ضرب‌و‌جرح و تهدید خانواده‌های دادخواه؛ تهدید زهرا سعیدیان‌جو به قتل

ایران‌وایر

فشارها بر خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده همچنان ادامه دارد و از تهدید به بازداشت به ضرب و جرح و تهدید به حذف فیزیکی تبدیل شده است.

فشارها بر خانواده‌های دادخواه معترضان کشته‌شده همچنان ادامه دارد و از تهدید به بازداشت، به ضرب‌و‌جرح و تهدید به حذف فیزیکی تبدیل شده است.

«فاطمه حیدری»، خواهر دادخواه «جواد حیدری»، معترض کشته‌شده در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی»، شامگاه شنبه ۲۹مهر۱۴۰۲در شبکه اجتماعی ایکس، از «تهدید به مرگ زهرا سعیدیان‌جو» در خیابان و توسط «موتورسواران ناشناس» خبر داد.

«سیامک اعظمی» برادر «سپهر اعظمی» نیز با انتشار تصویری اعلام کرد که مورد ضرب‌و‌جرح قرار گرفته و «تهدید» شده است.

براساس پست فاطمه حیدری «زهرا، خواهر میلاد سعیدیان‌جو از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، در خیابان توسط چند موتورسوار ناشناس به مرگ تهدید شده است».

بر اساس اطلاعات منتشر شده، افراد ناشناس زهرا سعیدیان‌جو را در خیابان به نام صدا کرده‌اند و به او گفته‌اند «به زودی می‌میری».

زهرا سعیدیان‌جو پیش‌از این به دست ماموران امنیتی به جرم دادخواهی برای برادر جان‌باخته‌اش بازداشت و زندانی شده و پس از آزادی نیز، از بیمارستان‌های کودکان مفید و کیان تهران اخراج شد.

این خواهر دادخواه که پس از بازداشت و آزادی به‌تازگی فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی از سر گرفته است، در صفحه اینستاگرام خود با اشاره تلویحی به اینکه مورد تهدید جانی قرار گرفته ، نوشت: «اعلام می‌کنم، من زهرا سعیدیان جو خواهر جاویدنام میلاد سعیدیان‌جو، هیچ مشکل جسمی و روانی ندارم، کاملا سالم و سلامت هستم و قصد خودکشی ندارم».

او در ادامه متن منتشر شده در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «من توی تمام سال‌های زندگیم هیچ‌وقت بیماری خاصی نداشتم و عملی هم انجام ندادم». و تاکید کرد: «امروز بیشتر از همیشه پر از حس و شور زندگی هستم».

مقامات جمهوری اسلامی مسوولیت کشته‌شدن جوانان معترض در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» را بر عهده نمی‌گیرند و به‌صورت مداوم هر نوع قتل حکومتی و مشکوکی را به‌دلایلی همچون «مشکل جسمی، روانی، بیماری، خودکشی» و سوانح مختلف نسبت می‌دهند.

هم‌زمان سیامک اعظمی، برادر سپهر اعظمی، معترض کشته شده در کرج، نیز خبر داد که شامگاه شنبه ۲۹مهر۱۴۰۲ مورد حمله قرار گرفته است.

برادر دادخواه سپهر اعظمی با انتشار تصویری از دست مصدوم شده‌اش، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این اتفاق امشب برای من هم افتاد، جایی مهمان بودم، پیش دو تا آزادی خواه، یهویی ریختن خانه، درگیری شد» و «با بدبختی توانستیم از خانه بیرون برویم».

سیامک اعظمی در ادامه با اشاره به تشدید فشارها بر خانواده‌های دادخواه نوشت: «شروع کردن دارند ریشه همه ما را می‌زنند، و کسی نداریم حتی، چقدر تنها ماندیم».

در چند ماه گذشته و با نزدیک شدن به سالگرد اعتراضات سراسری و قتل حکومتی «مهسا (ژینا) امینی»، فشار بر خانواده‌های دادخواه به‌شدت افزایش یافت و ده‌ها تن از خانواده‌های معترضان کشته شده بازداشت یا احضار شدند.

برگزاری مراسم‌های سالگرد از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ممنوع اعلام شد و در معدود مواردی نیز، تحت تدابیر شدید امنیتی و با آزار خانواده‌ها برگزار شد.

شماری از خانواده‌های دادخواه در‌حال‌حاضر در بازداشت هستند، از‌جمله «ماشاالله کرمی»، پدر «محمدمهدی کرمی»، معترض اعدام شده که از تاریخ ۳۱‌مرداد۱۴۰۲ بازداشت شده و با‌وجود گذشت نزدیک به دو ماه، از وضعیت او اطلاع دقیقی مخابره نشده است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، همچنین «امیرحسین کوهکن»، وکیل ماشاالله کرمی را هم از ۶‌شهریور بازداشت کرده‌اند.

در مورد دیگری شامگاه پنج‌شنبه۳۰شهریور، با یورش به منزل خانواده جواد حیدری در روستای رحمت‌آباد قزوین، پدر هفتاد ساله و دو برادر این معترض کشته شده را برای مدتی بازداشت کردند.

«فرزانه برزه‌کار» مادر «عرفان رضایی»، «هلیا و وحید کیا» و «معصومه آذری»، خواهر و پدر و مادر و «امیر کیا»، نامزد دادخواه «حنانه کیا» در نوشهر، «مهسا یزدانی» مادر دادخواه «محمدجواد زاهدی» در ساری، «محمدحسین قیصری» برادر «محسن قیصری» در ایلام، «امید قدیمی» برادر «فواد قدیمی»، «نسرین علیزاده» خواهر و «محمد (کوروش) وزیری» همسر دادخواه «شیرین علیزاده» در اصفهان، «صفا عائلی» دایی مهسا امینی در سقز، «مهسا بصیر‌توانا» خواهر دادخواه «مهران بصیر‌توانا» در فومن، «احمد حسن‌زاده» و «سولماز حسن‌زاده»، پدر و خواهر دادخواه «محمد حسن‌زاده» در بوکان، شماری از خانواده‌های دادخواه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» هستند که در چند ماه اخیر برای مدتی بازداشت شده‌اند.

آزار خانواده‌های زندانیان سیاسی و جان‌باختگان جنبش‌های سیاسی و اجتماعی در جمهوری اسلامی از دهه ۶۰ تاکنون ادامه دارد.

بازداشت خانواده‌ها، ضرب‌و‌جرح و تهدید آن‌ها، محرومیت آن‌ها از حقوق شهروندی، پنهانکاری در مورد محل دفن، ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری، حقوقی است که به‌صورت مداوم از خانواده‌های دادخواه توسط جمهور اسلامی نقض می‌شود.