موانع بر سر حضور زنان در سینما برای تماشای مسابقات جام جهانی

ارسال کننده: آقای غلامرضا اخلاقی13اردیبهشت

فرمانده نیروی انتظامی گفته مسئله پلیس این است که هنگام پخش فوتبال در سینماها ” ضوابط اخلاقی” رعایت شود. مدیران سینماها اما معتقدند حضور بانوان در سینما هنگام پخش فوتبال باعث “اخلاق‌مداری” بیشتر تماشاچیان می‌شود.

خبرگزاری “ایسنا” در گزارشی نظر چند تن از سینماداران تهران درباره اظهارات اخیر فرمانده نیروی انتظامی درباره پخش مسابقات فوتبال جام‌جهانی در سینماها را پرسیده و نوشته است: «آیا جام‌جهانی در پرده سینماها جان می‌گیرد؟»

اخیرا اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی درباره پخش مسابقات فوتبال جام‌جهانی در سینماها گفته بود:«مسئله ما این است که ضوابط اخلاقی در این مکان رعایت شود.»

فرمانده نیروی انتظامی مدعی شده در سینماها هنگام پخش فوتبال “پایکوبی و رفتارهای ناهنجار صورت می‌گرفت”، و هنگامی که پلیس اعلام کرد “این سینماها فقط برای آقایان باشد دیگر کسی نیامد”. اسماعیل احمدی‌مقدم نتیجه گرفته: «این نشان می‌دهد که ممکن است سینماها بستری برای بروز ناهنجاری‌های رفتاری شوند و ما نباید به آن دامن بزنیم.»

در همین زمینه پاسبانیان مدیر سینما “استقلال” در واکنش به سخنان فرمانده نیروی انتظامی گفته که بهتر است هرگونه صحبت درباره بروز ناهنجاری در سینماها هنگام پخش مسابقات فوتبال براساس مدرک و به طور مستند باشد. به گفته مدیر سینما استقلال هم اکنون در سینماها، اعضای خانواده در کنار یکدیگر فیلم تماشا می‌کنند و این فیلم می‌تواند به فوتبال هم تغییر پیدا کند.

در بسیاری از کشورها مسئولان شهری امکان پخش فوتبال در مکان‌های عمومی را به‌صورت رایگان فراهم می‌کنند
در بسیاری از کشورها مسئولان شهری امکان پخش فوتبال در مکان‌های عمومی را به‌صورت رایگان فراهم می‌کنند
به گفته مدیر سینما “استقلال” وقتی خانواده و خانم‌ها در سالن‌ سینما حضور داشته باشند، به حرمت حضور آن‌ها اتفاقات یا حرف‌هایی که از سوی آقایان ممکن است پیش آید، رخ نخواهد داد.

در همین زمینه و در روزهای اخیر رضا سعیدی‌پور مدیر سینما “آزادی” به خبرگزاری “ایسنا” گفت اگر خانم‌ها امکان حضور در سینما را نداشته باشند از پخش فوتبال جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل در سینما صرف‌نظر می‌کنیم.

به گفته مدیر سینما “آزادی” حضور حتی یک خانم در میان آقایان هنگام پخش فوتبال در سینما “باعث می‌شود اخلاق بیشتر رعایت شود”.

۴ سال پیش و هنگام پخش مسابقات جام‌جهانی نیز برخی سینماداران ایران خواستار مجوز حضور بانوان در سینماها برای تماشای بازی‌های فوتبال بودند. اجازه‌ای که هیچ وقت به آن‌ها داده نشد. ۴ سال بعد در آستانه برگزاری مسابقات جام‌جهانی برزیل محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران کشور می‌گوید هر گونه اظهارنظر در این‌باره به بعد از پیگیری جلسات مسئولان در وزارت ارشاد برای پخش مسابقات فوتبال در سینماها موکول می‌شود.

معاون اجتماعی ناجا: تماشای فوتبال در شان زنان نیست

در سال‌های اخیر تماشای قوتبال توسط زنان در سینماها چندین‌بار ممنوع شده است. در یکی از این موارد سال ۲۰۱۲ و هنگام مسابقات یورو ۲۰۱۲ بهمن كارگر معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام کرد: «مردان در هنگام بازی فوتبال هيجانی شده و بعضا فحش‌های ركيک داده يا شوخی‌‌های بدی انجام می‌دهند. اين در شان زنان نيست كه با آقايان فوتبال نگاه كنند و زنان بايد از نيروی انتظامی در اين زمينه تشكر كنند.»

چالش بر سر حضور یا عدم حضور زنان ایرانی در فضاهای عمومی برای تماشای فوتبال در حالی است که در بسیاری از کشورها هنگام بازی‌های فوتبال مهم و حساس، مسئولان شهری و شهرداری‌ها امکان پخش فوتبال در مکان‌های عمومی و در فضاهای باز ‌همچون پارک‌ها را به‌صورت رایگان فراهم می‌کنند.