تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت پنج شهروند بهائی

هرانا

احمد نعیمی، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده، شهروندان بهائی ساکن یزد، کماکان به صورت بلاتکلیف در یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات این شهر بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد نعیمی، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده، شهروندان بهائی ساکن یزد در بازداشت بسر میبرند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان به هرانا گفت: “علیرغم گذشت دوازده روز از زمان بازداشت این شهروندان بهائی و پیگیری خانواده های این افراد از مراجع امنیتی و قضایی، تاکنون مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی روشن در خصوص وضعیت آنها خودداری کرده اند.”
بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، این شهروندان برای برقراری تماس تلفنی با خانواده های خود با محدودیت هایی مواجه هستند و به ندرت این امکان در اختیار آنها قرار گرفته است.

بازداشت ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده، در تاریخ نهم مهرماه، در منزل خانم بصیری توسط ماموران اداره اطلاعات صورت گرفت. ماموران پس از بازداشت این افراد، منزل هر یک را مورد تفتیش قرار دادند.

احمد نعیمی نیز در تاریخ سیزدهم مهرماه، توسط ماموران اداره اطلاعات در محل کار خود در یزد بازداشت شد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.