی در میان دستیاران پزشکی (رزیدنت‌ها) و پزشکان طرحی گزارش شده است. در آن مقطع زمانی، بابک شکارچی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی ایران، بزرگ‌ترین مشکل رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی را «نداشتن امید به آینده» دانسته بود. (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال)