اصفهان؛ آزادی یک زن بهائی همزمان با تداوم بازداشت سه زن دیگر

خبرگزاری هرانا

شانا شوقی فر، شهروند بهائی ساکن اصفهان، با تودیع وثیقه از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد. با این حال، نگین خادمی (سلطانی)، مژگان شاهرضایی و یگانه روح بخش، سه شهروند دیگر بهائی، همچنان پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، در همین زندان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه سیزدهم آذر ۱۴۰۲، شانا شوقی فر، با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد.

یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان با اشاره به تداوم بازداشت نگین خادمی (سلطانی)، مژگان شاهرضایی و یگانه روح بخش، به هرانا گفت: “علی‌رغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، این سه شهروند همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان دولت آباد اصفهان به سر می‌برند”.
این چهار شهروند در تاریخ یکم آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بهائی تاکنون اطلاعی حاصل نشده است.

این موارد بازداشت نمونه‌ای از چالش‌هایی است که اقلیت‌های مذهبی در ایران با آن مواجه هستند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.