گزارشی از آخرین وضعیت سکینه پروانه در زندان اوین

سکینه پروانه، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند. وی که اخیرا به زندان مذکور منتقل شده، پیشتر توسط دادگاه انقلاب مشهد به هفت سال و شش ماه حبس محکوم شده است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم پروانه در تاریخ پانزدهم فروردین ماه سال جاری از زندان وکیل آباد مشهد به زندان اوین منتقل شد. اما پس از انتقال به زندان مذکور کلیه وسایل وی توسط مسئولین زندان ضبط شده و با وجود پیگیری های مکرر تاکنون به او تحویل داده نشده است.”

سکینه پروانه در فروردین ماه ۱۴۰۲، در پی حضور سر مزار علی مظفری از جانباختگان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ در شهرستان قوچان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه این شهرستان منتقل شد. وی نهایتا پس از دوازده روز بازداشت در این نهاد امنیتی به زندان وکیل آباد مشهد انتقال یافت.

در مهرماه همان سال، سکینه پروانه توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به شش سال حبس، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم نهایتا توسط شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عینا تایید شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی شش سال زندان در خصوص خانم پروانه قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، مصداق اتهام اجتماع و تبانی علیه این زندانی سیاسی حضور بر سر مزار علی مظفری، نوجوان ۱۷ ساله، اهل قوچان یکی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، عنوان شده است. مصداق اتهام تبلیغ علیه نظام وی نیز اعتراض به کشته شدن جوانان و کودکان در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ مطرح شده است. سکینه پروانه، متولد ۱۳۶۷ و اهل قوچان پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. خانم پروانه در نیمه دوم سال ۹۸ توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شد. وی نهایتا توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت مجازات تکمیلی به ۲ سال ممنوعیت از عضویت در دستجات سیاسی محکوم شد. وی که دوران محکومیت خود را در زندان های قرچک ورامین، اوین و وکیل آباد مشهد گذارند، نهایتا در اسفندماه ۱۴۰۱، به دنبال صدور بخشنامه “عفو” آزاد شد.( هرانا ۱۴۰۳/۰۱/۲۰ )