شبنم فرشادجو، بازیگر : لحظه‌ای که تصمیم گرفتم حجاب اجباری را بردارم از عواقب آن آگاه بودم

VOAPNN

 شبنم فرشادجو

 

شبنم فرشادجو، بازیگر و سخنگوی کانون هنرمندان فیلم و تأتر برون‌مرز به صدای آمریکا در واکنش به ممنوعیت فعالیت بازیگران مخالف حجاب اجباری می‌گوید: «من لحظه‌ای که تصمیم گرفتم حجاب اجباری را بردارم، به تمام عواقب آن فکر کردم.»

انتشار فهرست اسامی شماری از بازیگران مخالف حجاب اجباری که توسط جمهوری اسلامی از فعالیت‌های هنری منع شده‌اند، با انتقادهای زیادی همراه شده است.

کانون هنرمندان ایرانی فیلم و تأتر برون‌مرز، یکی از سازمان‌هایی بود که با انتشار بیانیه‌ای به این موضوع اعتراض کرد.

کانون در این بیانیه می‌گوید: «در لیستی که در رسانه‌های جمهوری اسلامی منتشر شده است، چندین بازیگر زن که در همبستگی با جنبش زن، زندگی، آزادی، بدون روسری در مکان‌های عمومی ظاهر شده بودند ممنوع‌الکار اعلام شده‌اند.»

شبنم فرشادجو، یکی از این بازیگران، و سخنگوی کانون هنرمندان فیلم و تأتر برون‌مرز به صدای آمریکا می‌گوید: «من لحظه‌ای که تصمیم گرفتم حجاب اجباری را بردارم، به تمام عواقب آن فکر کردم، به ضبط گذرنامه، ممنوع‌الخروجی، ممنوع‌الورودی، و منع شدن از بازیگری، به تمام اینها فکر کردم، از عواقب اقدام خود آگاه بودم و دانسته این تصمیم را گرفتم. فردای آن نیز در فضای مجازی پستی منتشر کردم و نوشتم که از دنیای بازیگری در ایران خداحافظی می‌کنم.»

خانم فرشادجو در ادامه می‌افزاید: «قطعا تمام خانم‌هایی که حجاب اجباری را از سر برداشتند، به عواقب تصمیم خود فکر کردند، چه آنهایی که در ایران بودند، و چه آنهایی که در خارج بودند، بعد از این جنبش یا پیش از آن، قطعا می‌دانستند که این تصمیم چه عواقبی خواهد داشت و با چه چیزهایی مواجه می‌شوند.»

به گفته شبنم فرشادجو، او به همبستگی که میان هنرمندان زن ایجاد شد، افتخار می‌کند، و در این دوران خبرهای مرتبط با ایران را مرتب دنبال می‌کرد تا دریابد کدام هنرمندان دیگر در سمت آنها ایستادند.

خانم فرشادجو در ادامه می‌افزاید: «با توجه به اتفاقات اخیر و فوت دو نفر از هنرمندان عزیزمان، متوجه شدم که خیلی از خانم‌ها مجبور شدند برای شرکت در مراسم خاکسپاری حجاب بر سر بگذارند. کسانی که در مراسم شرکت نکردند، قطعا دلشان در مراسم بود ولی به خاطر اینکه انتخاب کردند حجاب نگذارند، حضور نداشتند.»

به گفته این بازیگر سینما، این زنان تصمیم گرفتند تا با انتخاب، حجاب از سر بردارند، و با وجود طرد شدن از جامعه هنری، در سمت درست بایستند.

خانم فرشادجود در ادامه می‌افزاید: «گله من از هنرمندان مردی است که با خانم‌ها همراه نمی‌شوند، آیا این موضوع واقعا برای آنها مهم نیست و بی‌تفاوت هستند؟»

به گفته شبنم فرشادجو، او انتظار دارد که آقایان هم با خانم‌ها همراه شوند و ضمن حمایت، در سمت آنها قرار بگیرند، نه اینکه فقط به فکر خودشان باشند و سکوت کنند. او با اشاره به اینکه متأسفانه فقط عده معدودی از مردان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند، می‌گوید: «دردناک و غمناک است که بسیاری سکوت کردند.»

پس از آغاز اعتراضات سراسری در شهریور ماه ۱۴۰۱، تعدادی از هنرمندان و بازیگران زن ایرانی ضمن انتقاد از حجاب اجباری، خواستار لغو این قانون شدند. شماری از این هنرمندان، بازداشت و زندانی شدند و حکومت به شیوه‌های مختلفی آنها را تحت فشار قرار داد.

انتشار فهرستی از بازیگران ممنوع از کار توسط مقامات جمهوری اسلامی با اعتراض بسیاری از هنرمندان، و نهادهایی مانند خانه سینما روبه‌رو شده است.

برخی از این بازیگران به انتشار این فهرست واکنش نشان دادند.

در بیانیه کانون هنرمندان ایرانی فیلم و تأتر برون‌مرز از بازیگرانی چون کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، فاطمه معتمدآریا، گلاب آدینه، هنگامه قاضیانی، مریم بوبانی، باران کوثری، و ترانه علیدوستی نام برده شده است.

همچنین به بازیگرانی چون پگاه آهنگرانی، افسانه بایگان، شبنم فرشاد‌جو، چکامه چمن‌ماه، و شیوا ابراهیمی که در اثر فشارهای حکومتی ایران را ترک کردند نیز اشاره می‌شود.