گیسو (٣) : پردازشی هفتگی بر مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده: خانم فاطمه تابع بردبار23فروردین 

آژانس کُردپا: گزارش این هفتەی گیسو بە ٣ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان شامل خودکشی دو زن کُرد در شهرهای سقز و میاندوآب و کشتە شدن یک دختر بە دست مادرش و ١مورد نقض حقوق شامل نامشخص بودن پروندە فاطمه هاشـی رفسنجانی در سایر نقاط ایران می‌پردازد.

گیسو به صورت مشخص به مسائل مناطق کُردنشین ایران می‌پردازد، اما این بدان معنا نیست تا دیگر مناطق غیرکُردنشین ایران مورد توجه واقع نگردد و آژانس کُردپا در گزارش گیسو و در حد امکان به مسائل آنها نیز بپردازد.

کُردستان

خودکشی دو زن کُرد در میاندوآب و سقز

با خودکشی یک دختر در سقز و یک زن باردار در میاندوآب، آمار زنان و دختران کُردی کە طی ٢٠ روز گذشتە اقدام بە خودکشی کردەاند بە ٥ تن رسید.

19279.jpg
بر پایە گزارشات منتشر شدە، روز یکشنبه هفدهم فروردین‌ماه یک دختر کُرد به نام کژال قادری فرزند رحمان ساکن روستای “سیاه در” از توابع منطقه گورک شهر سقز با اسلحه شکاری خودکشی کرد.

ازسوی دیگر، پیشتر نیز یک زن ٢٠ سالە ساکن روستای “خان‌کندی” میاندوآب بە نام “مرضیە قهرمانی” اقدام بە خودسوزی و بە زندگی خود پایان بخشید.

این زن جوان بە دلیل اختلافات خانوادگی اقدام بە خودسوزی کردەبود.

مرضیە قهرمان در هنگام خودکشی باردار بودە است.

برپایە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای سال جاری ٥ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران اقدام بە خودکشی کردەاند کە ٤ مورد آن منجر بە مرگ شدە است.

قتل ناموسی اینبار توسط مادر

طی هفتەهای گذشتە یک دختر جوان بە دلیل هر آنچە نگرش و قوانین خانوادگی” خواندە می‌شود، بە دست مادرش بە قتل رسید. این دومین قتل ناموسی طی ٢٠ روز گذشتە در مناطق کردنشین ایران می‌باشد.

19278.jpg
بر پایە اخبار انتشار یافتە، یک دختر ١٩ ساله به امید تشکیل زندگی مشترک با پسر مورد علاقه‌اش منزل پدری را ترک نموده بود از سوی مادرش خفه شد.

این زوج جوان کە هویتشان نامشخص می‌باشد به منزل بسیاری از فامیل‌هایشان مراجعه نموده بودند اما هیچکدام اجازه ورود به خانه را به آنها نداده بودند و این باعث شد این دختر به منزل پدرش بازگردد و پس از بازگشت بلافاصله مادرش وی را با ریسمان خفه نموده بود.

مادر این دختر گفته است به این دلیل این دخترش را خفه نموده است تا درس عبرتی برای شش دختر دیگر شود و از خانه “فرار نکنند”.

گفته می‌شود، این دختر کشته شده عضو یکی از خانواده‌های ساکن شهرک “کشتارگاه” ارومیه می‌باشد .

برپایە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای سال جاری ٢ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران قربانی قتل‌‌های ناموسی شدەاند.

بلاتکلیفی پروندە فاطمه هاشـی رفسنجانی

پروندە فاطمه هاشمی رفسنجانی کە بە ٦ ماه حبس بە مدت دوسال تعلیق شدەاست بە دادگاه تجدید نظر روانە و همچنان نامعلوم می‌باشد.

19281.jpg
پروندە فاطمه هاشمی بە دادگاه تجدید نظر روانە و همچنان نامعلوم می‌باشد
بر پایە اخبار انتشار یافتە،هوشنگ پوربابای روز شنبە هفتە گذشتە از ارسال پروندە موکلش بە شعبە دادگاه تجدید نظر خبر داد و گفتی ” دادگاه تجدید نظر تاکنون درباره این پرونده تصمیم گیری نکرده است”.

دادگاه رسیدگی به اتهامات فاطمه هاشمی رفسنجانی ۱۸ دی ماه سال ۹۲ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی احمدزاده برگزار و دادگاه وی را به شش ماه حبس که به مدت دو سال تعلیق شده است، محکوم کرد.

پس از صدور این حکم، فاطمه هاشمی ۲۶ بهمن ماه با ارایه لایحه ای، به حکم دادگاه اعتراض کرد.

بر اساس این گزارش در کیفرخواست صادره از سوی شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه، اتهام فاطمه هاشمی نشر اکاذیب عنوان شده است.