بیانیه اتحاد برای ایران؛ رد ارتباط با نیلوفر حامدی و الهه محمدی

ایران‌وایر

ماموران امنیتی ایران، نیلوفر حامدی را صبح ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در خانه‌اش بازداشت کردند. یک هفته پس از آن الهه محمدی هم در خانه خود بازداشت شد.

پس از آنکه خبرگزای «میزان» اعلام کرد وبسایت «دیده‌بان آزار»، یکی از پروژه‌های سازمان «اتحاد برای ایران» است و «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» را به ارتباط با این سازمان متهم کرد، سازمان اتحاد برای ایران در بیانیه‌ای هر گونه ارتباط با این دو روزنامه‌نگار زندانی را رد کرد.

در متن بیانیه که «رادیو فردا» آن‌ را منتشر کرده است آمده: «در روز یکشنبه۳۰مهر، صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران مستندی به نام “خبرچین” منتشر کرد که در آن ادعای همکاری بین سازمان “اتحاد برای ایران” و الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار، و همچنین غنچه قوامی، سردبیر سایت “دیده‌بان آزار” بود».

سازمان اتحاد برای ایران ضمن اینکه اعلام کرده چنین اتهاماتی را «قویا» رد می‌کند نوشته است: «این سازمان هرگز هیچ‌گونه رابطه حرفه‌ای یا شخصی با الهه محمدی، نیلوفر حامدی، و غنچه قوامی نداشته است. آن‌ها هرگز برای “اتحاد برای ایران” کار نکرده‌اند و هیچ پولی از این سازمان دریافت نکرده‌اند.»

دادگاه انقلاب سرانجام یکسال پس از بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی در تاریخ ۳۰مهر۱۴۰۲، احکام آن‌ها را صادر کرد. این دو خبرنگار که به‌دنبال تهیه گزارش از کشته شدن «مهسا (ژینا) امینی» و خاکسپاری او دستگیر شده بودند، در سه عنوان اتهامی مجرم شناخته شدند. این اتهامات البته از سوی هر دوی آن‌ها رد شده و این دو خبرنگار در جلسات رسیدگی به پرونده تاکید کرده‌اند که تنها وظیفه روزنامه‌نگاری‌شان را انجام داده‌اند.

بنابر حکم صادره، خانم الهه محمدی به‌اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۶ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به‌اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس» محکوم شد.

دادگاه انقلاب نیلوفر حامدی را هم به‌اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به‌اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس» محکوم کرد.

در صورت تایید این احکام در دادگاه تجدیدنظر، از مجموع ۱۲ سال حکم الهه محمدی ۶ سال آن و از مجموع ۱۳ سال حکم نیلوفر حامدی ۷ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

ماموران امنیتی ایران، نیلوفر حامدی را صبح ۳۱شهریور۱۴۰۱ در خانه‌اش بازداشت کردند. یک هفته پس‌از آن الهه محمدی هم، در خانه خود بازداشت شد.

در آبان۱۴۰۱ وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه ایران در یک بیانیه طولانی ادعاهایی را علیه معترضان بیان کردند و با پیش کشیدن سناریوهای توطئه، مشخصا الهه محمدی و نیلوفر حامدی را به ارتباط با دولت‌های خارجی متهم کردند.

مرکز رسانه قوه‌قضاییه روز یکشنبه با انتشار یک مستند و چند گزارش بار دیگر در اتهامات دستگاه‌های امنیتی درباره این دو روزنامه نگار را تکرار کرد و مدعی شد نیلوفر حامدی با «سازمان اتحاد برای ایران» و «سازمان شورای دموکراسی» همکاری داشته که با وزارت خارجه آمریکا در ارتباط بودند. بنابر ادعای مرکز رسانه‌ قوه‌قضاییه، این روزنامه‌نگار زندانی در «تبانی» با این سازمان‌ها به‌دنبال «کمپین‌سازی و جنبش‌سازی در راستای براندازی نرم و ایجاد اغتشاشات خیابانی» بود.

مرکز رسانه قوه‌قضاییه همچنین مدعی شده خانم حامدی با رسانه‌های فارسی‌زبان «برانداز و وابسته به حاکمیت‌های بیگانه» هم در تماس بوده است.