تورلان؛ زن ترنس و طراح لباسی که به زندان محکوم شد

ایران وایر

تورلان؛ زن ترنس و طراح لباسی که به زندان محکوم شد

«تورلان»، زن ترنس، مدل و طراح لباس ایرانی، به دو سال ممنوع‌الخروجی، دو سال ممنوعیت از فعالیت در دنیای مجازی، هشت میلیون جریمه نقدی، توقیف تلفن همراه، لپ‌تاپ، هارد و دوربین، و همچنین ۶ ماه زندان تعلیقی محکوم شد.

پیش‌تر اکانت شخصی اینستاگرام این عضو جامعه رنگین‌کمانی در تاریخ ۱۶اسفند۱۴۰۱، هم‌زمان با جنبش «زن، زندگی، آزادی» مسدود شده و تنها در قسمت بیو صفحه نوشته شده بود: «این صفحه حسب دستور مقام محترم قضایی به علت انتشار محتوای مجرمانه مسدود شده است.»

یک منبع آگاه و نزدیک به خانواده «تورلان» در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» گفته است، که او در آذر۱۴۰۱، با یورش ماموران امنیتی به منزل خانوادگی‌اش بازداشت شده بود. این منبع آگاه توضیح می‌دهد:

«تورلان به مدت یک هفته به‌صورت انفرادی در یکی از زندان‌های ساری بازداشت بود. تحقیر و‌ توهین به هویت جنسیتی‌اش به‌عنوان یک زن ترنس، روشی بوده است که ماموران و بازجویان برای فشار روانی به او استفاده می‌کردند.»

«تورلان» به ۱۸ جرم مختلف متهم شد که وکلای پرونده توانستند با تلاش فراوان، این اتهامات را به پنج اتهام کاهش دهند و در نهایت با عفو رهبری، اتهامات او به دو اتهام کاهش یافت. تورلان بعد از یک هفته به قید وثیقه دو میلیاردی آزاد و تاریخ دادگاه او ۲۰فروردین۱۴۰۲ برای صدور رای نهایی تعیین شد. او در این مدت ممنوع‌الخروج بوده و امکان خروج از کشور را نداشته است.

این فرد آگاه به ایران‌وایر گفته است که اتهامات تورلان «انتشار تصاویر مبتذل» و «ترویج و تحریک انحرافات جنسی در سامانه رایانه و مدیا» عنوان شده است. «تبلیغ علیه نظام» و «تحریک مردم به کشتار جمعی» هم جزو اتهامات او بوده است که از آن تبرئه شده است.

در نهایت رای صادر شده توسط دادگاه تجدید‌نظر، پس از اعتراض وکلای پرونده به رای دادگاه بدوی، دو سال ممنوع‌الخروجی، دو سال ممنوعیت از فعالیت در دنیای مجازی، هشت میلیون جریمه نقدی، توقیف تلفن همراه، لپ‌تاپ، هارد و دوربین، و همچنین ۶ ماه زندان تعلیقی است.

تورلان به‌عنوان یک زن ترنس جوان و از اعضای جامعه رنگین‌کمانی، توانسته است از علایق و استعدادهای خود به‌عنوان سکوی پرتابی برای رسیدن به موفقیت استفاده کند و‌ علاوه‌بر تشکیل و تامین زندگی شخصی خود، فردی کارآفرین نیز باشد. او در‌حال‌حاضر برند لباس خود را دارد.

ترنس یا ترنسجندر، یک واژه چتری است و به شخصی گفته می‌شود که هویت جنسیتی خود را مغایر با جنسیتی که در بدو تولد براساس ظاهر اندام جنسی به او نسبت داده شده است، تعریف می‌کند.

زن ترنس به شخصی گفته می‌شود که با جسم و اندام جنسی منتسب به مردانه متولد شده است و جنسیت مردانه به او نسبت داده می‌شود، در‌صورتی‌که او خودش را یک زن می‌داند و هویت جنسیتی خویش را زنانه تعریف می‌کند.

مرد ترنس به شخصی گفته می‌شود که با جسم و اندام جنسی منتسب به زنانه به دنیا آمده است و جنسیت زنانه به او نسبت داده می‌شود، در‌حالی‌که او هویت جنسیتی خود را مردانه تعریف می‌کند و خویش را یک مرد می‌داند.

البته ترنس‌ها می‌توانند هویت جنسیتی «غیردوگانه» یا «نان‌باینری» نیز داشته باشند و با‌وجودی که جنسیت نسبت داده شده به خود را نمی‌پذیرند؛ اما خودشان را متعلق به هیچ‌کدام از دو قالب زنانه و مردانه ندانند.

جمهوری اسلامی در طول حاکمیت خود، همواره با فشار و سرکوب با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی و جامعه رنگین‌کمانی رفتار کرده و بسیاری را به‌دلیل گرایش جنسی و هویت جنسیتی، بازداشت و محاکمه کرده است.

هم‌زمان با آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی»، بسیاری از افراد رنگین‌کمانی که در اعتراضات خیابانی حضور داشتند، دستگیر شدند. تعداد زیادی از این بازداشت‌شدگان که عموما زنان هم‌جنس‌گرا و زنان ترنس هستند، مورد تهدید و فشارهای شدید امنیتی قرار دارند. از برخی از این افراد هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست و حتی خانواده‌های‌شان نیز از آن‌ها بی‌خبر هستند، اما برخی از افراد آزاد شده از فشارهای شدیدی که در بازداشت متحمل شده‌اند، می‌گویند و از آزارو‌اذیت‌ها و تهدید‌هایی که نیروهای امنیتی برای مجبور کردن آن‌ها به همکاری به کار می‌گیرند، صحبت می‌کنند.

تورلان پیش‌تر در مصاحبه‌ای با ایران‌وایر، از سختی‌هایی که بر سر راه او به‌عنوان یک زن ترنس بوده است، صحبت کرده بود. او در بخشی از صحبت‌های خود گفته بود: «ما افراد زیادی از جامعه رنگین‌کمانی داریم که بسیار‌ موفق هستند، اما چون فضای مناسب برای برون‌آیی و آشکار‌سازی وجود ندارد، از گرایش جنسی و هویت جنسیتی خود حرفی نمی‌زنند و شاید هرگز کسی نداند که آن‌ها جزوی از جامعه رنگین‌کمانی هستند. من در خانواده هنرمندی متولد شدم و این از خوش‌شانسی من بود. پدربزرگ، مادر و برادرم اهل موسیقی و آواز هستند. گاهی فکر می‌کنم که این روحیه هنری در ذات من وجود داشت. از کلاس تئاتر شروع کردم و انگیزه‌ام برای دنبال کردن کارهای هنری بیشتر و‌ بیشتر شد. مادرم خیاط است و من از بچگی از تکه‌های اضافه پارچه‌ها برای خودم لباس درست می‌کردم و لذت می‌بردم. از کودکی طرح لباس را روی کاغذ نقاشی می‌کردم و آرزویم این بود که همیشه نقاشی‌هایم را به واقعیت تبدیل کنم.