روز ۴۳۰ از بازداشت غیرقانونی نیلوفر حامدی؛ پرونده هنوز به تجدیدنظر نرفته

ایران‌وایر

همسر این روزنامه نگار زندانی در متنی که در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرده گفته با وجود آنکه درخواست تجدید نظر دو هفته پیش داده شده، پرونده تا کنون به  شعبه تجدیدنظر ارسال نشده است.

همزمان با گذشت ۴۳۰ از بازداشت غیرقانونی «نیلوفر حامدی»، همسر این روزنامه نگار زندانی در متنی که در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرده گفته با وجود آنکه درخواست تجدید نظر دو هفته پیش داده شده، پرونده تا کنون به شعبه تجدیدنظر ارسال نشده است.

محمدحسین آجرلو نوشته است: «وکیل نیلوفر حامدی روز ۲۰ آبان در اعتراض به حکم ناعادلانه قاضی صلواتی علیه او، درخواست تجدید نظر ثبت کرد.» بر اساس نوشته آجرلو با وجود گذشت دو هفته همچنان پرونده به شعبه تجدیدنظر ارسال نشده تا روند رسیدگی طی شود.

نیلوفر حامدی به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل ۷ سال حبس، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» ۵ سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به تحمل یک سال حبس محکوم شده است که در صورت تایید نهایی ۷ سال آن قابل اجرا است.

حامدی در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته به جرم پوشش اخبار کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» دستگیر و به «همکاری با دولت متخاصم» متهم شد. همراه با خانم حامدی «الهه محمدی»، خبرنگار روزنامه هم‌میهن نیز بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد. خانم محمدی نیز با اتهامات مشابه با خانم حامدی مواجه شده است.

پیشتر«پرتو برهان‌پور»، وکیل نیلوفر حامدی با تاکید بر اینکه روند بازداشت و دادرسی «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» «ناعادلانه» بوده است و باتوجه به اینکه «ایرادات متعددی در متن حکم» موکلش وجود دارد، از قضات دادگاه تجدیدنظر خواسته بود «حکم برائت» برای این روزنامه‌نگار صادر کنند.

امروز همچنین جاناتان دگر، دبیر میز خاورمیانه گزارش‌گران بدون مرز، گفته که جمهوری اسلامی در حال ادامه انتقام‌گیری از روزنامه‌نگارانی است که در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ فقط به وظایف حرفه‌‌ای خود عمل کرده‌اند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان «بدترین زندان روزنامه‌نگاران جهان» در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، سازمان عفو بین‌الملل و نهادهای حقوق بشری بارها ضمن اعتراض به جمهوری اسلامی در مورد سرکوب روزنامه‌نگاران، خواستار آزادی همه روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شده‌اند.